У загальноосвітніх навчальних закладах розпочався моніторинг якості освіти

У день проведення моніторингових досліджень у загальноосвітніх навчальних закладах України,12 листопада 2013 року, у Міністерстві освіти і науки України відбулася прес-конференція на тему «Деякі питання моніторингу якості загальної середньої освіти».

У заході взяли участь директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН Олександр Удод, академік-секретар відділення дидактики, методики та інформаційних технологій в освіті Президії Національної академії педагогічних наук України Олександр Ляшенко, заступник директора ІІТЗО МОН Борис Терещук та начальник відділення моніторингових досліджень освітньої галузі ІІТЗО МОН Олена Патрикеєва.

На початку заходу директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН Олександр Удод наголосив, що ідея проведення моніторингу не нова. Моніторинг, або вивчення результативності навчання – це невід’ємна складова навчального процесу. «Перевірка знань, їхній контроль – ключовий принцип дидактики. Поруч з закріпленням, повторенням існує і контроль навчання», – зазначив Олександр Удод.

Під час брифінгу директор ІІТЗО зазначив, що для проведення моніторингових досліджень у загальноосвітніх навчальних закладах була проведена велика підготовча робота. «Станом на сьогодні для проведення моніторингових досліджень напрацьована солідна нормативно-правова база, яка дозволить запроваджувати ці дослідження системно», – підкреслив Олександр Удод.

Він зазначив, що моніторинг якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі серед усіх учнів 5-х та 10-х класів загальноосвітніх навчальних закладів проводиться на виконання статті 3 Указу Президента України від 30 вересня 2010 р. № 926 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», постанови Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 р. № 1283 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу та оцінки якості освіти», Міністерством освіти і науки України спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та Національною академією педагогічних наук України з 12 листопада до 12 грудня 2013 року проводиться.

Основою цього моніторингового дослідження є точні масові педагогічні вимірювання, що повинні забезпечити об’єктивне оцінювання досягнутого учнями рівня навченості та встановлення його відповідності запланованим результатам і нормам навчання, визначення рівня викладання, якості, актуальності та повноти змістового наповнення навчальних предметів тощо.

Метою зазначеного заходу є виявлення навчальних досягнень учнів і з’ясування важливих освітніх питань.

Олександр Удод також підкреслив, що моніторинг не передбачає ніяких внесків від батьків за його проведення – МОН не вчиняло жодних дій в цьому напрямку.

Збірники завдань розміщені у вільному доступі у мережі Інтернет – на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти та Національної академії педагогічних наук.

Оцінки за моніторинг у класні журнали не виставлятимуться, оскільки оцінювання здійснюватиметься за рівнями навчальних досягнень учнів, але інформація про результати моніторингу кожного учня з усіх навчальних предметів буде відома батькам або особам, які їх замінюють.

Також участь учнів у моніторингу допоможе вчителям і батькам отримати об’єктивну інформацію про результати їхнього навчання та сприятиме поліпшенню системної підготовки майбутніх випускників до державної підсумкової атестації та, згодом, і до зовнішнього незалежного оцінювання.

За бажанням батьків можна буде здійснити порівняльний аналіз навчальних досягнень учня з відповідними середніми показниками в Україні з метою вдосконалення подальшої навчальної роботи школяра.

Академік-секретар відділення дидактики, методики та інформаційних технологій в освіті Президії Національної академії педагогічних наук України Олександр Ляшенко підкреслив, що моніторинг не передбачає контролю діяльності педагогів чи навчальних закладів, а має на меті з’ясувати типові помилки і прогалини у засвоєнні змісту загальної середньої освіти, виявити болючі проблеми сучасної школи та визначити дієві шляхи їх подолання.

Про це повідомляє відділ взаємодії з засобами масової інформації МОН.