З 28 квітня банківська система почне жорстко моніторити всі фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів), а також грошові перекази в Україні та з-за кордону. Враховуючи, що нині карантин і все дуже ускладнено, то ця новація може серйозно вдарити по багатьох громадянах, які в якийсь момент дізнаються, що їх картки заблоковані і їм треба звертатися до банку аби пояснити походження коштів, які їм надійшли на картку, або свої платежі на суми понад 5 тис.грн.
Окрім цього, релігійні організації, які в силу якихось обставин використовують для збору пожертв не рахунок релігійної організації, а сторонню картку когось із членів церкви, можуть отримати блокування даного рахунку, або в момент надходження коштів або при спробі зняття їх. Крім цього змінюються ліміти операцій, що підпадають під фінансовий моніторинг та потребують ідентифікації.
Враховуючи зазначене, Всеукраїнський Собор підготував роз’яснення щодо основних аспектів нового закону.
ЯКІ ПЛАТЕЖІ НЕ ПІДПАДАЮТЬ ПІД МОНІТОРИНГ
28 квітня вступить в силу закон “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення”, через якого у банківських клієнтів з’явилося багато питань, повідомила перший заступник глави Національного банку України Катерина Рожкова.
Законом встановлюються нові вимоги щодо супроводження переказу коштів інформацією про платника та одержувача, а також порядок проведення заходів належної перевірки під час здійснення переказів коштів без відкриття рахунку. Окрім інших нововведень, згідно даного закону під моніторинг підпадають всі безготівкові операції, зокрема, поповнення карток, перекази, платежі від 5 тис.грн. в Україні.
Рожкова запевнила, що проблем з дистанційною оплатою комуналки або іншими звичайними переказами у громадян не виникне. За її словами, новий закон про фінансовий моніторинг вводить «ризик-орієнтований підхід» до клієнтів. Відтепер буде чіткий перелік низькоризикових операцій, які фактично не будуть додатково перевірятися, якщо оплата по них буде більше ліміту, це такі платежі:
• сплату комуналки, оплату податків, штрафів, інших обов’язкових платежів (незалежно від суми)
• сплату кредиту до 30 000 грн;
• оплату товарів і послуг за допомогою карти або іншого платіжного пристрою, якщо її номер супроводжує переказ (незалежно від суми)
• всі наявні перекази в межах України до 5 000 грн;
• зняття коштів зі свого рахунку.
Увага до низькоризикових клієнтів буде мінімальною, закон не вплине на більшість операцій з переказу грошей.
БЛОКУВАННЯ РАХУНКІВ ТА КАРТОК ЗА НАДХОДЖЕННЯ КОШТІВ ПОНАД 5 000 ГРН
Даний закон дозволяє переказ коштів готівкою та поповнення карткових рахунків в межах України у сумі, що є меншою ніж 5000 гривень без ідентифікації того хто цей переказ робить.
Однак якщо хтось думає, що у разі коли сума більше, то достатньо її розбити на кілька платежів по 4,5 тис грн. то ви помиляєтесь. У своєму роз’ясненні Нацбанк акцентував банкам, що отримати кошти по картці від операцій до 5000 гривень ви зможете за відсутності ознак пов’язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 5000 гривень.
Тобто, коли вам хтось скине на картку два рази по 4 тис. грн., то будьте готові, що банк може пропустити, а може заморозити ваш рахунок та попросити надати роз’яснення походження даних коштів (це повернення боргу, матеріальна допомога від рідних, оплата за роботу чи проданий товар, дохід і тд..). Лист НБУ від 13.04.2020 р. №25-0006/18603. На підставі ваших пояснень банк може розблокувати кошти, або заблокувати як такі, що не мають підтвердження законності походження.
Окрім цього, навіть якщо вам надішлють кошти з картки на вашу картку, і ця сума перевищує 5 тис грн, або є ряд схожих платежів і в сумі вони понад 5 тис грн., то хоча відправник ідентифікований, але вам все одно доведеться підтвердити законність походження даних коштів, тобто за що вам їх переказали. Якщо це оплата роботи, то сказати про це не достатньо, маєте мати підтвердження в вигляді договору, акту виконаних робіт і т.д. Якщо повернення боргу, то декілька раз це може бути як підстава, але потім банк може вимагати документальне підтвердження.
Джерело коштів, пов’язаних з фінансовими операціями (згідно даного закону) – відомості про походження коштів, що використовуються для здійснення фінансових операцій (коштів, що використовувалися для набуття права власності на активи, що є предметом фінансових операцій) за допомогою суб’єкта первинного фінансового моніторингу, які дають розуміння про джерела їх походження, підстави володіння/розпорядження ними (прав на них) особою.
