Мабуть, найвідоміший трюк нечесних на руку мережевих продавців. Ви бачите товари на сайті інтернет-магазину, причому за досить привабливими цінами. Однак, коли ви телефонуєте, щоб їх замовити, вашої майбутньої покупки несподівано не виявляється в наявності.
– Вам будуть пропонувати купити аналогічний товар, розповідаючи, що він куди більш високої якості і при цьому є в наявності, – каже директор одного з інтернет-магазинів Михайло Шилов. – Правда, ціна на новий товар виявиться такою ж, як у всіх. Це поширений прийом нечесної конкуренції. Тому зараз більшість досвідчених користувачів, якщо чують про відсутність товару, просто кладуть слухавку. Якщо вас обманюють з самого початку, нічого хорошого чекати не варто.
Буває також, що ціна знижується тільки в так званих інтернет-каталогах, тобто на сайтах, де вказана вартість одного і того ж товару в різних магазинах. Звертайте увагу на те, щоб ціни в каталозі і на “оригінальному” сайті збігалися.
Порада: Будьте уважні при порівнянні цін і не піддавайтеся на прийом із заміною товару.
Спосіб 2. Повернення та гарантійні хитрості
Відмовити вам у гарантії або у праві повернення товарів в 14-денний термін інтернет-магазини не мають права, адже це записано в Законі “Про захист прав споживачів”. Проте є безліч вивертів, щоб максимально ускладнити покупцям повернення неякісного товару.
Непросто оформити повернення, якщо у компанії немає офісу. Вам будуть ввічливо пропонувати почекати день, потім другий, потім вихідні … Поки не пройде 14-денний термін.
Інші магазини беруть за вивезення товару більше, ніж за доставку при покупці.
– У випадку з поверненням товару звертайте увагу на питання доставки, – каже керівник відділу тестувань Центру незалежних споживчих експертиз “ТЕСТ” Ніна Кильдій. – Найчастіше клієнтам дозволяється повернути товар, який їм не підійшов, якщо вони самі будуть оплачувати його зворотну пересилку.
Що стосується гарантії, то вона буває офіційна, тобто її підтримує представник виробника в Україні, і від магазину. У першому випадку ви можете віднести товар в будь-який офіційний сервісний центр. У другому випадку ви прив’язані до магазину або до його сервісного центру.
– Якщо товар не підтримується офіційно, це не означає, що він неякісний, – продовжує Михайло Шилов. – Швидше за все, його завозив в Україну неофіційний дистриб’ютор. Однак якщо магазин, який вам його продав, зник, вам доведеться займатися ремонтом самостійно. А при зверненні в офіційний сервісний центр вам запропонують оплатити їхню роботу.
До речі, важливий момент: деякі продавці при покупці ставлять печатку не на гарантійний талон, а на інструкцію. В цьому випадку сервісний центр у вас товар не прийме.
Порада: Купуйте товари тільки в тих магазинах, які мають реальний офіс, і заздалегідь дізнавайтеся все про гарантійний ремонт.
Спосіб 3. Доплата за збірку
Ще однією хитрістю магазинів є продаж однієї і тієї ж моделі товару, але – різних країн-виробників. Так, наприклад, часто можна побачити телевізори однієї марки, але товар зібраний у Росії буде дешевший, ніж вироблений в Словаччині чи Угорщині.
– Вважається, що європейська продукція краще, – говорить Михайло Шилов. – За статистикою сервісних центрів, кількість поломок дійсно не на користь російського складання. Плюс у наших людей є упередження проти товарів, вироблених в СНД. Деякі магазини цим користуються. Вони продають моделі російського складання дешевше і вказують на сайті ціну саме на них. А коли ви телефонуєте, то пропонують вам доплатити 5-10% за товар європейського виробництва.
При цьому деякі більш дорогі моделі не мають офіційної гарантії на 36 місяців. І покупець отримує гарантію від магазину на рік.
– Однак буває, що саме європейське складання виявлялося менш вдалим, – продовжує фахівець. – Наприклад, нещодавно покупці скаржилися на гул трансформаторів в телевізорах європейського виробництва. Тому не поспішайте купувати нову модель – краще трохи почекати і вивчити відгуки про неї.
Порада: Почитайте відгуки в Інтернеті: якщо немає скарг на певне складання, то не варто переплачувати.
Спосіб 4. Підробка замість оригіналу
Купити в мережі підроблений телевізор досить складно, адже підробити рідкокристалічну матрицю – непроста справа. А от з товарами простіше це відбувається досить часто.
– В одному з магазинів я замовив батарею для свого телефону, – пише нам читач Олександр Матвієнко. – На сайті було написано, що це “100-відсотковий оригінальний” виріб, і коштував він в півтори рази дорожче китайських аналогів. Після покупки, як відклеїли наклейку, якою був обгорнутий акумулятор, виявилося, що на корпусі вказана ємність на 30% нижче, ніж повинна бути. А коли заміряв ємність спеціальним обладнанням, вона взагалі виявилася вдвічі нижче заявленої.
Схожа ситуація – з мобільними телефонами. Їх не підробляють, але можуть продати несертифікований товар під виглядом оригіналу. Перший зазвичай коштує в інтернет-магазинах на 15-20% дешевше, але їх обіцяють відключити після прийняття відповідного закону. Якщо ви не хочете переживати, при купівлі перевіряйте наявність IMEI-коду.
Порада: Перевіряйте наявність IMEI-коду в базі даних Укрчастотнагляду на їх сайті або відправивши SMS з кодом IMEI на короткий номер 307. Дізнатися номер телефону можна, набравши * # 06 #.
Спосіб 5. Двоє зі скриньки, однакових з лиця
Виробник товару часто випускає кілька моделей, які зовні схожі, але мають різну начинку або відрізняються програмним забезпеченням. Спосіб обману – продати вам дешевший товар замість того, за який ви платили.
– Я замовив відеокамеру, яка, згідно з інформацією на сайті, знімає в форматі Full HD з роздільною здатністю 1920х1080, – скаржиться наш читач Михайло. – Але коли я отримав камеру і розібрався з усіма функціями, виявилося, що ця модель знімає у форматі HD з роздільною здатністю 1280х720 тільки.
Схожа ситуація буває і з телевізорами. На сайті говориться, що є можливість програвання відео з флешки, а виробник встановлює прошивку, яка блокує цю функцію.
Порада: Дивіться всі характеристики моделі, що сподобалася на офіційному сайті виробника.
А ЯК У НИХ? Європейців теж обдурюють?
За даними Європейського центру по захисту прав споживача, більше половини європейських онлайн-магазинів електроніки обманюють своїх покупців.
В рамках розслідування проаналізували 369 сайтів, які продають мобільні телефони, DVD-плеєри та ігрові консолі в 28 країнах ЄС. Виявилося, що з них 203 містять неправдиву, що вводить в оману інформацію. Найчастіше невірно вказували вартість товару і терміни його доставки, відмовлялися приймати повернуті товари і залишали невірні контактні дані.