Держпідприємство у Чернівцях приховує сотні автомобілів від відправки до зони АТО

В той час, як на Сході України регулярна армія і добровольці потребують більше техніки, без якої не вирішити транспортних проблем зони АТО, десятки автомашин одного з державних підприємств гниють під відкритим небом в Чернівцях.

Держпідприємство у Чернівцях приховує сотні автомобілів від відправки до зони АТО

Фото – Віталія Олійника “Молодий буковинець”

Бюрократія і недбалість держслужбовців привели до того, що техніка, яка належить підприємству «Газ України», не може потрапити туди, де вона необхідна.

Кабінет міністрів України ще 22 серпня 2014 року видав розпорядження, яким державне майно дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», згідно до пропозиції того ж «Нафтогазу» і міністерства енергетики та вугільної промисловості, має бути передане до сфери управління міністерства інфраструктури. В додатку до розпорядження, яке, до речі, має на меті «підвищення боєздатності військових підрозділів міністерства внутрішніх справ та СБУ», наводиться перелік згаданого майна, в якому більше 300 одиниць техніки.

Машини на кілька десятків мільйонів

Необхідно додати, що державне підприємство «Газ України», на балансі якого знаходиться згадане майно, деякий час тому ніби то “померло”, але, як це часто трапляється в нашій державі, все ще вважається діючим.

Його майно ділять, але поділити ніяк не можуть. Виявилося, що не тільки в Чернівцях гниє техніка, яка належить згаданому підприємству. Загалом в Україні, відповідно до додатка до Розпорядження Кабміну від 22 серпня 2014 року, існує 328 одиниць різної техніки, серед якої автомобілі, міні-електростанції, кузови та інше приладдя.

Біля сотні автівок планувалося передати для потреб Міністерства внутрішніх справ. Їхня закупівельна вартість – більше 26 млн гривень. Цікаво, що залишкова вартість цієї техніки за документами – мізерна і складає лише орієнтовно 1,2 млн гривень .

Виявилося, що державний “Газ України” купував легкові авто (Ланос, Шкода) за більш як мільйон гривень за штуку. За джип Тойота віддали більше як півтора мільйони гривень. В той час, як ринкова вартість згаданих автомобілів – в рази менша.

Держпідприємство у Чернівцях приховує сотні автомобілів від відправки до зони АТО

Але найбільше вражає ціна за Волгу (ГАЗ 3110). За неї віддали більше 2,8 млн грн!

Тепер, залишкова вартість навіть найдорожчих автомобілів не перевищує 20 тис грн.

У цій грі з цінами, можливо, і криється небажання відповідальних осіб демонструвати реальний стан речей.

Ініціатор справи пішов воювати

Доля автомобілів, які рекордно подешевшали за останній час, не могла не зацікавити людей, на очах яких державні гроші, які, як відомо, походять з наших кишень і потрапляють до бюджету у вигляді податків, перетворювалися на порох і іржу.

Сергій Насвійщук, директор юридичного департаменту Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, говорить, що в зоні АТО мали б перебувати вже 250 автомобілів, про які йдеться в документах уряду. Він також розповів, що ініціатором ідеї з відправкою техніки на Схід є цілком конкретна людина, ім’я якої Леонід Петихачний.

“Ваш земляк, який це все продумав, і, очевидно, загинув, це все придумав і зреалізував. Леонід Петихачний”, сказав у телефонній розмові С. Насвійщук.

Л. Петихачний проходив військову службу в батальйоні «Донбас» у зоні проведення АТО і востаннє його бачили живим 29 серпня під час трагічного виходу з Іловайська. Він майже десять років пропрацював на різних посадах юридичного напрямку на підприємстві в сфері газопостачання, в 2012 році звільнився. Леонід пішов добровольцем до батальйону “Донбас”. Коли в червні 2014 року почалось загострення протистояння на Сході, почав ініціювати процес передачі техніки “Газу України” на потреби АТО. Йому обіцяли справу якнайшвидше вирішити, машини передати.

“Але поки що, фактично, не зробили, бо там відбувається спір між Міноборони, МВС та Мінінфраструктури щодо того, хто це все буде робити. Питання вирішене”, додав С. Насвійщук.

Проте, згадане питання далеко не вирішене. Як водиться, державні чиновники вважають, що гарантією вирішення будь-яких питань є видання певних документів і постанов. Питання вирішене, якщо є відповідний папірець.
Але, в житті, все значно складніше. Ось і згадане “питання” дуже далеке від “вирішення”. Виявилося, що в Мінінфраструктури в особистих розмовах не приховують, що «Нафтогаз» затягує процес передачі техніки, бо «не всі машини є на місці».

