Як чернівчани можуть подавати скарги на поганий ремонт доріг та впливати на вирішення проблем дорожньої галузі

В Україні проаналізували вплив відкритих даних на дорожню галузь

 Міністерство цифрової трансформаціїразом із проєктом USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» презентували результати якісного дослідженняпро вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг в Україні. У ньому проаналізували, як оприлюднення даних впливає на життя громадян, провадження бізнесу та діяльність органів влади, а саме: які дані дають змогу моніторити витрати у дорожній сфері та виявляти порушення під час закупівель, де шукати ці дані, за допомогою яких інструментів громадяни можуть скаржитися на проблеми з дорогами у своїх населених пунктахі змушувати владу усувати їх.

 

Ще кілька років тому було неможливо зрозуміти та відстежити, як витрачають державні кошти на ремонти та утримання доріг в Україні. Сьогодні ж громадськість має доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться у системі Prozorro. А на Єдиному державному вебпорталі відкритих данихУкравтодор і служби автомобільних доріг оприлюднюють дані про фінансування дорожньої галузі, про виконання планових та поточних ремонтів тощо. 

 

Попри відкритість інформації, існує низка потенційних корупційних ризиків. У 2019 році правоохоронні органи визначили, що корупційна складова від загальної вартості ремонту та утримання доріг становить 10-15%[1]. Це може бути близько 10-15 млрд гривень із розрахунку, що у 2020 році на цю сферу в Україні передбачено фінансування близько 100 млрд гривень[2].

 

У дослідженні описують, який вплив має відкриття даних про ремонти доріг в Україні та які можливості воно створює для вирішення проблемних питань дорожньої галузі. Серед усього:

  • Виявляти змови виконавців. Інструменти на основі відкритих даних та аналіз документів із системи Prozorro допомагають відслідкувати поведінку учасників на тендерах, зв’язки між компаніями, де і як вони отримують довідки та готують документи для подання на тендер тощо.
  • Знаходити порушення під час тендерів з боку замовників. Схеми, коли дорогу ділили на шматки, щоб уникнути проведення тендеру, застосування нецінових критеріїв і прописування дискримінаційних вимог під певних виконавців – усе це можна виявити завдяки інформації, що міститься у Prozorro, і таким чином сприяти скасуванню проблемних закупівель послуг.
  • Удосконалювати процедуру закупівель. Аналізтендерних заявок, рекомендацій та інших документів автодорожніх структур дає змогу виявити порушення у процедурах закупівель та усувати недоліки на законодавчому рівні.
  • Подавати скаргина поганий ремонт доріг. Завдяки таким громадським сервісам на основі відкритих даних, як «Прозора інфраструктура» та «Антикорупційна карта ремонтів», мешканці можуть перевірити стан і якість відремонтованої дороги та повідомити про наявні недоліки для їх усунення.
  • Контролювати ефективне використання бюджетних коштів. Використовуючи дані на порталах gov.ua та spending.gov.ua, громадськість може перевірити невикористані кошти на утримання доріг та змушувати владу проводити ремонт.
  • Перевіряти підрядників. За допомогою сервісу «Прозора інфраструктура» замовники можуть оцінити досвід виконавців таякість попередніх робіт.
  • Перевіряти фахівців дорожніх структур на належне виконання обов’язків. Аналіз договорів з інженерами технічного нагляду за ремонтом доріг, обсягу їх навантаження та звітів технагляду дає змогу виявити недобросовісне надання послуг та корупційні схеми.

Більше прикладів використання відкритих даних у дорожній сфері можна знайти у звіті за посиланням.

 

 

peredplata