Забезпечення державного суверенітету України на Донбасі

Закон України «Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях в Донецькій і Луганській областях» визначає особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях.
Закон про реінтеграцію Донбасу визнає Росію окупантом та розширює повноваження щодо застосування Збройних сил у мирний час.
Цілями державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях є:
1) звільнення тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях та відновлення на цих територіях конституційного ладу;
2) захист прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб;
3) забезпечення незалежності, єдності та територіальної цілісності України.
Україна не визнає документи, які були видані окупаційною адміністрацією, крім свідоцтв про народження та смерть.
За громадянами України зберігається право власності на окупованих територіях.
Відповідальність за моральну та матеріальну шкоду, завдану Україні та її громадянам покладається на Російську Федерацію. Особи, що брали участь у збройній агресії чи окупаційній адміністрації РФ, несуть кримінальну відповідальність.
Межі окупованих територій буде встановлювати президент за поданням Міноборони. Також документ закріплює нове поняття – «межі зон безпеки» (території, які прилягають до району бойових дій).
Згідно з законом, протидія російській агресії замість «антитерористичної операції» називається «забезпеченням національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій і Луганській областях». Заходи із протидії агресії можуть проводити одночасно з антитерористичною операцією.
На Росію покладається відповідальність за моральну та матеріальну шкоду, завдану Україні, органам державної влади та місцевого самоврядування, як і зобов’язання забезпечити захист цивільного населення.
Україна ж, зі свого боку, має вживати заходи для забезпечення державного суверенітету, зокрема санкційні, а також використовувати механізми міжнародної співпраці для збереження і посилення санкцій проти РФ. Органи в Україні збирають дані про права людини на тимчасово окупованих територіях, а також мають створити міжвідомчий координаційний орган, щоб узагальнити позицію держави у питанні відсічі і стримуванні збройної агресії РФ, а також підготувати консолідовану претензію проти РФ.
З метою забезпечення життєво важливих інтересів суспільства і держави під час відсічі збройної агресії у зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій, військовослужбовці, працівники правоохоронних органів та особи, залучені до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, відповідно до Конституції та законодавства України мають право обмежувати певні права громадян, перелік яких встановлено статтею 12 Закону.

Інформує Олександр Малий
в. о. начальника Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області

peredplata