У Чернівецькій області не завершили роботу над тестами всього три особи

6 червня на прес-конференції координатор кампанії спостереження за Чернівецького представництва ГМ \”ОПОРА\” розповів про підсумки громадського спостереження за ЗНО-2012 в Чернівецькій області.

Так, в 2012 році спостереження ОПОРИ охопило від 50% (українська мова та література, математика, хімія) до 20% пунктів тестування у 16 областях, у тому числі і у Чернівецькій області, де громадські спостерігачі були присутніми на 35 з 55 пунктах тестування.

Загалом, зовнішнє незалежне оцінювання у Чернівецькій області пройшло на доброму організаційному рівні. Серйозних масових порушень з боку у часників та персоналу пунктів тестування, не зафіксовано. Проте, громадське спостереження вказало як на вже типові (знайомі з минулих років спостереження) проблеми, так і на нові виклики, що постали перед процедурою ЗНО у цьому році.

Менше 90 % учасників прийшло на тестування з фізики (88,40 %), всесвітньої історії (82,10 %) та російської мови (73,68 %).
Згідно даних Івано-Франківського РЦОЯО у Чернівецькій області не завершили роботу над тестами всього три особи: двоє учасників через порушення процедури тестування – наявність мобільного телефону в аудиторії (Хотинська гімназія, українська мова та література; Сторожинецька районна гімназія, історія України); та одна учасниця за станом здоров’я (Чернівецька ЗОШ № 24, математика). За весь період не було подано жодної апеляції щодо порушення процедури проведення ЗНО.

Щодо типових порушень з боку учасників ЗНО, то це і використання традиційних шпаргалок, використання засобів зв’язку (мобільних телефонів) в пунктах тестування, запізнення на початок тестування, явка до пункту тестування не в той день (стосується предметів, що проводяться в дві сесії). Та з неповним пакетом необхідних документів Так, громадські спостерігачі у 15 % помітили випадки запізнень в пункт тестування, хоча вважати цю цифру вичерпною не слід, адже таких випадків могло бути значно більше, а дане порушення унеможливлює потрапляння учасника в пункт тестування. Найбільше запізнень фіксувалося на найбільш масових тестуваннях з української мови та літератури та математики. Зафіксовано як мінімум 2 випадки (Хотинська гімназія та Сторожинецький районний ліцей) коли учасники через свою неуважність з’явилися на тестування з української мови та літератури не 28 травня, а 29 травня, і таким чином втратили право проходження ЗНО мінімум на один рік. Випадки явки в пункт тестування без необхідного пакету документів (сертифікат, оригінал паспорту чи свідоцтва про народження, запрошення) не були масовими і були більш типовими для перших сесій тестувань і фактично не спостерігалися під час останніх сесій.

Основною системною проблемою цьогорічного процесу тестування в межах всієї України стало користування мобільними телефонами. Нагадаємо, що відповідно до Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2012 році, учасники тестувань не можуть мати при собі будь-яких засобів зв’язку, пристроїв зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації, друкованих і рукописних матеріалів, що не передбачені процедурою тестування. Незважаючи на це, за два дні тестувань з української мови та літератури через наявність мобільних телефонів по всій Україні понад 100 абітурієнтів були позбавлені права подальшого проходження ЗНО. Справжнім викликом для системи оцінки знань стало сплановане використання засобів зв’язку групою осіб для передачі інформації про завдання, а також надсилання правильних варіантів відповідей членам групи. В Івано-Франківському РЦОЯО, до компетенції якого належить Чернівецька область, застосовували свою методу протидії мобільним телефонам – це смс-повідомлення учасникам під час самого тестування із відповідним попередженням. Такі повідомлення учасники з Чернівецької області почали отримувати ще із тестування з іноземних мов. Слід згадати, що анонсовані металодетектори в Чернівецькі пункти тестування так і не потрапили. Спеціальних відеокамер теж не було. Тому головними борцями із телефонами залишалися інструктори в аудиторіях та чергові в коридорах та рекреаційних зонах.

Координатор кампанії спостереження Григорій Сорочан розповів про те, як по різному до такого явища як «списування в туалетах» можуть ставитися різний персонал пунктів тестування. Для прикладу візьмемо дві сесії тестування з історії України. Один і той же громадський спостерігач був свідком, коли під час першої сесії 31 травня в Чернівецькій гімназії № 1 після того як громадський спостерігач виявив в туалеті скупчення учасників, які жваво обговорювали деталі тестування, а також залишки паперових шпаргалок в унітазах, ним було повідомлено і Чергового, і Відповідального за пункт тестування, і Уповноважену особу УЦОЯО. Проте, ті не проявили жодної активності щодо вирішення проблемної ситуації, мало того були дуже не раді, коли громадський спостерігач вирішив зафіксувати дану інформацію в протоколі про завершення процедури тестування. Цей же спостерігач наступного дня в Чернівецькій ЗОШ № 24 став свідком зовсім іншої поведінки персоналу, який сумлінно перевірив наперед усі туалети на наявність там схованих шпаргалок, та унеможливлював скупчення в рекреаційних зонах учасників, допускаючи їх туди на короткий період і по-одному.

