Наскільки прозоро працюють комунальні підприємства м. Чернівці

В розвитку міст суттєву роль відіграють комунальні підприємства, але на відміну від роботи депутатів міської ради, міського голови чи навіть виконавчих органів, більшість людей нічого не знають про те, які функції виконують комунальні підприємства та наскільки ефективно вони справляються з покладеними на них завданнями. Тож, щоб надати більше інформації про їх роботу, нами було проведено дослідження публічності та прозорості роботи комунальних підприємств.

Вчора відбулась презентація результатів дослідження прозорості та публічності діяльності комунальних підприємств м. Чернівці. Координатор дослідження Тарас Прокоп зазначив, що, відповідно до отриманих даних, підприємство, яке отримало найвищий результат серед інших, набрало 32 бали з 61 максимально можливого. Це свідчить про досить низький рівень публічності комунальних підприємств в місті Чернівці.

Любов Назарко, голова ГО «Політологічне наукове товариство «Аналітик», представила методологію дослідження і повідомила,  що загалом було проаналізовано 32 комунальні підприємства засновані Чернівецькою міською радою, де частка активу права міської ради складає понад 50%. За визначеними індикаторами оцінювали наявність інформації про роботу підприємства на веб-сайтах міської ради та самих КП, нормативно-правові акти та відповіді на інформаційні запити. Також був здійснений моніторинг державних веб-сайтів, зокрема spending.gov.uadozorro.org та prozorro.gov.ua . З повною версією методології можна ознайомитись за посиланням: https://bit.ly/2BX80OO.

До топ-5 комунальних підприємств в м. Чернівці потрапили Чернівцітеплокомуненерго, Центр стерилізації тварин, Чернівціводоканал, Газкомплектприлад та Чернівціспецкомунтранс. В перших трьох підприємств функціонують веб-сайти, які є досить інформативними. Вони надають інформацію про основні види діяльності відповідних підприємств та містять документи про господарську діяльність. В комунальних підприємств Газкомплектприлад та Чернівціспецкомунтранс немає власних веб-сайтів, проте, вони, в порівнянні з іншими підприємствами, більше та систематичніше наповнюють свої сторінки на веб-сайті Чернівецької міської ради. Центр  стерилізації тварин також представлений в популярних соціальних мережах, а його представники регулярно реагують на повідомлення, які стосуються їхньої діяльності. Вагомим елементом моніторингу також був аналіз інформації, яку розміщують підприємства на державних сайтах spending.gov.uadozorro.org та prozorro.gov.ua

Найменше інформації про свою діяльність розміщують Міськсвітло, Рятувальна служба, лазня «Дельфін», Аварійно-диспетчерська служба 0-80 та МКП «Реклама». Варто зазначити, що раніше в МКП «Реклама» працював веб-сайт, на якому можна було отримати значну частину інформації, проте, на момент моніторингу він не функціонував, а на веб-сайті міської ради фактично немає ніякої інформації про роботу цього підприємства.

За результатами моніторингу було встановлено, що найбільше балів у Чернівецькій міській раді комунальні підприємства отримали за продаж та оренду майна через систему ProZorro. Оскільки у 2018 році міською радою було прийнято рішення, відповідно до якого всі комунальні підприємства були зобов’язані використовувати торгову систему «ProZorro.Продажі» для проведення конкурсу на право оренди комунального майна та продажі основних засобів. Але наш моніторинг не передбачав перевірки виконання цього рішення комунальними підприємствами, хоча в самій системі є дані про продаж та оренду майна тільки декількох підприємств, в інших же випадках, у відповіді на інформаційні запити від окремих підприємств ми отримували відповіді, що в них не здійснювалось продажу чи оренди комунального майна.  Деякі підприємства відповідь так і не надали.

