Кандидати в депутати до Чернівецької міської ради, які подали фінансові звіти про використання коштів виборчих фондів до Чернівецької міської виборчої комісії, витратили на виборчу кампанію понад 2,5 мільйонів гривень. Аналіз проміжних та остаточних фінансових звітів місцевих політичних партій, здійснений ОПОРОЮ, свідчить про те, що більшість коштів партіями була витрачена на виготовлення агітаційних матеріалів і на агітацію у ЗМІ.
Варто зазначити, що практично всі політичні партії нехтували формою подання фінансових звітів, яка передбачена Законом України «Про місцеві вибори», постановою Центральної виборчої комісії від 1 вересня 2015 р. №210.
Найбільший розмір виборчого фонду серед партій, які подали остаточний фінансовий звіт, у політичної партії «Рідне місто» і складає 1 144 630 грн. (складається з внесків кандидатів). Більшу частину виборчого фонду забезпечили два кандидата в депутати, а саме Василь Продан, який за час виборчої кампанії перерахував на рахунок виборчого фонду понад 850 тисяч гривень та Ростислав Білик (ОПОРА вже повідомляла, що цього кандидата оголосили у розшук) – 235 тисяч гривень. Всі кошти політична партія витратила на агітацію. 269 430 грн. пішло на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації, 789 588 грн. – на агітацію в ЗМІ, більше 85 тисячі гривень пішло на інші послуги і витрати, пов’язані з агітацією. Більше 270 тисяч грн. за агітацію отримала МТРК «Чернівці», 250 тисяч грн. за агітацію було сплачено ТОВ «Чернівецький промінь», та більше 170 тисяч ФОП Глібка.
Кандидати в депутати від БПП «Солідарність» витратили майже у 3 рази менше ніж політична партія «Рідне місто», і їхній виборчий фонд склав 421 902 грн. (84 765 грн. з яких – це внески кандидатів (найбільше сплатили Володимир Сєхов – 22 235 грн. та Ромео Скрипа – 14 800 грн.), 337 137 грн. – це добровільні внески фізичних осіб (12 осіб по 12 тисяч грн.), а також 7 040 грн. – помилкові надходження, які було повернуто). В додатках до фінансового звіту вказано, що 265 710 грн. витрачено на друк різноманітних агітаційних матеріалів, а 104 966 грн. вартує агітація з використанням засобів масової інформації (54 559 грн. – на телебаченні, 17 952 грн. – на радіо, 31 005 грн. – в газетах). Послуги зв’язку та поштового зв’язку коштували по 9 554 грн., а оренда приміщення – 460 грн. Інші витрати на передвиборчу агітацію становили 48 250 грн. Найбільше разових перерахунків були ФОП Дарій (44 650 грн за розміщення реклами на білбордах) та ФОП Глібка (41 400 грн. за виготовлення агітаційної продукції).
Об’єднання «Самопоміч» прозвітувала про виборчий фонд, який склав 330 170 гривень. Більша частина фонду, а саме 296 тисяч гривень, це власні кошти місцевої організації, решта 34 147 грн. – внески кандидатів, включених до виборчого списку кандидатів у депутати. Зафіксоване помилкове надходження коштів на рахунок у розмірі 12 606 гривень, які згодом було повернуті. 56 743 грн. з виборчого фонду було використано на виготовлення агітаційних матеріалів і 273 427 грн. на агітацію в ЗМІ (52 тисячі грн. – «Чернівецький промінь»). Всі кошти було витрачено. Цікаво, що звіт Чернівецької міської парторганізації «Самопомочі» містив інформацію про те, як кошти витрачались на агітацію за кандидатів в районах (Кельменці, Заставна тощо).
Політична партія «Наш край» подала до міської виборчої комісії звіт від обласного осередку партії. У фінансовому звіті вказано, що виборчий фонд партії склав 233 376 гривень, з яких 111 000 грн. – це власні кошти місцевої організації, а 122 376 грн. – це внески кандидатів від партії (найбільшими інвесторами кампанії стали Іван Семенюк, Микола Романюк). 117 718 грн. було витрачено на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації, 68 543 грн. – на використання ЗМІ та більше 47 тисяч грн – на інші послуги та витрати. Найбільший платіж – це 36 тисячі грн. РА «Регіон Медіа» за розміщення передвиборчої агітації на носіях зовнішньої реклами.