До речі випадки, коли персонал в особі Відповідального за пункт тестування та Уповноваженої особи УЦОЯО перешкоджали громадським спостерігачам вносити свої зауваження у підсумковий протокол, були помічені і в інших пунктах тестування. Зокрема, хотілося б згадати про Чернівецьку ЗОШ № 6 (тестування з фізики), де громадський спостерігач так і не зміг отримати копію підсумкового протоколу через те, що Відповідальний за пункт тестування спочатку перешкоджав внести спостерігачу свої зауваження в протокол, а після того, як зауваження все ж таки були внесені, Відповідальний зажадав змінити написане.

Щодо інших зауважень до роботи персоналу в пунктах тестування, то слід згадати, що персонал часто забуває, що їм теж заборонено використовувати мобільні телефони. Подібні випадки були зафіксовані в 35 % (рис. 2). Окремо хотілося б звернути увагу на роботу чергових, котрі не завжди супроводжували учасників до туалетів (15 %) та до виходу з пунктів тестування по завершенню роботи в аудиторії (21 %). Ці, на перший погляд, «дрібні» порушення збоку персоналу давали змогу учасникам кооперуватися і консультуватися в туалетах та рекреаційних зонах, що не раз було помічено громадськими спостерігачами.

Організаційно-технічні умови проведення ЗНО в Чернівецькій області загалом відповідали нормам. І якщо на перших тестування і були окремі зауваження щодо вказівників, організації роботи медичних пунктів, тощо, то по ходу процесу умови покращувалися. У двох випадках (Чернівецька гімназія № 4, математика; Хотинська гімназія, історія України) було відмічено незадовільну ситуацію щодо забезпечення тиші: у Чернівцях шум був спричинений будівництвом по сусідству, а в Хотині міська влада 01 червня влаштувала поблизу пункту тестування концерт із застосуванням звукопідсилюючої техніки. Проблемними були також Чернівецька ЗОШ № 6 та Чернівецька ЗОШ № 24, так як під час великих тестувань там змушені були використовувати аудиторії молодших класів (дитячі парти та стільці).

Загалом, представники ГМ \”ОПОРА\” за результатами спостереження запропонувало до впровадження ряд рекомендацій, що на думку спостерігачів повинні позитивно вплинути на підготовку та проведення ЗНО у 2013 році:

1. Українському центру оцінювання якості освіти збільшити кількість чергових у пунктах тестування, беручи до уваги гендерний фактор (для вільного пересування у відповідних рекреаційних зонах).

2. Українському центру оцінювання якості освіти – виробити спільні підходи до використання металодекторів та відеокамер на пунктах тестування. Відповідно, якщо УЦОЯО вважає, що металодектори допоможуть вирішити проблему «мобільних телефонів» та витоку змісту тестів в мережу Інтернет ще до завершення тестування, то необхідно обладнати ними всі пункти тестування, а не окремі та ще й в окремих областях.

3. Українському центру оцінювання якості освіти розглянути можливість процедури перерозподілу Відповідальних за ПТ та Помічників Відповідальних за ПТ (у Чернівецькій області це переважно директори шкіл, на базі яких формуються ПТ, та їх підлеглі) серед різних пунктів тестування, або унеможливити проведення сесій ЗНО з конкретного предмету у тому пункті тестування, де Відповідальний або його Помічник є одночасно вчителем-викладачем з цього предмету.

4. Івано-Франківському РЦОЯО – передбачити можливість проведення ЗНО-2013 в більших пунктах тестування, наприклад в аудиторіях ВНЗ міста Чернівці, щоб унеможливити в подальшому ситуації, коли учасники (і минулих років, зокрема) виконують завдання за дитячими партами.

5. Івано-Франківському РЦОЯО – посилити відповідальність за користування мобільними телефонами персоналом пунктів тестування.

6. Івано-Франківському РЦОЯО – організовувати спільні заходи для персоналу пунктів тестування та громадських спостерігачів для вирішення спірних моментів щодо спільної діяльності на пунктах тестування.

peredplata