Правова допомога та доступ до єлектронних сервісів Міністерства юстиції буде надаватись бюро правової допомоги

Кінцевою метою реформи територіальних органів юстиції є посилення правової спроможності територіальних громад і створення для людей реальних можливостей реалізувати свої права безпосередньо там, де вони живуть. Для цього потрібно звести нанівець залежність реалізації права від волі чиновника, зробивши більшість державних сервісів, що надаються Міністерством юстиції, електронними, створити розгалужену мережу точок фізичного доступу до них он-лайн та розширити доступ людей до правової допомоги: як до консультацій з усього спектру правових питань, так і до складання процесуальних документів та представництва в суді.
Ліквідація управлінь юстиції районного і міського рівня є наступним логічним плановим кроком реформи Міністерства юстиції. ЇЇ необхідність спричинена тим, що органи юстиції втрачають більшу частину реєстраційних функцій. Так, повноваження щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців переходять до органів місцевого самоврядування, нотаріусів та акредитованих суб’єктів. Природньо, підрозділи державних органів, що здійснювали ці повноваження, повинні бути ліквідовані. Оскільки відділи державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС) та відділи державної виконавчої служби (ДВС), реформування яких, до речі, стане наступним етапом реформи, на сьогодні фактично є автономними у свої діяльності, управлінська ланка у вигляді керівників районних, міжрайонних, міських, міськрайонних та районних у містах управлінь юстиції, очевидно, стає зайвою.
За рахунок частини заощаджених ресурсів на скороченні державних функцій і ліквідації державних органів буде розширено мережу доступу до безоплатної правової допомоги: як вторинної, так і первинної. З цією метою у структурі 100 місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги буде утворено понад 400 бюро правової допомоги – у кожному районному центрі та місті. Вони будуть компактними підрозділами, в їх складі не буде жодного чиновника, а лише юристи, покликані надавати правову допомогу людям. Крім цього, такі бюро будуть обладнані декількома комп’ютерами, під’єднаними до мережі інтернет, з відповідним програмним забезпеченням, через які будь-яка людина зможе отримати доступ до електронних сервісів Міністерства юстиції.
Бюро правової допомоги надаватимуть всі види безоплатної правової допомоги тим, хто має на неї право за законом. По-друге, доступ до правової допомоги сьогодні є суттєво обмежений: у зв’язку з великими відстанями, поганим транспортним сполученням та бідністю людям важко добратися до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, коли їх є лише один на 5 – 8 районів. Тому кількість точок доступу до правової допомоги буде збільшено вп’ятеро. По-третє, у більшості сільських районів та малих міст катастрофічно бракує адвокатів, і це створює загрози не лише для доступу людей до безоплатної правової допомоги, а й для успішного впровадження виключного права адвокатів на здійснення представництва в суді, передбаченого президентським проектом конституційних змін в частині правосуддя. Саме тому ми запроваджуємо змішану модель надання безоплатної правової допомоги, яку все більше надаватимуть відтепер не лише адвокати, а також і штатні юристи бюро правової допомоги на постійній основі.

Чернівецьке міське управління юстиції

peredplata