Буковинці! Бережіть не тільки свої кишені, а й картки

Буковинці! Бережіть не тільки свої кишені, а й карткиПані Оксана вирішила продати дитячий візок, адже донька вже виросла, і він безцільно займав місце в квартирі. Та й додаткові кошти не завадили б. Тому вона розмістила повідомлення у мережі Інтернет. Вказала свій номер мобільного телефону. За якийсь час їй перетелефонували. Сказали, що хочуть придбати візок і перекинуть кошти на банківську картку. Попросили вказати її номер та ініціали отримувача. Оксана всю інформацію надала, адже так швидко відгукнулись і одразу ж готові сплатити повну вартість! Правда, за годину покупець ще раз зателефонував. І сказав, що в банку стались якісь технічні проблеми й гроші не перераховуються. Тому зараз Оксані перетелефонує працівник банку і розповість, в чому проблема та як можна її вирішити.

— Мені перетелефонувала працівниця банку, — розповідає Оксана. – Назвала моє прізвище, номер картки. Сказала, що для того, аби перерахунок коштів на мою картку пройшов, потрібно підтвердити, чи дійсно я є власником цієї банківської картки. Жінка запитувала в мене дані. Я все повідомила, адже була певна, що спілкуюсь з працівником банку. Назвала дівоче прізвище матері, пін-код, адресу, одне слово, все. «Працівниця банку» тоді повідомила, що за кілька хвилин на мій номер надійде смс-повідомлення з кодом, який потрібно буде продиктувати тому, хто хотів перерахувати кошти, і операція буде завершена.

Звісно, ніякого смс-повідомлення Оксана не отримала, а номер, з котрого телефонував ніби покупець, був поза зоною досяжності. Так жінка втратила всі кошти, котрі були на картці, та ще й стала винна банку кілька тисяч гривень, адже картка була кредитна.

Як повідомляють у відділі боротьби з кіберзлочинністю УМВС в Чернівецькій області, отримавши всю цю інформацію, шахраї мають повний доступ до карткового рахунку потерпілих і переводять всі кошти, котрі є на рахунку, в готівку.

— Здебільшого жертвами подібних шахрайських схем на Буковині стають люди, котрі через оголошення в газетах чи Інтернеті продають автомобілі, комп’ютерну техніку, мобільні телефони, — розповідає заступник начальник відділу Сергій Липка. – Загалом, за останні кілька місяців збільшилась кількість звернень громадян через заволодіння коштами шахрайським шляхом. Нашим відділом тільки за останні півроку розглянуто близько 70 заяв. На жаль, ці справи важко розслідуються, бо шахраї можуть перебувати поза межами області, кошти переводити на треті рахунки, а знімати їх взагалі в іншій області. Ці злочини переважно є міжрегіональними.

У відділі розповідають про ще один поширений вид шахрайства. Він здійснюється за використання такої послуги мобільного зв’язку, як «конференція». Схема та сама – ви щось продаєте, вказавши в оголошенні свій номер мобільного телефону. Знову ж таки, шахрай запитує номер картки, потім знову телефонує і каже, що там виникли якісь проблеми. І пропонує жертві зателефонувати в банк, залишаючись з ним на зв’язку (ота сама функція «конференція» в телефоні). І коли справжній працівник банку випитує інформацію у клієнта, шахрай всю її чує. Отримавши всі дані, жертву відключає, і розмову працівник банку несвідомо продовжує уже з шахраєм, якому відомі всі дані.

УВАГА!

У відділі боротьби з кіберзлочинністю УМВС в Чернівецькій області радять ніколи не повідомляти стороннім своїх особистих анкетних даних – номера картки, пін-коду, номера телефону, коли у вас просять це зробити нібито працівники банку. Особливо це стосується дівочого прізвища матері, яке ви вносите в анкету під час оформлення картки! У такому випадку слід самостійно зателефонувати на офіційний номер телефону банку.
А ще потрібно завжди уважно читати, що написано на моніторі банкомату і не користуватися карткою у сумнівних ситуаціях. У іншому ж випадку слід натискати опцію «Відміна» до того часу, поки не буде вітальне зображення на моніторі.

«Миттєве» шахрайство

Та фантазії у шахраїв достатньо, аби вигадувати все нові й нові схеми. Зокрема, наразі досить «популярною» є схема, яку умовно назвемо «миттєве» шахрайство.

Деякі чернівецькі банки надають послугу з видачі так званих «миттєвих» карток. Тобто, коли термін картки закінчується, щоб не чекати довго отримання нової, виданої на прізвище власника, можна отримати миттєву картку, на котрій не міститься цієї інформації. Вставивши ту картку в банкомат, можна ввести будь-який новий пін-код, який і використовуватиметься для керування рахунком. При введенні цього пін-коду банкомат віддає миттєву картку і пропонує вставити ту, котру необхідно замінити. І тут починається власне шахрайство.

Схема виглядає так: шахрай вставляє «миттєву» картку з новим пін-кодом, банкомат віддає йому карточку і просить ввести стару. Злочинець відходить, побачивши жертву, котра хоче здійснити якісь операції через банкомат. Не особливо розібравшись та вичитуючи, що написано на екрані банкомату, жертва вставляє свою картку. І коли банкомат просить ввести пін-код картки, не задумуючись, вводить його. Після цього пін-код змінюється, адже банкомат сприймає картку жертви як картку шахрая, яку той буцімто планує замінити. Під час повторного введення пін-коду банкомат виводить на екран помилку. І поки людина встигає забити на сполох, шахраї вже знімають готівку з її рахунку.

Що робити?

У випадку, якщо ви стали жертвою шахраїв, першочергово зверніться до банку, аби там заблокували ваш рахунок. Також необхідно написати заяву в банк про те, що вашими коштами заволоділи шахрайським шляхом, аби ті здійснили перевірку, тощо (адже, як правило, шахраї знімають кошти з кредитних карток). І, звичайно, обов’язково зверніться до найближчого відділку міліції з відповідною заявою.

Отож будьте пильними і бережіть не тільки свої кишені, а й картки.

Надія ВІРНА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.