Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

Уже вкотре у Чернівцях відбувається велике дійство, яке досі чомусь називають «Маланкою». Цього разу воно повністю і остаточно загубило свою автентичність, народність і самобутність.
Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами перебраних чоловіків і жінок.

Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

Але саме такі дійства вітають нинішні чернівчани. Вони готові заради цього терпіти одноденні транспортні незручності, фекалії та сечові потоки у під’їздах, хмільну сороміцьку мову та вульгарні спонтанні і заготовленні вуличні гидотні сцени, на яких уже ледь не злягаються посеред Чернівців перебрані «діди» й «баби». І це відбувається на очах цнотливих чернівецьких панянок та дітей.

Останніх на Маланку тягнуть батьки. Бо саме їм там є що показати. Не почути! Не пізнати! А саме показати. Сотні мультяшних героїв, олімпійських богів, собак і биків у цей день кричать, пищать, підскакують на австрійській бруківці маленького Парижа.

Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

На них дивляться і їх вітають. Але це вже не Маланка. Це якийсь мультиплікаційно-карнавальний гармидер. Він не має жодного змісту, жодної ідеї. Є форма. Вона «з`їла» зміст Маланки. Форма змінила суть. І навряд чи нам вдасться після цього повернути те, що зберігали століттями наші предки.
Комп’ютерні діти сприймають яскраву форму «Олімпійських богів», американських псів, кіношних кінг-конгів і українських мультиплікаційних козаків.
Хтось раніше вміло розпочав знищення могутньої українсько-румунської автентичності, які були притаманні справжній „Маланці” ще до появи так званого фестивалю «Маланка-фест» у Чернівцях.

З одного боку це зробила тодішня влада, а нинішня і за нею прийдешня будуть з великим задоволенням добивати справжню Маланку. Бо саме дійство зробилося у нас тоді, коли народ повстав проти своїх гнобителів.

Тоді у гротескній, сатиричній формі учасники „Маланки” критикували владу, банкірів, нероб, жорстоких «шандарів» і всі інші недоліки й негаразди, які панували у громадах. Влада себе пізнавала раз на рік у сатиричних масках на вулицях міст і сіл. Критика була нищівна. Карали владу сміхом. Століттями це терпіли.

Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

І в певний момент зуміли відвести вбік зміст. Вихолостити його. Замість нього ввести форму. Так, щоб аж очі нам засліпила і думки вибила з голови. За гроші Фірташа у Чернівці зібрали маланкарів з усіх усюд. Перші роки зміст був. По вулицях Чернівців ходили переодягнені чиновники від партій регіонів, путіни, тимошенки, ющенки, кучми і навіть папієви з фірташами. Розігрування сценки, де партія регіонів гнобила українську націю, а Юлю Тимошенко кидали у в’язницю. Це ще прощалося. Але далі з’явилися клітки з ув’язненим Януковичем. Влада почала нервувати. І тут стався великий Майдан. Вашківецька переберія швидко відгукнулась на виклик дня. Вже вночі 13 січня 2014 року у Вашківцях маланкарі розіграли сценку жорстокого побиття студентів «Беркутом». На другий день у містечко Вашківці над Черемошем за традицією мали з’їхатися тисячі людей. І їм там би показали трагедію Майдану. Але з невідомих тоді причин раптово зник Майдан з Вашківців.

Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

Буковинська Маланка перетворилася у вульгарно-комічне дійство з кривляннями, ревіннями та непристойними жестами

Світлини з відкритих джерел

Досі не зовсім зрозуміло, яким чином тодішній губернатор Папієв зумів заборонити Майдан Вашківецькій переберії. Кажуть, що пообіцяв перше місце на „Маланка-фест” у Чернівцях і 50 000 гривень фірташівських.

Століттями Маланку не могли залякати, купити чи знищити. Маланкарів кидали у тюрми, виганяли з роботи, позбавляли посад. А вони все ж таки не піддавалися владі.

А Папієв і ПР у 2014 році зуміли настільки підмочити репутацію Вашківецької Маланки, що їй уже нема з чим їхати до Чернівців. Нема влучної вбивчої сатири, нема мудрої критики.

