На різдвяні та новорічні подарунки завжди витрачають чималі суми і в Україні, і за кордоном. Журналісти RFI Українською запитали в українців про святковий бюджет. За даними аналітиків, найщедріші дарувальники в Україні — люди у віці 41-55 років, а ставлення до подарунків змінилося. Культура дарування трансформується також у Європі та США.
«У мене цьогоріч значно менші суми передбачені на подарунки, ніж були навіть минулого року», — говорить харків’янка Ірина. Вона планує робити недорогі новорічні подарунки двом синам, чоловіку та батькам.
В Олесі з Києва теж змінилися витрати. Раніше, як пояснює, могла купити подарунок за сто доларів, а нині — за 1000 гривень на людину.
«Подарувати щось тепле і зручне. Зараз цінності інші: хочеться, щоб рідні відчували тепло, зручність, затишок», — говорить Олеся.
Карина із Харкова планує придбати символічні новорічні подарунки в грудні. Купуватиме для рідних і близьких чашки, ялинкові прикраси, підставки. Найдорожчими, припускає, будуть дитячі іграшки, на які може витратити до 1000 гривень.
Киянка Людмила Старовойт розповідає, що цього року в родині не дуже задумуються про підготування до свят, але планує робити подарунки дітям. Доньку, яка перебуває за кордоном, хоче потішити прикрасою і взуттям українського виробника. Відправлятиме новорічний сюрприз поштою.
На подарунок доньці Людмила планує витратити найбільшу суму — близько трьох тисяч гривень, бо рідко бачаться, чоловікові — близько 1000 грн, сину — 300-400 грн.
Сину, вісім рочків, куплю розвивальну настільну гру, йому це цікаво. Чоловіку куплю, можливо, якийсь комплект білизни або пасок — щось символічне. Собі навіть не знаю що. Дуже витрачатися на новорічні подарунки зараз — не той час і не ті доходи,
— говорить киянка.
Подарунки в Україні: тенденції змінюються
У жовтні з’явилося дослідження компаній Kantar та bodo, для якого опитали 1000 респондентів у віці 18-55 років. Виявилося, що попри війну та економічно складну ситуацію українці все ж роблять подарунки.
Опитані люди розповіли, що в середньому витрачають на них 3900 грн. Тоді як можуть отримати подарунки на майже 4700 грн.
Цікаво, що чоловіки витрачають майже вдвічі більше, ніж жінки, але отримують дешевші презенти. Найщедрішими дарувальниками виявилися люди у віці 41-55 років, тоді як найдорожчі подарунки отримують 30-40-річні,
— повідомляє Kantar.
Українська молодь 18–29 років дарує менше. Це напряму пов’язано із рівнем доходів: вони нижчі за ті, які мають інші вікові групи. Проте юні українці частіше обирають нематеріальні сюрпризи — подорожі, відпочинок, нові емоції. Тоді як у Європі, за інформацією міжнародної консалтингової компанії McKinsey & Company, навпаки, молодь віддає перевагу матеріальним подарункам — одягу, техніці, товарам першої потреби для дому.
Дослідження виявило, що споживацька культура українців змінюється. 60% опитаних людей назвали саме новий досвід тим, що покращує настрій. Шопінг таким є для 21% опитаних.
… Українці на четвертому році війни змінюють ставлення до подарунків і все частіше обирають досвід замість матеріальних речей. 71% опитаних українців надають перевагу спільно проведеному часу та новим враженням, тоді як лише 29% вважають важливішим мати річ як нагадування про подію чи людину,
— йдеться в дослідженні.
Підготування до зимових свят у Європі
Європейці часто починають купувати подарунки та все на зимові свята до кінця листопада. Зокрема, так роблять 54% респондентів дослідження, яке провела компанія McKinsey & Company у Франції, Німеччині, Італії, Іспанії та Великій Британії. Як пояснюють соціологи, дуже рано починають купувати в останній країні. А от в Італії найчастіше починають робити святкові закупи в Чорну п’ятницю.
Водночас по всій Європі 14% споживачів не збираються витрачати гроші на приготування до зимових свят. У Німеччині таких — 18%, а в Італії — 17%.
Найбільше грошей зі святкового бюджету планують витрачати на харчі.
Друга стаття витрат — одяг, подарункові сертифікати та іграшки. У Європі також зростає популярність подарункових сертифікатів, що вважають практичним рішенням.
Більше готові витрачати у Європі представники покоління Z (народжені з середини 1990–х до початку 2010–х. — Ред.).
Святкові бюджети в США
А от прогнози Національної федерації роздрібної торгівлі в США (National Retail Federation (NRF). — Ред.) свідчать, що американці витратять більше грошей під час цьогорічних свят на 3,7%–4,2%, як порівняти з 2024 роком. Ці витрати можуть становити $1,01–1,02 трлн. А святковий шопінг 42% американців почали ще до листопада. Роблять це заздалегідь із різних причин: таким чином 54% планують бюджет, 41% уникають стресу від покупок в останній момент.
За інформацією NFR, середній чек на цьогорічні свята у США становитиме $890,49 — на подарунки, їжу, прикраси та сезонні товари. З них планують витратити $627,93 на подарунки для родини, інші витрати на сезонні товари — $262,56.
Віцепрезидентка NRF з питань промисловості та споживчої аналітики Кетрін Каллен зауважує, що цьогоріч споживачі дедалі частіше планують скуповуватися під час розпродажів. Більшість (55%) віддають перевагу онлайн-шопінгу. У США, як і в Європі, популярними є подарункові сертифікати.
Згідно з опитуванням, споживачі найчастіше хотіли би отримати подарункові сертифікати (50%), одяг або аксесуари (46%), книги та інші медіа (27%), засоби особистої гігієни або косметики (23%) та електроніку (22%),
— кажуть у NRF.
Американці також говорять про те, що ціни на подарунки та святковий стіл можуть зрости через мита, які запровадив президент США Дональд Трамп. Водночас товари із Китаю можуть здорожчати і в Європі. Як повідомляли журналісти RFI Українською, Європейський Союз скасує безмитний поріг для невеликих посилок, зокрема з китайських платформ Shein, Temu, AliExpress. В Україні закликає оподатковувати подібні товари Національний банк. Проте «ситуація тут далека від однозначності».

