Слід Лієва в Криму. Або як там бюджет розпилюють

Слід Лієва в Криму. Або як там бюджет розпилюютьПропонуємо читачам розслідування наших кримських колег про роботу очолюваного Олександром Лієвим тамтешнього міністерства курортів. Нагадаємо, Олександр Лієв був начальником управління регіонального розвитку Чернівецької ОДА, а перед тим був радником тодішнього голови ОДА Куліша. Після повені 2008 року з його іменем пов\”язували розтрату повіннєвих коштів. Адже багато фінансування проходило через очолюване ним управління. Однак вини Лієва доказано не було (під суд пішов його заступник) і його призначили міністром кримському уряді.

Розпил зарахований

Сергій Мокрушин, «Публічні гроші»

Джерело Центр журналістських розслідувань

Раціональність і ефективність, з якою міністерство курортів і туризму Криму витрачає бюджетні гроші, вже не раз викликали масу питань. І не тільки у пересічних платників податків, а й, наприклад, у кримських депутатів, які не так давно намагалися домогтися від заступника міністра курортів Ігоря Котляра виразної відповіді: як конкретно вплинули незліченні маркетингові заходи і поїздки делегацій чиновників і тих, що приєдналися до них, на реальні економічні показники курортної галузі.

Ми теж спробували оцінити ефективність витрат міністерства курортів, але з іншої точки зору – проаналізували адекватність цін, за якими мінкурортів закуповує товари та послуги. Зараз мінкурортів проводить тендер на надання послуг з просування туризму на ринку та інформування туристів, про завершення якого ще не оголосили, але переможці вже визначені і чекають підписання договорів на загальну суму близько двох мільйонів гривень, крайній термін – початок травня.

Торги були оголошені по семи лотах, акцептовані пропозиції щодо шести. Незатребуваним залишився лише лот № 5 – заходи попередження нещасних випадків на воді, на торги за яким була подана лише одна заявка.Я. Непрелюк, фото сайту КРО Партії регіонівНайцікавішим для нас виявився лот № 1 – маркування туристичних маршрутів.

Так, у мінкурортів називають установку вздовж дороги Сімферополь-Ялта-Форос 20 щитів з інформацією про туристичні маршрути. Акцепт отримало пропозицію ПП «ІнтерБізнесКрим», запросивши за це 531 000 гривень. Півмільйона за 20 щитів, тобто по 26 тисяч на кожен – така закупівля не могла нас не зацікавити. Тим більше, що в засновниках підрядника – не випадкові люди: депутат міськради Сімферополя від Партії регіонів Ярослав Непрелюк і начальник КРП «Аварійно-рятувальна служба на водних об\’єктах» Едуард Старшінін.

Щоб зрозуміти, наскільки справедлива така ціна, «Центр журналістських розслідувань» звернувся до експертів, що працюють у сфері металообробки та поліграфії. Дізнавшись, що тема розслідування – тендер кримського міністерства, наші експерти попросили не вказувати інформацію, яка може їх ідентифікувати, і ми повинні були погодитися.

У документації конкурсних торгів міститься технічне завдання, яке залишає фантазії виконавцю достатньо місця для польоту. Вказаний лише розмір щитів і висота опор – площа 1,8 х 2,9 метра на чотириметрових опорах, на щитах світловідбиваючої фарбою необхідно нанести інформацію про туристичні об\’єкти (на двох мовах – українською та англійською) і схематичне зображення об\’єктів турмаршрутів.

За задумом замовника, щити повинні «забезпечити туристам вільну ідентифікацію обраного туристичного маршруту, просте і зручне орієнтування на місцевості, максимальну безпеку». Зазначено ще, що місця встановлення щитів повинні пройти необхідні погодження. Чим саме допоможуть туристам такі щити, тим більше якщо влітку має бути завершене повне маркування турмаршрутів, фінансована посольством Чехії (майже 1000 кілометрів), в документації, зрозуміло, не вказано.

