Євробляхи зникнуть в Україні раз і назавжди

Українці вже звикли до того, що нашими дорогами їздять авта з реєстрацією та номерам інших держав Європи. У Чернівцях таких останніми роками стало більше, аніж автомобілів з вітчизняною реєстрацією. Спочатку чимало було авт з литовськими номерами. Потім з’явилися польські. Після них – болгарські. Далі йшли румунські, італійські, чеські… І, насамкінець, останніми місяцями їздить багато автомобілів не тільки з іншими номерами, а навіть з іншим розташуванням керма. Це почали масово завозити авта з Англії, де лівосторонній рух і кермо знаходиться з правого боку.

Про великі незручності «євроблях» (так називають не розмитнені авта з іноземними номерами) говорять на різних рівнях. Але досі ніяких заходів не вживають щодо вирішення проблем. А їх чимало.

Економічна: в Україні не сплачують податки з цих автомобілів. І ніяких доходів від їх продажу-купівлі для нашої держави не надходить.

Кримінальна: ця проблема найактуальніша. Чимало аварій навіть зі смертельними наслідками неможливо розслідувати у зв’язку з тим, що ідентифікувати власника дуже складно. А то й зовсім неможливо.

Також на «євробляхах» полюбляють з вітерцем їздити ті, хто не шанує правила дорожнього руху. Авта їм дісталися за низькими цінами. Тому й до них відповідно ставляться. Можуть розбити, понівечити. А разом з тим створюють проблеми законослухняним громадянам і водіям.

Соціальна: при будь-якій спробі держави врегулювати проблеми «євроблях», починаються активні протести власників. А з огляду на те, що  їх уже дуже багато, вони можуть збурити все суспільство. Досі дивним видається те, що «євробляхарі» не створили політичної партії під свої авта. Щоправда, їхні громадські організації уже  існують і непогано діють в Україні. Тож створення політичної сили (наприклад, партія «Євробляха») уже на часі. І повірте, вона стане парламентською. Для цього вже є відповідні умови, люди та ресурси.

Якщо найближчим часом парламент не ухвалить закони, які б легалізували авта з іноземною реєстрацією, Україну чекатимуть потрясіння.

Голова парламентського податкового комітету Ніна Южаніна спробувала роз’яснити, яким чином верховна рада буде вирішувати проблеми автомобілів з іноземною реєстрацією.

Нові правила для імпортних авто. Що Рада пропонує зробити з “євробляхами”

 

Чому більшість наших громадян відчувають себе дискримінованими, коли постає питання про придбання авта? Ймовірно, через те, що автівка для українців стала розкішшю, дорогим товаром, який далеко не кожен може собі дозволити.

Причин, чому так сталося, чимало, але головна — це акцизний податок, обов’язковий платіж, ставки якого дуже засмучують українських автомобілістів. Розмір акцизу для різних за об’ємом двигуна машин може відрізнятися у 100-150 разів.

Саме дискримінаційна система ставок акцизного податку, а також неможливість митного оформлення та реєстрації в Україні машин, які не відповідають екологічному стандарту “євро-5”, призвели до появи в країні такої кількості авт з іноземною реєстрацією.

За даними митниці, 1 травня 2018 року в Україні перебувало понад 315 тис авто, зареєстрованих в інших державах і ввезених в Україну в режимі транзиту або тимчасового ввезення. Майже половина, 125 тис,  з порушенням терміну перебування.

 

За даними Нацполіції, у 2017 році в Україні сталося понад 10 тис ДТП за участю авто з іноземною реєстрацією або 6% від загальної кількості автомобільних аварій в Україні. У першому кварталі 2018 року кількість таких ДТП зросла до 8,5%. Поліси обов’язкового страхування придбали лише 198 тис з 315 тис власників таких авто.

Це означає, що українськими дорогами прямують потенційно небезпечні машини.

З огляду на це, а також для зменшення вартості митного оформлення автомобілів і створення правових й економічних умов для реєстрації ввезених в Україну авт комітет з питань податкової та митної політики вніс до парламенту законопроекти №8487 і №8488 відповідно.

Як буде обчислюватися новий акцизний податок

Акцизний податок для ввезених в Україну авт буде змінений. Базові ставки акцизного податку будуть такими: для автівок з бензиновим двигуном — 50 євро, для авт на дизелі — 75 євро.

Йдеться саме про базові ставки, до яких ще будуть застосовуватися коефіцієнти. Розмір акцизного податку, який треба буде сплатити, дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку.

Як буде розраховуватися коефіцієнт двигуна? Показник об’єму двигуна буде ділитися на 1 000, а коефіцієнт віку — це кількість повних календарних років. Формула обчислення виглядатиме так????.

 

Чим відрізняється новий акцизний податок від чинного

Головне — акцизний податок з авто, розрахований за запропонованою формулою, буде значно меншим за нинішній.

Завдяки цьому імпортні легкові транспортні засоби стануть для українців доступнішими, а різниця в розмірі ставок для різних за об’ємом двигуна авто не буде суттєвою.

Водночас, акцизний податок на старі авта буде вищий через віковий коефіцієнт, що стимулюватиме купувати новіші авто.

