“Євробляхи” в законі – Порошенко підписав закон по легалізації авто з єврономерами

Відповіді на найпоширеніші запитання

Як “легалізувати” і купити авто на єврономерах, що робити, якщо машина ввезена “на верблюда”.

8 листопада Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому два закони, які повинні поставити крапку в питанні так званих “євроблях” — авто на єврономерах, на європейській реєстрації.

Один з них передбачає зміну формули розрахунку акцизу на розмитнення авто, який фактично буде зменшений.

Другий — посилює відповідальність за порушення митних правил, зокрема, для осіб, які ввозять в Україну авто в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення.

Раніше ми вже описували зміни, передбачені законами. Втім, у читачів залишилося багато питань щодо майбутнього “євроблях”, тому у цьому матеріалі даємо відповіді на найбільш поширені з них.

Дуже поширеним було прохання розрахувати суму платежів, які необхідно заплатити під час розмитнення конкретного авто в залежності від об’єму двигуна та віку. Спеціально для цього ми розробили калькулятор, за допомогою якого кожен зможе розрахувати вказану суму самостійно.

Відповіді підготовлені після спілкування з авторами законопроектів та представниками комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики.

Коли закони набудуть чинності?

Якщо президент поставить свій підпис, закони набудуть чинності наступного дня після опублікування.

Якщо в мене немає “євробляхи”, але я хочу купити і розмитнити її, я отримаю 50% знижку на акциз?

Пільговий період 90 днів, який передбачає 50% знижку на акциз, застосовується до абсолютно до всіх вживаних транспортних засобів, які будуть ввезені в Україну в режимі імпорту. Навіть ті, які до цього не ввозилися.

Які податки я маю сплатити і як вони розраховуються?

Про те, як за новими правилами розраховується сума акцизу, вже писалося раніше. Крім цього треба сплатити 20% ПДВ, 7,3% мита (на авто, які ввозяться з ЄС. На машини з інших країн передбачено мито в розмірі 10% – ред.) та від 3% до 5% збору в Пенсійний фонд.

Все крім акцизу розраховується від вартості авто, яка повинна бути прописана в договорі купівлі-продажу. Але якщо митник вирішить що вартість занижена, він має право перевірити це у спеціальних базах. В першу чергу він буде дивитися на вік транспортного засобу, його стан та комплектацію.

Яким буде сам процес розмитнення?

Покрокову інструкцію щодо процесу розмитнення протягом 30 днів повинен розробити Кабінет міністрів.

У комітеті з питань податкової та митної політики запевняють, що це формальна процедура і правила не сильно будуть відрізнятися від існуючих. Просто все пропишуть в одному документі.

Коли інструкція буде розроблена, що я маю робити?

Якщо у вас є авто на європейській реєстрації, перше, що треба зробити – привести свої документи в порядок. Для цього необхідно знайти реального власника або представника компанії, на яку оформлене авто.

Коли ви будете готові розпочати процес розмитнення, машину треба зняти з реєстрації, обов’язково оформити договір купівлі-продажу (в договорі повинна бути вказана вартість, з якої буде розрахована сума податків – ред.) і з усім пакетом документів в’їхати в Україну в режимі імпорту.

Відомі випадки, коли на одну фірму або особу-іноземця було оформлено сотні автомобілів. Якщо вони з будь-яких причин вирішать зникнути, щоб не займатися переоформленням такої кількості машин, у українців можуть виникнути проблеми. Без фактичного власника легалізувати такі авто неможливо.

Чи обов’язково вивозити авто за кордон для його розмитнення?

Все залежить від того, чи є у вас всі документи на руках. Теоретично, можна виконати всі процедури і в Україні.

Відповідно до норм Митного кодексу, особа, яка ввезла авто, має право змінити будь-який режим в режим імпорту і розмитнити авто в будь-якій з 27 внутрішніх митниць України. Але це може зробити тільки той, хто ввозив авто.

А якщо машину ввіз “верблюд”?

Дійсно, зазвичай авто в Україну ввозить і передає в користування українцю третя особа – так званий “верблюд”. Він у більшості випадків не співпадає з реальним власником, а ввезена машина у базі митниці може числитися як порушник.

Для того, щоб закрити по базі це авто реальний власник має право сплатити штраф в розмірі 8,5 тисяч гривень за третю особу. Після цього він може почати процес розмитнення, звичайно, якщо має договір купівлі-продажу, та знайшов власника, який погодиться зняти транспортний засіб з обліку. Зробити це нерезидент може за присутності українця, який хоче оформити машину на себе, або його довіреної особи.

Скільки авто на рік зможе завезти 1 громадянин?

Якщо в українця є потреба і кошти, можна купити хоч 100 авто, але знижка у 50% діятиме тільки щодо першого транспортного засобу. За кожен наступний доведеться сплатити всю суму податків.

Чи можна такі авто перепродати?

До цього діяла норма, яка дозволяла українцю завезти тільки 1 авто на рік без права його відчуження протягом 365 днів.

Відтепер, якщо особа захоче продати машину, вона може це зробити, але починаючи з другої машини повинна сплачувати в бюджет 5% податку на доходи фізичних осіб від вартості продажу.

