З початку листопада польські перевізники блокують три ключові автомобільні пункти перетину кордону з Україною. Спочатку йшлося про блокування лише одного переходу – Корчова-Краковець, однак пізніше протест поширився і на пункти перетину Дорогуськ-Ягодин та Гребенне-Рава-Руська.
Протестувальники пропускають лише по кілька авто на годину, що не могло не вплинути на критично важливі постачання енергоресурсів для України. Ситуація ускладнюється тим, що страйкарі заявляють про готовність тримати блокаду до двох місяців.
Як блокада на польсько-українському кордоні впливає на вітчизняний ринок пального та чи є вихід із ситуації?
Що відбувається на кордоні?
6 листопада десятки польських перевізників почали блокувати прикордонні переходи з Україною в Гребенному, Дорогуську та Корчовій. Вони вимагають повернути систему видачі дозволів українським перевізникам для роботи в Європейському Союзі.
Річ у тім, що після початку великої війни для підтримки української економіки Євросоюз пішов на безпрецедентні кроки. Він скасував на рік необхідність отримання українцями згаданих дозволів, а влітку 2023 року вирішив продовжити дію цієї норми до червня 2024 року. Поляки вимагають скасувати цю пільгу і повернути дозвільну систему.
Чи змінилося щось за два тижні? За словами заступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергія Деркача, 20 листопада бензовози нормально не пропускали на жодному згаданому пункті пропуску.
“У нас є міжнародні стандарти, які говорять про необхідність пріоритетного пропуску небезпечних вантажів. Зараз ні з України, ні в Україну небезпечні вантажі майже не пропускаються”, – додає Деркач.
Підтверджує ці слова експерт ринку нафтопродуктів Геннадій Рябцев: “Ситуація не змінюється, проблеми з проходженням залишаються. Вони пропускають одну-дві машини на годину”.
Торговий представник України Тарас Качка наголошує, що блокування передусім впливає на вкрай важливі для України поставки нафтопродуктів. Найбільше, за його словами, постраждали поставки зрідженого природного газу, меншою мірою – бензину і дизельного пального. Страждає й важливий для України імпорт пального з країн Балтії.
Качка називає це “передкризовою ситуацією”.
Як блокада впливає на ринок нафтопродуктів?
За словами директора консалтингової групи “А-95” Сергія Куюна, страйки на кордоні найбільше вдарили по ринку зрідженого або автомобільного газу. Найбільша частка цього ресурсу потрапляла в Україну через Польщу автомобільним транспортом, а це понад 30% від імпорту або 20% від усього ринку автогазу країни.
“Ситуація з поставками автогазу не дуже хороша, але поки що не критична”, – констатує Рябцев. За словами Куюна, через проблеми на польському кордоні українські трейдери почали переорієнтовувати постачання на інші напрямки.
“Частина трейдерів перекинула свої постачання і поїхала в обхід через Словаччину та Румунію, окремі компанії возять із Сербії та Хорватії. Також почали більше переходити на поставки залізницею.
Ситуація не зовсім стабільна, але поки що говорити про серйозні дефіцити не доводиться. До того ж ми переходимо в так званий низький сезон, коли споживання починає падати. Якщо не буде серйозних сюрпризів, то пройдемо сезон нормально”, – наголошує він.
При цьому на поставки бензинів та дизпального ситуація на кордоні взагалі не вплинула, оскільки з цього напрямку в Україну потрапляло менше 10% від загального балансу внутрішнього ринку споживання.
Що буде з цінами на АЗС?
Страйки перевізників та черги на кордоні помітно вплинули на вартість автогазу. З початку листопада вона зросла на чверть. Так, зранку 21 листопада в окремих мережах АЗС ціна літра зрідженого газу перевищила 36 грн.
На думку Рябцева, ціни на автогаз зростати не будуть. “Чекаємо, що ринок перелаштується на інші напрямки і закриє потребу в ресурсі. Однак у найближчі кілька тижнів ціни протримаються на сьогоднішньому рівні”, – вважає Куюн.
“Коли ситуація з поставками повністю стабілізується, вартість має опуститися до 27 гривень за літр, це об’єктивний рівень. Ситуація з поставками бензинів та дизельного пального абсолютно нормальна, навіть спостерігається певний профіцит, тому очікуємо на подальше зниження цін”, – додає експерт.
Рябцев вважає, що ціни на світлі нафтопродукти на АЗС знижуватися не будуть, натомість у “програмах лояльності” мереж з’являться більші знижки.
Як вирішити проблему?
Український уряд працює над розблокуванням пунктів пропуску, однак поки безуспішно. Днями Україна та Польща провели переговори, але обидві сторони повідомили про відсутність прогресу. 19 листопада на польському боці кордону застрягли близько 3 тис переважно українських вантажівок, у тому числі з пальним і гуманітарною допомогою.
Качка вважає, що відбирати ліцензії в українських перевізників не можна, але каже, що Київ готовий обговорити додаткові правила для поліпшення роботи українських та польських далекобійників.
Представник Комітету захисту польських далекобійників Яцек Сокол заявив, що водії з обох сторін повинні зустрітися, щоб поговорити і спробувати виробити спільну угоду: “Усе, що потрібно, – це бажання, бажання приїхати, вислухати, зрозуміти проблеми і домовитися про щось з іншою стороною”.
На цьому тижні мають відбутися тристоронні переговори України, Польщі та ЄС щодо блокування кордону. “ЄС попросив у нас докази, що небезпечні вантажі не пропускаються пріоритетно. У понеділок ми їм такі докази надали, тому чекаємо на реакцію міністерства інфраструктури Польщі та Єврокомісії”, – повідомив Деркач ЕП.
“Це ненормальна ситуація, коли десятки перевізників блокують тисячі вантажівок. На жаль, польська бюрократія не набагато краща за українську, тому це неподобство триває дуже довго, а рішення досі немає”, – підсумував Рябцев.