Бюрократична гра

Міський голова Чернівців Олексій Каспрук підтверджує такий висновок: “Наскільки мені відомо тормозять зараз процес “газовики”.

Місцеві активісти вже певний час спостерігають за тим, як державними службовцями “вирішуються” питання. Інна Садовська, чернівецька активістка, розповіла: “У Чернівцях газова служба пересіла на нові мікроавтобуси VW T5. Списані УАЗи газової служби Чернівців є не старовинною технікою, а технікою свіжих років, яка зараз заростає і гниє на стоянці газової служби по вул. Каспрука. УАЗ дійсно відзначається витривалістю і високою прохідністю. На стоянці газової служби були помічені десятки покинутих автомобілів УАЗ, а також КРАЗ, які могли б стати транспортом для військових потреб”.

В той же час, в міністерських кабінетах не здатні розгледіти автомобілі, які іржавіють під відкритим небом. Там повним ходом йде бюрократична гра. Ось як виглядає офіційна відповідь Мінінфраструктури на відповідний запит, зроблений у жовтні:

«Кабінетом Міністрів України на засіданні, яке відбулось 5 вересня 2014 року прийнято проект розпорядження Уряду «Про погодження пропозиції щодо передачі державного майна дочірньої компанії «Газ України» НАК Нафтогаз України та доручено Міненерговугілля оформити його відповідно до регламентних вимог».

«Слід зазначити, – йдеться у відповіді, – що відповідно до пункту 2 проекту розпорядження КМУ, розпорядження від 22 серпня 2014 року визнається таким, що втратило чинність. Враховуючи вищенаведене, розпорядження КМУ від 22 серпня на сьогодні не реалізоване».

Відповідь Нафтогазу на запит (14 жовтня):

«Інформація стосовно виконання розпорядження Кабінету міністрів не стосується умов постачання товарів, послуг та цін на них. При цьому інформуємо, що Компанія підтримує необхідність задоволення потреб у матеріально-технічному забезпечення військових підрозділів МВС та СБУ, а також виробничих підрозділів УкртрансГаз, та для правового забезпечення господарських операцій з майном ДК Газ України надала до Міненерговугілля, як органу управління, обґрунтовані пропозиції щодо механізму практичного виконання зазначеного розпорядження».

Відповідь Міненерговугілля на запит, надісланий ще 21 жовтня, так і не надійшла.

Тобто виходить так, що Кабмін спершу видає розпорядження, а через кілька днів на черговому засіданні вирішує готувати інше (невідомо як довго), яке мало б скасувати попереднє (за 22 серпня). Але ж по суті, поки не підписано нового розпорядження, діє старе.

Правда, в цьому конкретному випадку розпорядження не діє, або бойкотується.

Машини й досі не в зоні АТО. Машини в Чернівцях, Івано-Франківську та в інших містах. Пройшло п’ять місяців від ініціативи Леоніда Петихачного, два місяці від виходу розпорядження Кабміну, сотні людей загинули, але це не допомогло зрушити з місця бюрократичну машину, яка гальмує найнеобхідніші ініціативи на місцях.

Автівки перевозять в Івано-Франківськ

Але було б помилкою вважати, що про згадану техніку, за яку заплатили мільйони гривень, забули.

Коли почалися розмови про можливу передачу майна на потреби АТО, коли в міністерствах з’явилися відповідні запити, машини з Чернівців почали зникати.

Їх вивозили не на Схід, а зовсім в іншому напрямку – в Івано-Франківськ. Як повідомляє журналіст газети “Молодий буковинець” Віталій Олійник, автівки, які перебували в Чернівцях на вул. Канівській, 41, перевозять в Івано-Франківськ для подальшого “зберігання”.

У відповідному договорі між дочірніми підприємствами зазначено нове місце зберігання цінностей – м. Івано-Франківськ, Хриплинський промвузол.

«За словами місцевих працівників Чернівецьке представництво «Газ України» розформовують, людей звільняють, а техніку перевозять до Івано-Франківська, щоб не “мулило” очі», – каже Віталій Олійник. За його даними, зберігання на новому місці буде коштувати більше 108 тис грн на місяць, тоді, як у Чернівцях – 24 тис.

Таким чином, дочірня компанія “Газ України” Національної акціонерної компанії “Нафтогаз України” передає усю техніку із десятками автомобілів, що зберігалась у Чернівцях, до іншого дочірнього підприємства “Укрнафтогазкомплект” в Івано-Франківськ.