Залишилися «діди», «баби», «гуцули», які підтанцьовують вулицями Чернівців, або зі злості починають грати вульгарні сценки.
Це був перший небезпечний виклик Маланці.

Другий стався у Красноїльську. Там відбуваються процеси, які можуть негативно вплинути на подальший розвиток нашої області. Процвітання контрабанди цього прикордонного краю, беззубість української влади створює умови для невиправданої агресії окремих громадян. Ми пам’ятаємо жахливі факти ґвалтування дівчинки там. Потім агресивну поведінку тих, кого підозрюють у контрабанді, коли десятки авт заблокували слідчих правоохоронних органів, котрі розслідували контрабандистські справи.

Нині на Маланку у Красноїльську ніби «дах зірвало» окремим маланкарям. На в’їзді до селища вони влаштували три пропускних пункти, на яких вимагали (!) по 10 гривень за проїзд автомобілів. Вони були в одностроях воїнів АТО, поліції. Не засівали, не віншували, не вітали зі Старим Новим роком, а вимагали плату за проїзд.

Далі більше. Серед села приїжджих заводили в якусь будку і там вимагали грошей. Хтось давав, а хтось відмовляв. Тому побили жорстоко двох туристів. Дівчині зламали носа.
Це вже не Маланка, а якась вакханалія.

До речі, Красноїльська Маланка не з’явилася на Чернівецький фестиваль.

А там були люди з різних областей України та з Румунії, Білорусії та Молдови. Вміло румуни використали дійство. Вони ніби очолили його. Під своїми прапорами пройшли поважно і ґонорово Чернівцями. Не кривлялися, не кричали, не вульгарили. У румунському народному одязі з танцями і гаслами ходили вулицями. Потім зупинилися перед мерією і довго танцювали.

У той час зі сцени на площі Філармонії ті, хто не знав, куди потрапив, спробували розігрувати сценки зі справжньої Маланки. Так хотіли зробити гурти з села Белелуя Снятинського району Івано-Франківської області. Але їх ніби не помічали. Крик, рев, шум, гуркотлива музика від мультяшних кінг-конгів і богів Олімпу глушили все, що ще доброго хотілося почути і побачити від справжньої Маланки. Організатори не дуже тим переймалися. Вони тицьнули гостям якісь грамоти, на тому й розійшлися.

Сумні й невеселі поїхали додому кіцманчани. Вони таки трохи хотіли повернути нас до автентичних традицій дідів наших. Не вийшло. Їм також дісталися грамоти.

А перше місце і 50 000 гривень одержали «боги Олімпу» з Чагра Глибоцького району. Друге місце і 30 000 гривень дісталося бикам з Брусниці Кіцманського району. Ці бики ніби везли сіно з Криму і безперестанно ревли дуже голосно. Кажуть, що цей рик був єдиною критикою і сатирою на українську владу за її владарювання. Бо воли не ревуть, як ясла повні.

Третє місце і 20 000 гривень одержав велетенський мультяшний американський пес «Скубі-ду» з Горбова.
І все…

Петро Кобевко

15 січня окупанти на Сході України продовжували обстріл позицій українських військ.
Унаслідок ворожих обстрілів двоє українських військовослужбовців зазнали поранень неподалік Кам`янки та Авдіївки. Їх доправлено до військово-медичних закладів.
(із зведення штабу АТО)

Від редакції. У ЗМІ та соцмережах розгорнулася активна дискусія на тему Маланки.
По-перше, чи варто називати це дійство „Маланкою”?
По-друге, чи варто його проводити у Чернівцях?
По-третє, чи варто його проводити у будень. Кажуть, ніби варто 15 січня оголосили вихідним святковим днем любителів чернівецької Маланки. А що робити тим, хто не є її любителем?
По-четверте, де краще маланкувати – у центрі міста чи на його околицях? А саме, у музеї під відкритим небом.
По-п’яте, чи варто визначати переможців у номінаціях? Наприклад, «Краща Маланка-справжня», «Краща переберія-справжня», «Кращий зміст», «Краща форма», «Краща собака», «Краща мавпа», «Кращий бик» і т. д.