Компанії, котрі надають споживачам послуги з електропостачання, завше бідкаються, що вони нерентабельні. А тому, бачте, щороку треба піднімати ціни для населення. Однак все зовсім не так, як вони розповідають. Адже «Чернівціобленерго» у першому півріччі, тобто січні-червні цього року, на тлі зростання виручки з 335,6 млн. грн. до 397,4 млн. грн. збільшило чистий прибуток на 73% — з 15,1 млн. грн. (за аналогічний період 2011 року) до 28,1 млн. грн. І незважаючи на те, що собівартість 1 кВт/год. в Україні менша 20 копійок, ціна для споживачів уже вища, ніж у деяких країнах Європи.
Велике обурення та нерозуміння у населення викликає запровадження розрахункових платіжок як способу оплати за спожиту електроенергію. Ці папірці чернівчани отримують в поштові скриньки. В обленерго кажуть, що то зроблено для полегшення розрахунків.
Зазвичай ті платіжки надходять із запізненням, з неточними даними, з багатьма невідповідностями та помилками, або ж взагалі не надходять. Тому більшість споживачів продовжує вже протягом двох років і надалі сплачувати за електроенергію за самостійно знятими з лічильника та записаними до розрахункових книг показниками. Хоча споживач повинен отримувати повну, чітку, зрозумілу і, найголовніше, достовірну інформацію щодо розрахунків у кожній окремій платіжці. Натомість майже у всіх платіжках розрахунковий період різний: або менше місяця, або більше. Як наслідок, показники лічильника не збігаються з попередніми показниками у платіжках, оскільки вони зняті в різні дні. Більше того, сама комп\’ютерна програма робить помилки у розрахунках. В результаті споживач змушений чекати наступних платіжок, а потім ламати голову з підрахунками, щоб виявити і зіставити всю інформацію.
Оплату ж потрібно здійснювати за розрахунковий період. Згідно з умовами типового індивідуального договору з обленерго, це календарний місяць. Відповідно до нормативно-правових актів, саме до цього періоду прив’язані тарифи.
У розрахункових же платіжках вказані частини місяця. У «Чернівціобленерго» кажуть, що їм не вистачає контролерів, тому показники знімаються несистематично. Але хіба повинно це хвилювати споживачів?
Викликає питання і зняття контролерами показників лічильників, розміщених всередині квартир. Та навіть коли прилади обліку розташовані зовні, контролер знімає показники в різні дні.
Більше того, зняті контролером показники лічильника не можуть використовуватись обленерго для розрахунків, а тільки для перевірки їх правильності. І в односторонньому порядку обленерго не може змінювати правила гри. Підприємство має домовлятися зі споживачами, вносити зміни до договорів тощо. Адже, згідно з умовами договору, оплата спожитої електроенергії може здійснюватися за розрахунковими книжками, за платіжними документами, які виписуються електропостачальником, за карткою попередньої оплати. Тобто у людини є вибір, і вимога здійснювати оплату тільки одним способом є неправомірною. Окрім того, згідно з тим же договором, обленерго зобов’язане безкоштовно видавати розрахункові книжки з бланками квитанцій. А електропостачальник має право контролювати правильність зняття показників лічильника і нарахування оплати.
А те, чого немає в договорі, робити не можна. Коли ж у обленерго є бажання змінити умови гри, то спершу потрібно створити всі умови для споживачів, як в Європі, а вже потім запроваджувати систему розрахункових платіжок.
Загалом висновки напрошуються невтішні. По-перше, запровадженням розрахункових платіжок і можливою відмовою від звичних розрахунків порушуються права споживача. По-друге, до цього часу неврегульована процедура зняття показів лічильника контролером. По-третє, існує постійна затримка доставки і недоставка платіжок. По-четверте, розрахунки оплати в платіжках нечіткі, незрозумілі та недостовірні; розрахункові періоди або менше місяця, або більше, не збігаються за датами (між ними випадають дні); перевитрата 150 і 800 кВт не відповідає зазначеним цифрам і датам; комп\’ютерна програма робить помилки.
Усе це призводить до непорозумінь і зловживань в нарахуваннях оплати (у програму можуть вводитись невірні дані), що, в свою чергу, призводить до фіктивної заборгованості (нехай навіть невеликої).
Я неодноразово зустрічався з представниками «Чернівціобленерго», та відповісти чітко на всі мої запитання вони не змогли. Але ж закони та пункти договору говорять самі за себе.
Тому хочу звернутися до всіх монополістів: не чиніть свавілля та не вирішуйте за нас, не запитавши, чи хочемо ми цього!
Геннадій ГЕКОВ, м.Чернівці