З переходом земель у комунальну власність, перед чернівецькими громадами постала купа питань. Одне з найболючіших для Чернівецької області — це просторове планування, тобто ефективне розпорядження територією з юридично закріпленою документацією. Саме розв’язання цієї проблеми гарантує порядок в земельній сфері, прозорість, відсутність панібратства та як результат покращення економіки регіону. У цьому матеріалі зібрані найактуальніші питання щодо просторового планування, які хвилюють громади.
Просторове планування в регіоні: цифри та факти
Просторове планування на регіональному рівні представлене Схемою Планування території області. План розробляється також на районному та місцевому рівні. Певним чином у цьому напрямі допоміг Закон України «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо планування використання земель», прийнятий у червні минулого року. Він, зокрема, запроваджує просторове планування для територіальних громад та створює правову базу цього питання. Так, згідно з законом, планування громад здійснюється за Комплексним планом просторового розвитку території громади.
Які питання хвилюють громади Чернівецької області найбільше
Отримавши у розпорядження більш як 8 тисяч гектар земельних ділянок, управлінці на місцях також «отримали» чимало питань. Нижче наведені найважливіші та найактуальніші з них.
Як встановлюватимуться адміністративні межі громад?
Це питання регулює закон №1423, який після прийняття вступив у дію 27 травня 2021 року. Згідно із цим законом, межі громад встановлюються за домовленістю між суміжними громадами, а також за землевпорядною документацією. При цьому громади самі затверджують ці межі.
Як бути, якщо досі немає комплексного плану просторового розвитку територій?
Відповідь доволі проста — громадам потрібно якнайшвидше розробити цей план. Він значно спрощує процес розпорядження землями та гарантує їх ефективне використання.
Як зробити розширення меж населеного пункту, якщо немає генерального плану?
Генеральний план жодним чином не впливає на встановлення меж громади. Цей процес регулюється відповідно до затвердженої документації землеустрою щодо встановлення меж населеного пункту. Утім, без розробки комплексного планування, розширити межі майже неможливо — цю дію необхідно обґрунтувати. Земельна реформа як раз націлена на обов’язкову розробку такої документації – тож, процес формування територій потрапляє у правове поле.
Навіщо потрібне зонування території громади? Чи можна без нього обійтися?
По-перше, розробка плану зонування території є обов’язковою передумовою надання земельних ділянок для містобудівних потреб. По-друге, саме на основі зонування надалі здійснюватиметься визначення цільового призначення земель. Тож, якщо громадянин раптом захоче у корисних цілях змінити цільове призначення своєї ділянки, він не зможе цього зробити, якщо цього не буде передбачено в плані.
За які кошти здійснюється топозйомка та розробка картограм? Якими атласами користуватися для встановлення меж громади?
Топозйомка, як і розробка картограм здійснюватимуться та оновлюватимуться за кошти джерел, дозволених законодавством. Кожна громада має сама вирішити актуальність цього питання. При цьому варто розуміти, що для встановлення меж громади потрібно користуватися затвердженою документацією землеустрою, внесеної до Державного земельного кадастру.
Наразі громадам потрібно якнайшвидше проінвентаризувати землі, впровадити повноцінну систему управління просторовим плануванням та моніторинг, розробити зрозумілу та прозору землевпорядну документацію. Відтак децентралізація та земельна реформа матимуть ефект.