БЛАГОДІЙНИЙ ЗБІР КОШТІВ ЧИ ПОЖЕРТВУВАНЬ НА ПРИВАТНІ КАРТКИ МОЖЕ БУТИ ЗАБЛОКОВАНИЙ
Враховуючи вищезазначене, якщо якась релігійна організація збирає пожертви на приватну картку, то ця картка та кошти можуть бути заблоковані. Адже банк може прослідкувати, що на картку якоїсь приватної особи надходять регулярні платежі, що в сумі перевищують 5 тис грн. і це має ознаки незаконних фінансових операцій. Особу попросять надати пояснення, що це за кошти, якщо ці пояснення не задовільнять банк то доступу до коштів не буде. Розблокування коштів в такому разі можливо буде добитися лише через суд.
Окрім цього збір коштів на якісь благодійні акції, чи проекти через приватні картки також може блокуватися, коли їх сума перевищує 5 тис.грн.
Враховуючи викладене, закликаємо всі пожертви збирати виключно через офіційний рахунок релігійної організації та лише на її картку.
ФІНАНСОВІ ОПЕРАЦІЇ, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ФІНАНСОВОМУ МОНІТОРИНГУ
Перш за все, варто відзначити, що Закон про фінансовий моніторинг збільшив порогову суму фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу з 150 000 грн до 400 000 грн.
Окрім того, Закон про фінансовий моніторинг зменшив ознаки, за наявності яких фінансова операція підлягатиме обов’язковому фінансовому моніторингу, з 17-ти до 4-х. Так, з 28 квітня 2020 року фінансова операція на суму 400 000 грн. (для суб’єктів, які надають послуги у сфері азартних ігор – 30 000 грн.) підлягатиме моніторингу у разі наявності однієї з наступних ознак:
1) зарахування або переказ коштів, надання або отримання кредиту (позики), здійснення інших фінансових операцій у разі, якщо хоча б один із учасників фінансової операції або банк такого учасника знаходиться в державі (юрисдикції), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
2) фінансові операції з публічними діячами;
3) фінансові операції із переказу коштів за кордон, в тому числі, до держав, віднесених Кабінетом Міністрів України до офшорних зон;
4) фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів).
НОВІ ВИМОГИ ДО ПРОЦЕДУРИ ПЕРЕКАЗУ КОШТІВ ДО 30 000 ГРН
У зв’язку з імплементацією Регламенту ЄС 2015/847, Закон про фінансовий моніторинг змінює процедуру фінансового моніторингу під час здійснення переказу коштів.
Так, усі перекази коштів в межах України до 30 000 грн повинні супроводжуватися як мінімум:
1) стосовно платника – номером рахунка/електронного гаманця або унікальним номером електронного платіжного засобу платника (ініціатора переказу)/наперед оплаченої картки багатоцільового використання, та
2) стосовно отримувача – номером рахунка або унікальним номером електронного платіжного засобу отримувача/наперед оплаченої картки багатоцільового використання, а в разі відсутності рахунка/електронного гаманця – унікальним обліковим номером фінансової операції.
ПЕРЕКАЗИ ПОНАД 30 000 ГРН
У разі здійснення переказів, що перевищують 30 000 грн, або здійснення переказів за межі України, такі перекази повинні супроводжуватися інформацією про платника (ініціатора переказу) та отримувача переказу коштів:
1) якщо фізична особа – прізвище, ім’я та по батькові; номер рахунка, з якого списуються кошти, а в разі відсутності рахунка – унікальний обліковий номер фінансової операції;
2) якщо юридична особа (трас) – повне найменування, номер рахунка, з якого списуються кошти, а в разі відсутності рахунка – унікальний обліковий номер фінансової операції.
На підставі отриманої інформації СПФМ, що надає послуги переказу коштів, зобов’язаний здійснити процедуру верифікації, за виключенням випадків переказу коштів (віртуальних активів) за межі України на суму, що є меншою ніж 30 000 грн. та деяких виключень, пов’язаних з можливим використанням таких переказів для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
ІДЕНТИФІКАЦІЮ В БАНКУ МОЖНА ПРОЙТИ ОНЛАЙН
У разі необхідності верифікації особистості процедура віддаленої перевірки клієнтів може бути різною: через BankID, кваліфіковану електронний підпис, відеотрансляцію, дистанційне зчитування даних через NFC або платіж на окремий рахунок банку з особового рахунку клієнта. Як варіант розглядається можливість дозволити банкам частково віддати ідентифікацію та верифікацію клієнтів на аутсорсинг.
Окрім цього з 28 квітня для ідентифікації в банках не буде вимагатися особиста присутність клієнта. Відкрити рахунки можна буде з використанням відеозв’язку, BankID або електронного підпису.
Також новий закон зобов’язує розкрити власників електронних гаманців, щоб електронні гроші не використовувалися для тіньових операцій. У Нацбанку пропонують спрощену модель ідентифікації для власників гаманців: потрібно дистанційно надіслати копії документів і зробити фотофіксацію клієнта з його особистими документами.
Вимоги до ідентифікації платників при переказі коштів не впливатимуть на оплату комунальних послуг, штрафів або податків, запевняють в НБУ.
Враховуючи викладене, закликаємо всі пожертви збирати виключно через офіційний рахунок релігійної організації та лише на її картку.
Джерело: Собор