Також майже у всіх підприємств оприлюднена контактна інформація (номер телефону, електронна пошта, поштова адреса, а у деяких випадках і сторінка у соціальних мережах). Також у більшості підприємств оприлюднено цілі діяльності, а у деяких і стан їхнього досягнення. В 75% оприлюднено чинний статут КП, а також ми дізналися, що більшість використовують систему моніторингу закупівель DoZorro.

Але за результатами дослідження є цілий ряд індикаторів з показником 0. Зокрема в жодному КП не оприлюднено реєстр боргових зобов’язань у машиночитному форматі, немає опису істотних передбачуваних факторів ризику, що можуть вплинути на операції та результати діяльності КП. Також ми помітили, що в КП не визначені ключові показники результативності, ефективності та порядок оцінювання роботи та преміювання керівників комунальних підприємств. Жоден з керівників комунальних підприємств не оприлюднив свої річні звіти за минулий рік. На сайтах міської ради та КП можна знайти такі звіти за минулі роки, але саме за 2019 рік (який брався до уваги) немає. Іще нульовий показник отримала Чернівецька міська рада за функціонування наглядових рад, оскільки в Чернівцях є чинне положення про наглядові ради і планувалося створення таких рад при Чернівціводоканал, Міськсвітло, Парк Жовтневий, Центр стерилізації тварин, Чернівціспецконунтранс та Калинівський ринок. Але як повідомили у міській раді, сьогодні в місті не діє жодна наглядова рада, а при Калинівському ринку функціонує Громадсько-спостережна рада. По суті, депутати своїм рішенням лише змінили назву цього органу і збільшили кількість членів з 9 до 11 (додали 2-х депутатів).

Труднощі під час моніторингу викликало те, що зараз функціонує два веб-сайти Чернівецької міської ради та інформаційне наповнення щодо діяльності комунальних підприємств різне. На старому сайті інформація вже досить давно не оновлювалась, а на новому щодо багатьох комунальних підприємств інформація взагалі не оприлюднена. Окрім того, деякі підприємства не наповнювали інформацію на веб-сайті міської ради, оскільки розміщували її на своїх веб-сайтах, які припинили своє функціонування, до прикладу, сайт МКП «Реклама». Таким чином, інформація про діяльність комунальних підприємств Чернівецької міської ради досить погано структурована і для аналізу потрібно використовувати різні ресурси.

Також Тарас Прокоп зазначив, що у місті комунальні підприємства сплачують фіксовані 15% від чистого прибутку. Минулого року це становило 2 233,7 тис. грн, що майже на 2 млн менше, ніж у 2018 році. Збитковими у Чернівцях є Чернівціводоканал, Спецкомунтранс, Чернівцітеплокомуненерго, Міжнародний аеропорт Чернівці, Чернівецьке тролейбусне управління. Про причини збитковості КП ми писали в попередніх матеріалах.

В результаті дослідження було напрацьовано рекомендації Чернівецькій міській раді щодо прозорості та публічності комунальних підприємств. Вони будуть надіслані міському голові та керівникам відповідних підприємств. Більшість рекомендацій стосуються оприлюднення звітності та документів щодо діяльності КП на офіційних ресурсах, а також запровадження добрих практик з управління такими підприємствами. Зокрема необхідності запровадження прозорого конкурсного механізму призначення керівників КП, визначення показників результативності та ефективності роботи підприємств, оприлюднення планів діяльності підприємств, проведення незалежних аудитів, використання систем DoZorro, ProZorro, spending.gov.ua, оприлюднення інформації у форматі відкритих даних та багато інших.

Підсумовуючи, зазначимо, що діяльність комунальних підприємств при Чернівецькій міській раді не можна назвати прозорою та публічною.  Їхня робота потребує значного вдосконалення, аби мешканці міста мали змогу отримувати якісні послуги, а місто не тільки витрачало кошти на збиткові підприємства, але й могло б отримувати більше прибутку. Важливим елементом для цього є можливість контролю за діяльністю підприємств, а контроль можливий тільки тоді, коли робота підприємства є публічною та прозорою.

  Тарас Прокоп

Новини Партнерів