Протягом якого часу поліція не буде чіпати “бляхарів”?

Адаптаційний період, протягом якого українці матимуть право зареєструвати транспортні засоби за українським законодавством становить 180 днів.

Якщо хтось не встигне, він буде оштрафований за порушення митних правил.

Детальніше про штрафи та покарання

Законопроект №8488 вносить зміни до Митного кодексу та деяких законодавчих актів щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України.

Він, зокрема вводить обмеження на кількість авто, які можна ввозити без грошового забезпечення. Так, нерезидент зможе без грошового забезпечення ввезти в режимі тимчасового ввезення лише одне авто.

Ввезення наступних легкових транспортних засобів передбачає наявність гарантії. Гарантом може виступити фінансова установа, яка візьме на себе зобов’язання сплатити суму всіх митних платежів, якщо авто не буде вивезено.

Крім того, посилюється відповідальність за порушення митних правил.

Особа, яка ввезла в Україну автомобіль в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не зможе передати його у володіння, користування або розпорядження іншим особам чи розукомплектовувати його.

Також їй заборонятиметься використання такої машини в підприємницькій діяльності чи для отримання доходу, наприклад, для роботи в таксі. За порушення встановлених правил передбачено штраф — 34 тисячі грн.

Будь-яка інша особа, яка всупереч встановленим правилам, отримає транзитне або тимчасово ввезене авто у володіння, користування або розпорядження чи використовуватиме таке авто в підприємницькій діяльності, для отримання доходу, також буде оштрафована.

Перша фіксація зазначених порушень працівниками Нацполіції передбачає стягнення з порушника 8,5 тис грн, повторна фіксація — 17 тисяч грн, позбавлення права керування на 1 рік та оплатне вилучення авто за рахунок порушника.

За недотримання строків режимів транзиту та тимчасового ввезення, тобто за невивезення авто за межі країни своєчасно, порушники мають сплатити штрафи. Розміри штрафів будуть залежати від кількості днів перевищення встановлених строків.

За один день прострочення вивезення транзитного авто з порушника буде стягнуто 170 грн, а за три дні відтермінування вивезення тимчасово ввезеної машини — 850 грн.

Зайвий місяць перебування такого автомобіля на митній території України коштуватиме порушнику 170 тисяч грн або навіть транспортного засобу, який може бути конфіскований за рішенням суду.

В законопроекті прописані чіткі правила взаємодії всіх приналежних служб і відомств — підрозділів органу доходів і зборів, Державної прикордонної служби, Національної поліції.

Якщо дозволений строк перебування іноземного авто в Україні сплив, а машина так і не була вивезена, митник повинен повідомити інші органи про вчинення правопорушення.

Отримавши повідомлення, поліцейські мають пильніше відслідковувати таке авто на автомобільних дорогах України, а прикордонники, в свою чергу, повинні не допустити перетину кордону особою, яка ввезла авто без сплати відповідних штрафів.

Крім того, Національній поліції буде надано право перевіряти особу водія авто з іноземною реєстрацією на відповідність особі, яка його ввезла. Якщо за кермом буде будь-яка інша особа, поліцейський може накласти на водія відповідний штраф і повідомити про порушення митних правил митницю.

Важливо, що протокол про порушення, може бути складений митником за відсутності порушника, і вручений йому під час виїзду з України.

Екологічна норма “євро 5” скасована чи ні?

Так. Будь-які екологічні стандарти щодо вживаних легкових авто вказаними змінами скасовують.

Українці зможуть ввезти транспортний засіб будь-якого віку, але акцизний податок на старі авто буде вищий через віковий коефіцієнт.

А що означає максимальний віковий коефіцієнт 15? Виходить, 16 річне авто ввозити не можна?

Можна ввозити авто будь-якого віку. Просто під час розрахунку суми акцизу навіть 20-річна машина буде рахуватися за віковим коефіцієнтом 15.

До речі, щоб правильно визначити вік авто, треба розуміти, що в розрахунок береться кількість повних календарних днів (повний рік – ред).

Наприклад, якщо авто було вироблено всередині 2008 року, а ви вирішили його розмитнити у грудні 2018, то в якості віку машини рахується період з 2009 по 2017 рік. Якщо ж ви вирішили оформити транспортний засіб у січні наступного року, то 2018 рік також необхідно включати в розрахунок.

Пільговий період діятиме тільки для машин з ЄС?

Ні. Дія вказаних законів розповсюджується на всі авто. Пільговим періодом можуть скористатися особи, які захочуть ввезти залізного коня з Азії чи США.

Чи передбачені якісь пільги?

Жодних пільг для окремих категорій громадян вказаними змінами не передбачено. Умови рівні для всіх.

Під час розробки законопроектів висувалися пропозиції щодо введення пільг для учасників АТО та багатодітних сімей, але депутати їх відхилили.

Чи зміняться ціни на нові авто?

Так. Один з ухвалених законів змінить акцизні ставки не тільки для старих, але і для нових автомобілів.

Вартість розмитнення зменшиться в залежності від обсягу двигуна. При цьому ціна буде знижена як на бензинові, так і на дизельні машини. Більш детально читайте за посиланням.

Микола ТОПАЛОВ,

«Економічна правда»

 

peredplata