Доцільність закупівлі з цього та інших лотах в тендерному комітеті теж пояснити не змогли, пославшись на відсутність профільних відомчих фахівців на місці.

Перше, на що звернули увагу наші експерти – досить нестандартний для подібних об\’єктів розмір щитів: у той час, як розмір стандартного – 3 на 6 метрів, в міністерстві замовили 1,8 х 2,9 метра. «Ну, посудіть самі, – каже Сергій, керівник одного з металообробних підприємств Сімферополя, – найбільша сторона щита може бути як висотою, так і шириною. Сам щит може бути двостороннім, можна нанести інформацію лише з одного боку. Не вказано, якою має бути основа».

Ми попросили нашого експерта порахувати, за якою ціною взялося б його підприємство виготовити двосторонні щити з найкращими характеристиками, які б вписалися в поставлені умови. Підприємство погодилося б виготовити щити за дев\’ять тисяч гривень кожен. Це без нанесення зображень, погоджень та оренди землі – лише виготовлення щитів, доставка та встановлення.«Центр журналістських розслідувань» запросив в Мінкурортів копію пропозиції «ІнтерБізнесКрима» з калькуляцією. Ось як формував свою ціну переможець тендеру:

Слід Лієва в Криму. Або як там бюджет розпилюють

Тобто, якщо порівнювати з пропозицією «ІнтерБізнесКрима» за тими ж позиціями (без нанесення зображення, оренди землі та погоджень), вийде близько 13 тисяч гривень проти 9 за один інформаційний щит. Різниця суттєва, тим більше, якщо помножити її на 20. Але це не найголовніше. Зрозуміти, наскільки адекватна ціна нанесення зображення на щит (понад 6000 гривень на кожну сторону), ми звернулися до керівника підприємства, що надає послуги поліграфії.

«У нас таких потужностей немає, зараз запитаємо у одного з наших постачальників калькуляцію по максимуму», – сказала співрозмовниця, набираючи номер одного з найбільш «дорогих» підприємств, здатних виготовити світловідивну «наклейку» 1,8 х2, 9м. Не минуло й хвилини, як «вирок» був готовий – 1 тисяча 781 гривня на одну сторону щита. Або 71 тисяча 240 гривень на все замовлення проти 153 тисяч 728 гривень від «ІнтерБізнесКрима».

Вражаюча розбіжність, чи не так? Заявка «ІнтерБізнесКрима» повинна була би бути відхилена, а торги по лоту – визнані такими, що не відбулись. Адже крім фірми міського депутата і начальника КРП «Аварійно-рятувальна служба на водних об\’єктах» на цей лот претендувала \”Водолазна аварійно-рятувальна служба\”, а торги з одним учасником за законом скасовуються.

Звернемося до документації конкурсних торгів, складеної замовником. У пункті 2 третього розділу зазначено, що заявка має містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики, а також, у разі необхідності, плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі. А потреба така є, і вона приписана в технічному завданні – «розробка макетів інформаційних щитів і надання їх разом з пропозицією конкурсних торгів».

Кореспондент «Центру» намагався домовитися про інтерв\’ю з головою тендерного комітету Мінкурортів – заступник міністра Ігор Котляр, але той, пославшись на зайнятість, перенаправив нас до секретаря комітету Олени Романенко. «Центр» попросив Олену Романенко продемонструвати макети, докладені до пропозиції переможця.

«А ми їх не вимагали, вони повинні пройти узгодження після укладення договору», – заперечила було секретар, але після того, як їй були зачитані вимоги складеної її ж комітетом конкурсної документації, погодилася, але макетів в заявці «ІнтерБізнесКрима» знайти так і не змогла.

