У разі успішної реалізації транспортної реформи в Україні буде ліквідована дискримінація пільгових категорій пасажирів. Це стане можливим завдяки впровадженню системи громадських послуг з перевезення пасажирів (public passenger transport services).
Перевізники, які виграють тендер на обслуговування “суспільно важливих” міських маршрутів, будуть додатково фінансуватися за рахунок бюджетних коштів. А ось їх дохід буде формуватися не за принципом “скільки грошей зібрав, стільки й заробив”, а безпосередньо залежатиме від накатаного кілометражу, високої якості послуг перевезення, відсутності скарг з боку пасажирів.
У кожній територіальній одиниці планується свтоврити уповноважене підприємство, яке буде відбирати постачальників транспортних послуг за результатами конкурсів, укладати з ними договори, контролювати їх виконання і виплачувати перевізникам їх заробіток, заздалегідь обумовлений умовами договору. При цьому, плата за проїзд буде направлятися не в “кишеню” перевізника, а безпосередньо уповноваженому підприємству. Це ж підприємство паралельно буде отримувати бюджетні кошти на державну підтримку перевізників, які обслуговують суспільно важливі маршрути. Тобто, акумулюючи кошти від плати за проїзд і отриманих від держави, підприємство формуватиме стабільний дохід кожного перевізника.
Таким чином, отримуючи гарантовану і попередньо обумовлену плату за контрактом, перевізнику буде все одно, скількох і які категорії пасажирів він перевозить. За таких умов почути від “маршрутника” відмову в перевезенні, мотивуючи це тим, що “пільговики вже є”, зводиться до мінімуму. Якщо ж таке станеться, пасажир зможе поскаржитися уповноваженому підприємству, а останнє вправі оштрафувати несумлінного перевізника і зменшити його договірний заробіток.
І навпаки, якщо постачальник транспортних послуг забезпечує стабільно високі показники надійності і комфортності – має право на бонус до “зарплати”. Відповідні новації пропонуються законопроєктом № 5149, який, серед іншого, вносить зміни до законів “Про автомобільний транспорт” та “Про міський електричний транспорт”.
Крім того, документом передбачено безкоштовно забезпечувати пільгових пасажирів спеціальним засобом, за допомогою якого через термінали оплати буде зчитуватися електронний квиток. Установка таких терміналів буде обов’язковою умовою для укладення договорів з перевізниками, які будуть надавати громадські транспортні послуги.
У випадку з комерційними перевізниками, то їх витрати на перевезення “пільговиків” будуть компенсуватися за рахунок держави тільки у разі впровадження POS-терміналів оплати за проїзд. Якщо ж на маршруті така система не функціонує, то законопроєктом пропонується надавати громадянам пільги по оплаті проїзду в готівковій формі, тобто монетизувати їх. У якому вигляді це буде відбуватися, окремо вирішить уряд.
Як повідомляв OBOZREVATEL, в Кабміні очікують прийняття Радою закону про залізничний транспорт, що дозволить створити на залізниці окремі ринки вантажних і пасажирських перевозити к. “Укрзалізниця” вже не буде єдиним перевізником, а клієнти зможуть вибрати того перевізника, який буде надавати якісні послуги.
Поліна Коваленко,
“Обозрєватєль”