Освіта для дітей з особливими освітніми потребами

За даними статистики, в Чернівецькій області налічується 185 315 дітей віком від 0 до 18 років, з них – 41 218 дітей із порушенням психофізичного розвитку. Саме такі діти потребують інклюзії в закладах освіти.

Інклюзивне навчання — передбачає створення освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Освітні послуги з врахуванням інклюзії в області надають 384 дошкільних навчальних заклади та 7 спеціальних шкіл-інтернатів для дітей зі складними вадами розвитку, вадами слуху та зору, розумово відсталих дітей, для дітей із затримкою психічного розвитку, загалом в них навчається 938 учнів.

Сьогодні спостерігається тенденція до зростання кількості дітей, які потребують соціальної адаптації, корекційно-реабілітаційної допомоги. У таких закладах освіти надається цілий ряд послуг, першу чергу – психолого-педагогічна діагностика та консультація як дитини так і сім`ї, також з дітьми працюють дефектологи та медичні працівники.

Оксана Палійчук – директор Департаменту освіти і науки в Чернівецькій області, розповідає: «Діти проходять блок медичної та фізичної реабілітації, у закладі створено реабілітаційне відділення, де є можливість займатись лікувальною фізкультурою, фізіотерапією, лікувальним масажем».

У Чернівецькій області інклюзивне навчання організовується з 2011 року, ми займаємо лідируючу позицію за кількістю навчальних закладів, для дітей із порушеннями психофізичного розвитку, каже головний спеціаліст відділу дошкільної, загально середньої, спеціальної освіти, – Олена Савчук. У 2017-2018 роках 246 дітей з особливими потребами здобувають освіту у 190 класах 89 загальноосвітніх навчальних закладах області.

Інклюзивна модель освіти передбачає введення посади асистента вчителя. Всього в області нині працюють 148 асистентів вчителя, по 0,5 ставки – це на 54 посади більше ніж у минулому році.

Оксана Палійчук повідомляє: «На факультеті дошкільної освіти в ЧНУ ім. Ю. Федьковича є спеціальність інклюзивна освіта, але цього року не було виділено жодного державного місця, тому група не набралася».

У рамках реформування освіти, з метою кращої соціалізації дітей з особливими освітніми потребами, здобуття ними якісної освіти, урядом прийнято Постанову « Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Згідно документу створення центрів з інклюзивною програмою навчання діти з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років, мають право здобувати дошкільну та середню освіту, в тому числі у професійно-технічних навчальних закладах, але для цього необхідна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини та дозвіл лікаря.
Станом на 20.09.2017 року створення інклюзивно-ресурсних центрів розглянуто у 10 районах, 4 ОТГ та м. Чернівці, з яких планується утворити у 8 районах, 2 ОТГ та у м. Чернівцях.
Будем надіятись, що тепер освіта таким дітям буде ще доступніша.