ЗМІНИ У ПОРЯДКУ РЕЄСТРАЦІЇ ТРУДОВИХ СПОРІВ

Наказом Національної служби посередництва і примирення від 25.03.14 № 21 затверджено нове Положення про порядок реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).
У Положенні уточнено термінологічний блок, вимоги до письмової інформації працівників про колективний трудовий спір (конфлікт), зокрема, щодо надання додатків до такої інформації, а також порядок дій органів та посадовців НСПП щодо розгляду заяв від найманих працівників чи профспілок.
Колективним трудовим спором (КТС) вважаються розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, укладення, зміни чи виконання колективного договору (угоди) або окремих його положень, невиконання вимог законодавства про працю.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» вимоги найманих працівників на виробничому рівні формуються і затверджуються загальними зборами (конференцією) працівників або формуються шляхом збору підписів і вважаються чинними за наявності не менше половини підписів членів трудового колективу. Разом із висуненням вимог визначається орган чи особа, яка буде представляти їх інтереси.
У випадку, коли інтереси найманих працівників на галузевому, територіальному чи національному рівнях представляє профспілка, вимоги працівників формуються і затверджуються рішенням виборного органу відповідної профспілки.
Вимоги найманих працівників, профспілки оформляються відповідним протоколом і надсилаються роботодавцю або уповноваженій ним особі.
Якщо роботодавець або уповноважена ним особа повідомляє працівникам про повну або часткову відмову у задоволенні їх колективних вимог, або коли строки розгляду вимог закінчилися (до 30) днів), а відповіді від роботодавця не надійшло, між сторонами виникає колективний трудовий спір.
Про виникнення КТС, орган, який представляє інтереси найманих працівників, у триденний строк в письмовій формі повідомляє роботодавця, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцем знаходження та НСПП.
Разом із письмово інформацією про виникнення КТС до НСПП надсилаються додатки – копії протоколів, листів, наказів, підписних листів, витягів, довідок тощо, які підтверджують надану інформацію.
НСПП має право зареєструвати вимоги працівників та КТС, призупинити реєстрацію чи відмовити в реєстрації.
Причиною відмови в реєстрації можуть стати такі обставини:
а) висунуті вимоги не відповідають змісту поняття колективного трудового спору (конфлікту) або вони не є предметом колективного трудового спору;
б) у результаті перевірки не підтвердилися повноваження представників сторін КТС або сторона спору не є належною;
в) порушено положення щодо процедури формування, затвердження та оформлення вимог, їхнього надіслання роботодавцю чи стосовно визначення органу (особи) уповноваженого представляти інтереси найманих працівників;
г) порушено норми щодо порядку прийняття рішення уповноваженим представницьким органом найманих працівників або профспілки про момент виникнення КТС;
д) реєстрація або наступні розгляд та вирішення висунутих вимог та КТС неможливі до вирішення судом іншої справи;
е) інші ситуації відповідно до чинного законодавства України.
Роботодавець має можливість оскаржити розпорядження НСПП про реєстрацію вимог та КТС до суду.
Реєстрація колективного трудового спору у НСПП надає можливість працівникам скористатися правовими механізмами Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» для залучення представників НСПП для врегулювання конфлікту між працівниками і роботодавцем, та розпочати страйк як крайній засіб вирішення КТС.
Страйк – це тимчасове колективне добровільне припинення роботи працівниками (невихід на роботу, невиконання своїх трудових обов\’язків) підприємства, установи, організації з метою вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
Відповідно до статті 44 Конституції України ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів.
Страйк може бути розпочато, якщо примирні процедури не привели до вирішення колективного трудового спору (конфлікту) або роботодавець або уповноважена ним особа, організація роботодавців, об\’єднання організацій роботодавців ухиляється від примирних процедур або не виконує угоди, досягнутої в ході вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
Головний спеціаліст відділу Чернівецького міського управління юстиції Наталія СИРБУ

peredplata