Наш власний кореспондент Ростислав Демчук передає з Брюсселя:
-… Наслідки відчутні вже
Дональду Трампу вдалось за лічені дні зруйнувати зону вільної торгівлі в Північній Америці, яку сам реорганізував під час свого першого президентського терміну. Головними негативним чинником що призведе до уповільнення зростання світової економіки – це митні збори у розмірі 25% для Мексики й Канади, які почали діяи із сьогоднішнього дня, та збільшення митних зборів удвічі до 20% – для Китаю. Наступний тарифний удар у розмірі 25 % буде завданий по усіх країнах Європейського Союзу (ЄС).
Оголошені Вашингтоном тарифи підняли американські мита на рівень 1940-х рокі, а такого масштабного їх стрибка не було з 1930 року, коли США намагалися захистити свою економіку, яка вже тоді почала впадати у Велику депресію через іноземну конкуренцію.
Але ж усім відомо, що “закон бумеранга” вічний і він завжди в дії. Зворотні заходи країн ЄС, Китаю, Японії вдарять у відповідь по американських виробниках, а пов’язана з політикою Трампа невизначеність вже змушує компанії зупиняти капіталовкладення та заморожувати інвестиційні проекти. Внаслідок підвищення митних тарифів, витрат та цін, які піднімуть національні виробники, прискориться інфляція.
Пекін відразу відповів Сполученим Штатам Америки запровадженням додаткових мит у розмірі 10-15% на певні види поставок із США, насамперед сільськогосподарських товарів. Оттава ввела 25%-ний тариф на американський імпорт вартістю майже $21 млрд і пообіцяла обкласти їм товари ще більш ніж на $86 млрд через три тижні, якщо Трамп не схаменеться.
Один із найяскравіших прикладів згубності політики Трампа – ситуація в автомобільному секторі. Підняття мита “вплинуть на автомобільну промисловість США, і мільярди доларів прибутку будуть втрачені”, заявив гендиректор Ford Motor Джим Фарлі. У 2024 рроці на Канаду припадало майже 13% автомобільного імпорту, на Мексику – майже 42%. Але справа далеко не лише у закупівлі автомобілів. Інтегровані ланцюжки поставок розкидані територією США, Мексики та Канади, і в ході виробництва компоненти та напівзібраний автомобіль може перетинати кордони в обох напрямках до десятка разів, – розповідає Джим Фарлі.
На думку економістів, торгова війна Трампа може спровокувати стагфляцію – прискорення зростання цін із одночасним уповільненням економіки. Мита можуть призвести до прискорення інфляції в березні, квітні та травні, оскільки компанії підвищуватимуть ціни, щоб компенсувати вищі витрати на імпорт, вважає Майкл Ферол, головний економіст США JPMorgan Chase. Постраждають, на його думку, і американські експортери: “Якщо в країнах-імпортерах розпочнеться рецесія, то вже одне це буде приводом для очікування зниження темпів зростання американського експорту”.
***
Дух світової торговельної війни дістався й нафто і газовидобувної галузі. В першу чергу оголошена Дональдом Трампом світова торговельна війна вдарила по цінах на російську нафту. Російський сорт Urals тепер продається приблизно $55 за барель. Це нижче за цінову стелю у $60, яку запровадив ЄС і США для Росії.
Додаткові збитки російським продавцям доводиться нести через транспортні витрати, що сильно виросли, які підскочили після введення 10 січня адміністрацією Джо Байдена прощальних санкцій проти більш ніж 180 танкерів, підприємств “Газпром нефть”, “Сургутнефтегаз”, страхових і нафтотрейдингових компаній.