Порівняння нового акцизного податку з чинним на прикладі авто різного віку і з різним об’ємом двигуна (бензин)

Об’єм двигуна, см3 Чинний акциз, євро Новий акциз, євро
Нові авто До 5 років Понад

5 років

Нові авто 5 років 15 років
900 92 985 1 294 45 225 675
1 000 102 1 094 1 438 50 250 750
1 200 76 1 640 2 113 60 300 900
1 500 95 2 051 2 642 75 375 1 125
1 600 427 2 629 3 906 80 400 1 200
1 800 481 2 957 4 394 90 450 1 350
2 000 534 3 286 4 882 100 500 1 500
2 100 561 3 450 5 126 105 525 1 575
2 200 587 3 615 5 370 110 550 1 650
2 500 690 5 533 12 463 125 625 1 850
2 800 773 6 196 13 958 140 700 2 100
3 000 828 6 639 14 955 150 750 2 250
3 500 7 732 11 652 17 448 175 875 2 625
4 000 8 836 13 316 19 940 200 1 000 3 000
4 500 9 941 14 981 22 433 225 1 125 3 375
5 000 11 045 16 645 24 925 250 1 250 3 750
5 500 12 150 18 310 27 418 275 1 375 4 125
6 000 13 254 19 974 29 910 300 1 500 4 500

 

Якими будуть контроль і нові штрафи

Звісно, буде посилений контроль за ввезенням і використанням автомобілів з іноземною реєстрацією.

По-перше, вводиться обмеження на кількість авт, які можна ввозити без грошового забезпечення. Так, нерезидент зможе без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення лише одне авто.

Ввезення наступних легкових транспортних засобів передбачає наявність гарантії. Гарантом може бути фінансова установа, яка візьме на себе зобов’язання сплатити суму всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезене.

По-друге, посилюється відповідальність за порушення митних правил.

Особа, яка ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розкомплектовувати його.

Також їй заборонятиметься використання такої машини в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі. За порушення встановлених правил передбачений штраф 34 тис грн.

Будь-яка інша особа, яка всупереч встановленим правилам отримає транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження чи використовуватиме таке авто в підприємницькій діяльності для отримання доходу, також буде оштрафована.

Перша фіксація зазначених порушень працівниками Нацполіції передбачає стягнення з порушника 8,5 тис грн, повторна фіксація — 170 тис грн, позбавлення права керування на рік та оплатне вилучення авто за кошт порушника.

За недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники повинні сплатити штрафи. Розміри штрафів будуть залежати від кількості днів перевищення встановлених строків.

За один день прострочення вивезення транзитного авто з порушника буде стягнуто 170 грн, за три дні відтермінування вивезення тимчасово ввезеної машини — 850 грн.

Зайвий місяць перебування такого автомобіля на митній території України коштуватиме порушнику 170 тис грн або навіть транспортного засобу, який може бути конфіскований за рішенням суду.

У законопроекті прописані чіткі правила взаємодії всіх профільних служб і відомств: підрозділів органу доходів і зборів, Державної прикордонної служби, Національної поліції.

Завдяки автоматизованій системі обміну інформацією дані про авто, зафіксовані митником під час відкриття режиму транзиту або режиму тимчасового ввезення, одразу передаватимуться всім органам.

Якщо дозволений строк перебування іноземного авто в Україні сплив, а машина не була вивезена, митник повинен повідомити іншим органам про вчинення правопорушення.

Отримавши повідомлення, поліцейські повинні пильніше відстежувати таке авто на автомобільних дорогах України, а прикордонники — не допустити перетину кордону особою, яка ввезла авто, без сплати відповідних штрафів.

Крім того, Національній поліції буде надано право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією на відповідність особі, яка його ввезла. Якщо за кермом буде будь-яка інша особа, поліцейський може накласти на водія штраф і поінформувати про порушення митних правил митницю.

Отримавши таку інформацію, митник під час закриття режиму ввезення матиме підстави для стягнення штрафу з особи, яка ввезла авто, за недотримання обмеження на передавання машини.

Важливо, що протокол про порушення може бути складений митником за відсутності порушника і вручений йому під час виїзду з України.

Митні послаблення

Наразі розмитнення авто проводиться лише на митницях, визначених у затвердженому Міністерством фінансів переліку.

У такому разі водій авто на транзитних номерах повинен їхати до уповноваженого пункту для проведення митного оформлення і сплати митних платежів, а отже, мати значну суму коштів.

За новими правилами, після перетину кордону і заповнення декларації водій вже опинятиметься під митним контролем, однак митницю для проведення оформлення ввезеного транспортного засобу він зможе обрати самостійно — без ризику бути пограбованим або ошуканим.

Замість висновку

Зменшення акцизного податку, а також зняття заборони на митне оформлення та державну реєстрацію авто без обмежень за екологічними нормами — те компромісне рішення, що враховує інтереси всіх сторін: держави, офіційних автоімпортерів, сумлінних платників податків і тих, хто користується автомобілями без митного оформлення та реєстрації в Україні.

Нова модель оподаткування дозволить зменшити вартість нових транспортних засобів і створить правові та економічні умови для реєстрації ввезених в Україну авто з іноземними номерами.

Так само нові правила забезпечать дієвий контроль за переміщенням та цільовим використанням таких авто, а також за дотриманням митних правил резидентами і нерезидентами.

Законопроекти обговорені на всіх рівнях: з представниками ГО “Автоєвросила”, Міністерства фінансів, Державної фіскальної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної прикордонної служби, а також профільних асоціацій — виробників, дилерів, імпортерів.

Тож уже цього тижня його можна представити на розгляд парламенту.

 

 

peredplata