Більша частина виборчого фонду ВО «Свобода» складалася з власних коштів місцевої організації – 75 745 грн., а решта – 20 310 гривень внески кандидатів в депутати та 3 000 гривень добровільні внески фізичних осіб. Всього на виборчу кампанію було витрачено 99 055 грн. 35 473 грн. було витрачено на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації (16 400 грн. за листівки, афіші, флаєра було сплачено ПП Глібка), 49 398 грн. – на використання ЗМІ (найбільше – 28 224 грн. та 13 152 грн. – пішло на рекламу в МТРК «Чернівці») та 14 184 грн – на інші послуги, пов’язані з агітацією. Всі кошти виборчого фонду були витрачені.
ВО «Батьківщина» прозвітувала про виборчий фонд у розмірі 89 352 гривень коштів кандидатів. 37 467 грн. пішли на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації та 45 336 грн. – на агітацію в ЗМІ. Також 6 528 грн. було витрачено на інші послуги та витрати, пов’язані з передвиборчою агітацією. Найбільший платіж – 17 500 грн. ФОП Зволейко за друк газет.
Політична партія «Опозиційний блок» у фінансовому звіті з усіма необхідними додатками та розшифровками зазначили, що виборчий фонд складається з 56 205 гривень, з яких 400 грн. – це внески фізичних осіб. Вказана сума в повному обсязі була використана для виготовлення матеріалів передвиборчої агітації, а саме друк плакатів, листівок, буклетів і т. д.
Виборчий фонд партії «Зелений тризуб» складався з 38 851 гривень (все – внески кандидатів, 10 000 грн. з яких від Валерія Галана). Відповідно до відомостей з додатків, які в повному обсязі були надані партією виборчій комісії, на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації було витрачено 19 440 грн. (19 040 грн. – друк листівок, плакатів і т.д., які були перераховані ПП Юрченко, 400 грн. – виготовлення аудіозаписів), а на агітацію в ЗМІ – 18 161 грн. З них на оплату ефірного часу на телебаченні пішло 12 885 грн., на радіо – 5276 грн. Вартість послуг зв’язку та поштового зв’язку становили по 1 250 грн. Всі кошти виборчого фонду були витрачені.
«Українське об’єднання патріотів – УКРОП» прозвітувала лишень про розмір та джерела виборчого фонду – 35 590 гривень, з яких 30 890 грн. – внески кандидатів в депутати (більшість внесків здійснив Віталій Ткачук), 4 700 грн. – добровільні внески фізичних осіб. Додатку 1 у фінансовому звіті немає, тому не відому куди саме було витрачені кошти. Варто зазначити, що 4 жовтня місцева політична організація «УКРОП» вітала чернівчан з Днем міста та подарувала святковий концерт за участю відомих співаків, який супроводжувався роздачою агітаційних матеріалів та агітацією зі сцени.
Аграрна партія України подала порожній фінансовий звіт до Чернівецької міської виборчої комісії. Відсутні фінансові звіти політичних партій «Відродження», «Авто-Майдан», «Громада і Закон», «Громадський рух «Народний контроль», «Громадянська позиція», «Козацька Українська Партія», «Нова держава» та «Соціалісти». Можемо припустити, що партії не відкривали виборчі фонди або просто не подали фінансові звіти до Чернівецької міської виборчої комісії.
Нагадаємо, відповідно до п. 6 ст. 71 Закону України «Про місцеві вибори», розпорядник поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посади сільського, селищного, міського голови, старости зобов’язаний не пізніш як за п’ять днів до дня голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт за період з дня відкриття поточного рахунку виборчого фонду до десятого дня до дня голосування за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Розпорядник поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посади сільського, селищного, міського голови, старости зобов’язаний не пізніш як на сьомий день після дня голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії остаточний фінансовий звіт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.