Преображення: свято доброї новини про відновлення людини як Божого Храму

 
Преображення (фрагмент). Автор Святослав Владика
Свято Преображення Господа нашого Ісуса Христа святкуємо 6 серпня. Через помилку Юліанського календаря, за ним це свято відзначають на 13 діб пізніше, тому припадає наразі свято на 19 серпня.

 

В центрі Свята Преображення – добра новина про відновлення людини як Божого Храму. Відбувається це через наслідування Ісуса, котрий понад усіх людей має у собі Боже Життя.

Свідчення про подію Преображення Церква черпає головно з трьох Євангелій: Марка, Матея і Луки. В події Преображення Ісус бере з собою на Гору трьох учнів, котрі перед тим найбільш протистояли звістці про те, що Месія йде до Єрусалиму, щоб постраждати та померти. На горі Ісус сповнюється світла, а поруч з ним з’являються два провідники Ізраїлю – Мойсей та Ілля. Бачачи це, Петро пропонує побудувати три намети: Ісусу, Мойсею та Іллі, після чого гору отіняє хмара і чутно голос: «Це – мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте. (Мт.17:4)».

Явлення світла та хмари є в Писанні знаком Божої присутності, а спілкування з Ісусом Мойсея, котрий уособлював для юдеїв найбільшого серед законодавців, та Іллі, котрий уособлював найбільших з пророків, – вказівка на те, що Ісус є більшим від них, і в ньому є повнота Божого Життя. Тому немає потреби будувати намет для зустрічі з Богом, як це зробив колись Мойсей, зустрівши Бога на горі, адже сам Ісус є Божим Домом, перебуваючи з яким людина перебуває з Богом.

Слова «Це Син мій улюблений» є тими самими, що і в час хрещення Ісуса в Йордані. Об’єднує подію хрещення і преображення також тема смерті, адже Ісус сприймав своє хрещення як готовність виконати волю Отця, аж до смерті (Див. Мар. 10:38). Подія Преображення розкриває, що виконуючи волю Отця, Ісус вже має в собі Боже життя, а тому, учні не повинні боятись смерті. Але якщо хрещенням розпочиналось публічне служіння Ісуса, то Преображення є на завершальному етапі служіння Ісуса перед страстями. В зв’язку з цим, Преображення сприймали в церковній традиції також як розкриття значення хрещення Ісуса, адже в обидвох випадках Ісус є об’явлений як Син Божий. Тому найперші свідчення про згадування Преображення в церковному святкуванні маємо в контексті свята Богоявлення в IV-V століттях. Іншим контекстом, в якому святкували Преображення в V столітті, був Великий Піст, прямі свідчення про що ми маємо, щоправда, лише з латинського заходу.

peredplata