Старовинні Чернівці в рекламному камуфляжі

Чернівці — місто перетину історії та сьогодення. Тут поруч з новітніми багатоповерхівками туляться старенькі, ще австрійські будиночки, унікальний театр у стилі бароко, вірменська церква, художній музей, будівля якого по праву вважається класичним зразком віденської сецесії… Шкода лише, що уся ця приваба в багатьох місцях загороджена громіздкими вивісками та рекламними щитами, котрі своїми недолугими слоганами (часто з орфографічними помилками) та насиченими кольорами затьмарюють вже збляклі від часу, але від цього не менш величні споруди старих Чернівців.

Як повідомляє Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, станом на 1 квітня 2014 року в Чернівцях налічувалось 538 рекламних конструкцій типу \”білборд\”, 440 рекламних конструкцій типу \”сітілайт\”, 124 рекламних банери на розтяжках, 132 касетони, 7 вказівників на опорах, 2 біжучих рядки, 14 аудіо-ретрансляторів та прапорів. Проте насправді вивісок і реклами набагато більше, адже чимало табличок встановлюють незаконно. За повідомленням прес-служби Чернівецької міської ради, майже 90% інформаційних вивісок на фасадах пам’яток архітектури та об’єктів цінної забудови в межах центрального історичного ареалу Чернівців встановлюється самовільно, без жодних погоджень та дозволів. А це, своєю чергою, призводить до руйнування фасадів та декоративних елементів оздоблення пам’яток. Ба, більше, – така ситуація ставить під загрозу нормативне утримання території буферної зони об’єкта, включеного до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, адже самовільні інформаційні вивіски не відповідають Положенню про порядок розміщення зовнішньої реклами в Чернівцях.

Такі вивіски й рекламу обіцяють демонтувати. Та значно складніша ситуація з рекламою, встановленою законно, котра, попри все, продовжує дискредитувати Чернівці в очах наших гостей.

«Чернівці – місто, де б’ють жінок», – так, мабуть, думають приїжджі, вийшовши з дверей залізничного вокзалу. Адже інакше для чого гостей міста просто «з порогу» зустрічають розміщені навпроти виходу декілька величезних кривавих біг-бордів із соціальною рекламою проти домашнього насилля? Можливо, було би доречніше розмістити в такому місці фото, які б змальовували Чернівці як толерантне місто, де у мирі живуть українці, румуни, євреї, поляки?..

Проте, копнувши глибше, все ж можна знайти пояснення активній антипропаганді жорстокості по відношенню до жінок. Адже ця ж реклама відкладає у підсвідомості як дорослих чоловіків, так і зовсім юних хлопчиків переконання, що жінка – то лише сексуальний об’єкт. Хочеш продати меблі – ось тобі декілька голих дівчат за диваном. Шукаєш кондиціонер? Спокуслива, майже гола білявка рекламує навіть таку побутову техніку. Тож чого дивуватися, коли чоловік дозволяє собі підняти руку на жінку, усіляко принизити, не вважаючи її за людину.
Уже декілька років поспіль невідомі активісти замальовують голі жіночі тіла на сіті-лайтах та рекламних вивісках. Але реклама від цього не стала менш еротизованою.

Ще однією родзинкою чернівецьких розробників реклами є зумисне, як видається (хоча, подекуди, можливо, й випадкове чи через безграмотність), спотворення тексту помилками, жаргоном чи так званим суржиком. Звісно, завдяки цьому повідомлення виробника швидше дійде до певних верств населення. Але таким спотворених словам не місце у місті, яке позиціонує себе як культурне та інтелігентне.

Апогеєм рекламного несмаку можна назвати тенденцію обшивати рекламними банерами цілі фасади будинків, приховуючи в такий спосіб не вельми привабливий вигляд старих зруйнованих стін. Хоча не завжди ті зображення бувають привабливими і подекуди у «союзі» з майже розваленими будівлями виглядають украй безглуздо. Як от, до прикладу, банер біля одного з туристичних центрів по вул. Головній зі слоганом «Яке цікаве місто!», який закриває собою руїни будинку на одній з центральних вулиць Чернівців.

І незважаючи на численні обмеження, заборони та чималу кількість контролюючих органів, рекламні плакати продовжують «цвісти» на фасадах, бо знімати їх економічно невигідно. Лише за І квартал 2014 року від розміщення зовнішньої реклами на території Чернівців до міського бюджету надійшло понад 742 тисячі гривень. Щоправда, чиновники обіцяють обмежити облаштування носіїв реклами у місцях, де її дуже багато, зокрема, на вулицях Головній, Комарова, Червоноармійській, Калинівській, Південно-Кільцевій, Стасюка та проспекті Незалежності. А позаяк, за відомим законом фізики, ніщо ні з чого не виникає і безслідно не зникає, можна припустити, що вони з’являться на інших вулицях та площах, і кількість їхня не тільки не зменшуватиметься, а й помітно зростатиме з кожним днем.

Діонісія Кернична

peredplata