Олег Любківський повертає нам Чернівці

Коли ходите нашим містом, частіше піднімайте голови і дивіться на будинки чи опускайте очі і дивіться на бруківку. Там ще залишилися Чернівці тих часів, коли «вулиці підмітали трояндами» і кожен редактор хвалив «свою» газету.

Вже третю виставку «однієї картини» презентував нам художник Олег Любківський у проекті до дня міста «Мистецтво під відкритим небом». Щоп’ятниці у різних місцях митець виставляє одну картину на тему «Місто, що колись називалось Chernovitz”.

Олег Любківський повертає нам Чернівці

Цієї п’ятниці в арці будинку №55 по вулиці Головній художник показав нам те, чого багато хто не помічав. Саме на вході у під’їзд там щонайменше століття існує напис KISLINGERHOF. Там жив Маркус Кіслінгер. Чернівецький фабрикант, який збудував цегельню на Винній горі. Це там, де вулиця Зелена. Цей завод випускав цеглу PATRIA. Цегла і черепиця Кіслінгера спорудили стіни університету і його дахи.
А над парадним входом століття красувався напис, на який не звернули уваги ні румуни, ні австріяки, ні німці, ні большевики. І мало хто з нас його бачив. А напис 100 років дивився на нас. На тих, то був, і тих, хто є.
Ось що сам Любківський пише про великого фабриканта, з цегли якого вибудувані Чернівці XIX – початку ХХ століття:

«Як відомо з письмових джерел, будівництво Резиденції буковинських митрополитів починалось з цегли, яку привозили з Моравії та Богемії. Але зважаючи на нерентабельність транспортування, що уповільнювало процес будови, цеглу стали виготовляти безпосередньо у Чернівцях.
Засновником першого цегельного заводу був чернівецький фабрикант Маркус Кіслінгер (1849-1928), а завод було закладено на колишній Винній горі, який отримав назву РАТКІА та був оснащений тогочасним новітнім обладнанням.

Завод виготовляв високоякісну цеглу як для будівництва резиденції, так і для потреб міста, що швидко розбудовувалося, а також черепицю та декоративне оздоблення для фасадів чернівецьких будинків.

Тепер кар’єр, де видобувалася глина для цієї цегли, перетворився на глибокий засмічений котлован з маленьким острівцем колишньої Винної гори, яку діти охрестили Авророю, але імпозантний будинок самого Кіслінгера у центрі міста зберігся до нашого часу (Головна, 55). Про знаменитого власника цього будинку, завдячуючи якому досі стоять всі будови нашого міста, нагадує тільки почорніла від бруду решітка KISLINGERHOF , повз яку щодня проходять безліч перехожих, не звертаючи на неї ніякої уваги.
Але іноді трапляється, що речі самі дивляться на нас, якщо ми не дивимось на них.

Олег Любківський повертає нам Чернівці

Так, очевидно, сталося і зі мною – KISLINGERHOF вперто дивився на мене, поки я не побачив в ньому безліч разів фарбовану річ у собі, та
композицію майбутньої картини, повної смислів і підтекстів. ПАРАДНИЙ ПІД’ЇЗД КІСЛІНГЕРА був створений 2001 р., що пізніше увійшов до мого циклу картин “Осінь минулого століття” і експонувався у Києво-Могилянській Академії, LANDESBILDUNGSCENTRUM, у Сучавському Історичному музеї, на фестивалі BRUNOFOREVER, Львівській Національній галереї мистецтв та у резиденції посла Республіки Австрія.

Художня іронічність реальності та філософська двозначність цього твору була належно оцінена мистецтвознавцями та шанувальниками мистецтва, а свого часу авторитетний історик та відомий журналіст Ігор ЧЕХОВСЬКИЙ так писав про свої враження:
«… вся творчість цього чесного митця вельми дисонансує з парадно- фальшивою позоліткою чернівецької Брами, розчиненої для гостей. Натомість художник пропонує увійти до іншої брами – парадного підїзду Кіслінгера, колишнього KISLINGERHOF, на колишній RATHAUSGASSE, де на вивісці деякі букви повипадали, наче зуби в роті старушенції, а при вході висить застереження про «високоє напряженіє».
Він кличе здійснити подорож у світ, де метафізичне та ірреальне є набагато яскравішим та виразнішим від реальності сьогодення – банальної, як передвиборна програма чи подерті списки боржників за неіснуючі комунальні послуги…
Бо насправді й трамвайні опори стоп’ятилітнього міського трамваю, про який усі майже забули, і Каіsеr-саfе, де мільйон років уже не варять каву, і неіснуюча монета 21 heller, яка не розмінюється на дріб’язок, і вулиця Годинникових майстрів, що разом із мешканцями щезла у вирії часу, – все це відблиски розкішної епохи, яка сяяла над містом, наче загадкова зірка Магрибу…

Олег ЛЮБКІВСЬКИЙ 2016»

peredplata