Втім, сумнівів у тому, що, незважаючи на виявлене нами, м\’яко кажучи, завищення цін, і невідповідність заявки документації конкурсних торгів, договір з фірмою депутата і чиновника буде підписаний, у нас немає, адже комерційне співробітництво Ради міністрів з даними особами не обмежується лише описаним нами тендером. Зовсім недавно прес-служба Мінкурортів розповсюдила відеоролик, де один із засновників «ІнтерБізнесКрима», Едуард Старшінін, вже в ролі начальника КРП «Аварійно-рятувальна служба на водних об\’єктах» оповідає про те, як освоїв майже 600 тисяч гривень на зміцненні 250 метрів берега в Миколаївці.

Переможці по іншими лотами закупівлі розподілилися так:

Лот 2. Встановлення та обслуговування інформаційних стендів про Крим – ФОП Голощапова Ірина Володимирівна – 49 тисяч гривень

Лот 3. Проведення «Днів Криму» в Україні та іноземних державах – РП «Кримське курортно-туристичне агентство» – 269 тисяч 200 гривень

Лот 4. Інвентаризація та паспортизація туристичних ресурсів – ПП «Центр музейних технологій та етнокультурного туризму» – 94 тисячі 700 гривень

Лот 6. Заходи щодо забезпечення функціонування туристично-інформаційних центрів в АРК – Республіканське підприємство «Кримське курортно-туристичне агентство» – 1 мільйон гривень

Лот 7. Проведення регіональних іміджевих заходів, приурочених до певних подій – ПП «Центр музейних технологій та етнокультурного туризму» – 98 тисяч 800 гривень.

Переможцем за лотами № № 4 і 7 стало приватне підприємство «Центр музейних технологій та етнокультурного туризму», єдиним засновником якого є аніматор Лада Сахарова, директором – Сергій Маковей, відомий за публікаціями прес-служби Мінкурортів, як організатор різних фестивалів. Яким чином настільки творчі люди будуть проводити «паспортизацію та інвентаризацію туристичних маршрутів», нам пояснити в Мінкурортів не змогли, як і раціональність закупівлі по іншому лоту – № 6 – заходи щодо забезпечення функціонування туристично-інформаційних центрів.

Республіканське підприємство «Кримське курортно-туристичне агентство» отримає мільйон гривень за послуги, до числа яких входить видання внутрішніх методичок по створенню і «стандартам візуалізації» цих самих центрів, виготовлення листівок та сувенірної продукції, а також проведення трьох майстер-класів для співробітників цих центрів.

Наше питання, чим обґрунтована необхідність видавати внутрішні рекомендації міністерства у вигляді брошур (по 2000 (!) Примірників формату А5 на офсетному папері по 30 і 36 сторінок), також залишився без відповіді. Єдине, що вдалося дізнатися «Центру» в комітеті з проведення конкурсних торгів – це те, що республіканське підприємство не має своїх потужностей з виготовлення такої та сувенірної продукції, а значить, виступає тут звичайним посередником.

Незрозуміло й те, яку практичну користь принесе кримським курортам підприємець Ірина Голощапова, яка за бюджетні 98 тисяч гривень встановить у Києві, Львові, Харкові, Дніпропетровську, Москві, Санкт-Петербурзі, Єкатеринбурзі, Сиктивкарі, Мінську та Ризі по одному лайт-боксу. Треба сказати, що це – далеко не перша і не остання закупівля міністерства, до якої виникає безліч питань – згадати хоча б організовані поїздки делегацій кримських чиновників і тих, що приєдналися до них осіб, закордон. Або закупівлю каталогів майже за 400 тисяч гривень у фірми письменника-фантаста Азарьєва, який до скандалу навколо власної ксенофобської статті був випусковим редактором журналу «Крим». Пам\’ятається, що видавець журналу «Крим» на замовлення Мінкурортів – КРП «Кримське курортно-туристичне агентство» – брав участь у тому ж тендері, але програв своєму ж найманому працівнику. І подібні історії трапляються практично з кожною закупівлею Мінкурортів. Можливість же оцінити ефективність »таких витрат – не за звітами Мінкурортів, а в реальності – є у кожного.

peredplata