Позачергові вибори Президента України відбудуться 25 травня поточного року.
Враховуючи підвищення рівня свідомості виборців, для повноцінної реалізації своїх конституційних прав, їм необхідно знати вимоги чинного законодавства, які регулюють питання оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів виборчого процесу.
Так, відповідно до розділу ХІІ Закону України «Про вибори Президента України» виборець має право оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їх членів, дій кандидатів на пост Президента, їх довірених осіб та партій – суб’єктів виборчого процесу, у випадку порушення ними виборчих прав або охоронюваних законом інтересів виборця щодо участі у виборчому процесі.
Згідно зі статтею 93 Закону такі скарги у письмовій формі із доданням доказів подаються до відповідної виборчої комісії, яка уповноважена їх розглядати. Зокрема рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її членів можна оскаржити в окружній виборчій комісії. У свою чергу Центральна виборча комісія розглядає скарги щодо окружної виборчої комісії, так само як і скарги на дії чи бездіяльність кандидата на пост Президента України.
Окрім того до суду може бути поданий адміністративний позов щодо підготовки і проведення виборів. При цьому суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію про надходження позову та про ухвалене судом рішення. У такому випадку скарга з того ж питання та з тих же підстав подана до відповідної виборчої комісії залишається без розгляду та повертається скаржнику.
Зазначене оскарження можливе впродовж 5 днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності. Однак порушення, яке мало місце під час голосування, можна оскаржити до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування. А порушення дільничної виборчої комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, може бути подана до окружної виборчої комісії у дводенний строк.
Слід зважати, що строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду.
Закон передбачає різний термін розгляду таких скарг. У переважній більшості випадків вони розглядаються не пізніш як на наступний день після їх надходження, а скарга подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступний день – невідкладно. З метою належного розгляду про його час повідомляються скаржник, суб’єкт оскарження та інші заінтересовані особи, які можуть бути присутніми при розгляді скарги.
Якщо виборча комісія при розгляді скарги визнає необхідним проведення перевірки зазначених у скарзі обставин, вона звертається до відповідних правоохоронних органів, які повинні провести перевірку та вжити відповідні заходи щодо припинення порушення законодавства у триденний строк з дня отримання звернення виборчої комісії, а якщо таке звернення отримано ними менш ніж за 3 дні до дня голосування, у день голосування чи в наступний за ним день, – невідкладно. Про наслідки перевірки та вжиті заходи відповідні органи повідомляють виборчу комісію, яка до них звернулася.
Роман Словський, старший прокурор прокуратури
Чернівецької області з питань правового забезпечення