Договір про зберігання товарно-матеріальних цінностей датований 14 жовтня 2014 року. В договорі зазначено, що “зберігач не має права використовувати, пускати в обіг, змінювати та передавати в користування іншим особам, передані йому на зберігання цінності”.

Таким чином, «Нафтогаз», через дочірні підприємства укладає договір про перевезення на зберігання машин в Івано-Франківську область, замість того, щоб пришвидшити їхню відправку на Схід, де вони вкрай необхідні.

Тарас Чмут – один з активістів, який вже кілька місяців займається збором коштів на потреби військових, каже, що наразі є дуже висока потреба в автомобілях: “Ми зараз шукаємо своїм машину… Треба все – від Ланосів до бусів”.

В першу чергу, існує потреба у транспорті, який працює на дизельному паливі, а також у міні-електростанцях і генераторах.

Хто візьме відповідальність на себе?

Отже, поки на Сході бійці позбавлені транспорту, на Заході країни техніка на мільйони гривень перекидається з місця на місце або уникнути уваги небайдужих громадян і активістів.

Причина зволікання у вирішенні “автомобільної проблеми” може виявитися дуже простою – не все майно, яке згадується у паперах, присутнє на майданчиках і складах.

Очевидно, що зараз не час для переховування. Потрібна негайна інвентаризація усього наявного майна “Газу України”, незважаючи на стан підприємства, ліквідується воно чи ні, насправді. А потім екстрені рішення про застосування наявної техніки там, де вона необхідна, де від неї залежить життя людей.

Після цього необхідно перевірити законність закупівлі автотранспорту за завищеними цінами, з’ясування причини її раптового карколомного здешевлення.

Питання вже не стоїть про зволікання з виконанням Розпорядження Кабміну від 22 серпня. Віддайте нарешті техніку туди, де вона необхідна. Це завдання Кабінету Міністрів України, в якому останнім часом багато говорять про “взяття відповідальності на себе”.

І не забудьте про бійця-добровольця, який виступив з надзвичайно вчасною ініціативою. Президент України Петро Порошенко з екрану телевізора розповідав про свою зустріч з дружиною Леоніда Петихачного: “В Чернівцях до мене в університеті підійшла фантастична жінка. (…) Її чоловік добровольцем, кинув все, він не був мобілізованим, і пішов воювати. Спочатку потрапив в полон. Потім вважається зниклим безвісти. І я зараз буду робити все можливе, щоб розшукати кожного українця…”

Надія Вірна

ДОВІДКА

Перший наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості про припинення діяльності ДП «Газ Україна» НАК Нафтогаз з’явився ще 27 жовтня 2011 року (№656), але на сайті міністерства його немає: (http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/control/uk/doccatalog/list?currDir=50043&documentList_stind=1661) , в системі Ліга Закон йдеться про те, що він втратив чинність (http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FIN69382.html).

26 липня 2012 року Міністерство енергетики та вугільної промисловості видало наказ про припинення діяльності дочірнього підприємства Газ України Нафтогазу «Газ України» шляхом реорганізації (перетворення). 1 серпня 2012 року в «Урядовому кур’єрі» Нафтогаз повідомив про припинення діяльності дочірнього підприємства «Газ України» шляхом реорганізації — перетворення в Публічне акціонерне товариство та перейменування у «Синтез-Газ України». (http://www.gasukraine.com.ua/clients/gasukraine/gasukraine.nsf/(documents)/7D407EEB0AD2D4F4C2257A4F00307618?OpenDocument&year=2012&month=08&.)

Влітку 2013 року в офіційних документах компанія НАК «Нафтогаз» вказувала на те, що ДП «Газ України» реорганізовується, і всі питання можна буде вирішувати після завершення цього процесу (після 31 грудня 2013 року) (http://chas.cv.ua/11537-chernvcgaz-ne-hoche-povertati-lyudyam-viplachen-avansom-grosh.html).

18 вересня 2014 року (проект розпорядження КМУ і цей наказ, ухвалені з різницею в два тижні) Міністерство енергетики та вугільної промисловості України визнало таким, що втратив чинність наказ Міненерговугілля від 26.07.12 №545 «Про припинення Дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» шляхом її реорганізації (перетворення)» (http://www.gasukraine.com.ua/clients/gasukraine/gasukraine.nsf/(documents)/1E569ED27DC2686AC2257D58002F9C32?OpenDocument&year=2014&month=09&).

Тепер відомо, що в Єдиному реєстрі юридичних та фізичних осіб-підприємців вже підприємство «Синтез-Газ України» перебуває в стадії припинення діяльності.

peredplata