Спостерігачами Громадянської мережі ОПОРА в Чернівецькій області зафіксовані десятки біг-бордів, які можна вважати передвиборною агітацією, в окремих випадках без вихідних даних. Практично всі біг-борди політичних партій були, скоріш за все, виготовлені та розміщені не за кошти виборчих фондів, як цього вимагає закон про вибори народних депутатів України.
Мова йде про розміщення друкованої агітаційної продукції на зовнішніх носіях реклами (біг-бордах), яку можна розцінювати як політичну рекламу. Її виготовлення та розміщення відбулось до того, як партії стали суб’єктами виборчого процесу. Набуття статусу суб’єкта виборчого процесу політичною партією відбувається після висунення кандидатів на з’їзді партії (ст. 12 закону про вибори народних депутатів України http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/4061-17/print1390115633417830). Виборчі ж фонди політичних партій можуть бути створені тільки після рішення Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати (ч. 1 ст. 48 закону).
Таким чином агітаційні біг-борди ВО Батьківщина, Громадянської позиції, Народного фронту, ВО Свобода, Сильної України, Радикальної партії Ляшка, Блоку лівих сил (фото – https://app.box.com/s/gczt7i7akneevhi9iwka) не могли бути виготовлені та розміщені за кошти виборчих фондів, проте, продовжують використовуватися суб’єктами виборчого процесу для агітації мешканців Чернівецької області. Фінансування ж передвиборчої агітації можливе виключно за кошти виборчих фондів (ст. 45 закону).
Зокрема, в 201, 203, 204 округах активісти ОПОРИ зафіксували кілька десятків біг-бордів ВО Батьківщина \”Україна переможе\”, які перебували на своїх місцях в період із 13 по 16 вересня, з\’їзд партії із висуненням кандидатів відбувся 14 вересня http://batkivshchyna.com.ua/news/20637.htmlhttp://batkivshchyna.com.ua/news/20637.html
http://batkivshchyna.com.ua/news/20637.html
Також із 13 по 16 вересня спостерігачами зафіксовані біг-борди Народного фронту \”Сильна команда для складних часів\” (округи 201, 203). З’їзд політичної сили відбувся також 14 вересня http://yatsenyuk.org.ua/ua/news/open/1217http://yatsenyuk.org.ua/ua/news/open/1217
http://yatsenyuk.org.ua/ua/news/open/1217
Політична реклама Радикальної партії Олега Ляшка \”Путін х#йло. Переможе добро\” переважно розміщена в місті Чернівці (201 округ) ще на початку вересня, продовжує знаходитись на розміщених площина і станом на 16 вересня. З’їзд так само відбувся 14 вересня http://rpl.kiev.ua/radykalna-partiya-jde-na-vmbory/http://rpl.kiev.ua/radykalna-partiya-jde-na-vmbory/
http://rpl.kiev.ua/radykalna-partiya-jde-na-vmbory/
Біг-борди ВО Свобода \”Україна – це твоя Свобода. З Днем Незалежності\” (201 округ) так само залишились на своїх місцях станом на 16 вересня, незважаючи на те, що 14 вересня відбувся з’їзд партії http://www.svoboda.org.ua/diyalnist/novyny/053800/ http://www.livi.org.ua/2014/09/zizd-vibory/http://www.livi.org.ua/2014/09/zizd-vibory/
http://www.livi.org.ua/2014/09/zizd-vibory/
Окрім того станом на 16 вересня зафіксована присутність політичної реклами партії Громадянська позиція, яка також була розміщена ще до реєстрації кандидатів (реєстрація відбулася 12 вересня http://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2014/WP406?PT001F01=910&pf7171=164&pf72035=0). З’їзд партії відбувся ще 7 вересня http://www.grytsenko.com.ua/news/view-7-veresnja-vidbudet-sja-s-omyy-z-jizd-hromadjans-koji-pozytsiji.html.
Також в Чернівцях станом на 16 вересня (201 виборчий округ) зафіксована реклама партії Cильна Україна Сергія Тігіпка \”Разом сильніші\” (з’їзд відбувся 15 вересня http://silnaukraina.com/u-kiyevi-vidbudetsya-drugij-etap-z-yizdu-partiyi-silna-ukrayina/) та Інтернет партії України (про те, коли відбувся з\’їзд, і, чи відбувся він взагалі, наразі невідомо, на офіційному сайті є тільки анонс з’їзду на 13 вересня – http://www.ipu.com.ua/news/Anons_VI_Vneocherednogo_Sezda_Internet_partii_Uk-000448/)
Наголошуємо, що відповідно до ст. 12 закону України про вибори народних депутатів http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/4061-17/print1390115633417830 суб\’єктами виборчого процесу є в тому числі партія, що висунула кандидата у депутати. Відповідно до п. 6 статті 68 вказаного закону передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на забезпечення ведення передвиборної агітації відповідно до цього Закону, коштів виборчих фондів партій, кандидатів у депутати в одномандатних округах. Кандидати у депутати, зареєстровані у загальнодержавному окрузі, можуть здійснювати передвиборну агітацію за кошти виборчого фонду партії. Використання власних коштів партій, кандидатів у депутати чи коштів з інших джерел для проведення передвиборної агітації, у тому числі з ініціативи виборців, забороняється. В статті 48 зазначено, що партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі, кандидат у депутати в одномандатному окрузі зобов\’язані відкрити рахунок свого виборчого фонду не пізніш як на десятий день з дня реєстрації Центральною виборчою комісією А підставою для відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду партії є копія рішення Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії.
Чернівецьке представництво Громадянської мережі ОПОРА відкрило гарячу лінію за номером 099 010 65 51, на котру мешканці Чернівецької області можуть повідомляти інформацію про порушення під час виборів та отримати консультації щодо виборчого процесу та законодавства. Інформація, отримана за вказаним номером, буде передаватись довготерміновим спостерігачам, закріпленим за відповідними округами, для перевірки її достовірності. Гаряча лінія діятиме місяць – з 16 вересня по 6 листопада 2014 року.
Важливу інформацію про вибори, порушення під час виборчої кампанії, хід та результати кампанії зі спостереження можна знайти на сайті Чернівецького представництва Громадянської мережі ОПОРА http://oporacv.org
Детальніше:
Надія (ВІРНА) Бабинська, тел.: +380502104847, virna(at)opora.org.ua
Довідково:
Громадське спостереження ОПОРИ – це сфера діяльності мережі, спрямована на об’єктивну оцінку процесу підготовки та проведення виборів, а також на запобігання порушенням виборчого законодавства через ефективно організований громадський контроль.
Починаючи з вересня 2014 року, Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за позачерговими виборами народних депутатів України. Мережа залучить до моніторингової кампанії 213 довготермінових спостерігачів, які працюватимуть у всіх регіонах України від офіційного старту виборчої кампанії до оголошення остаточних результатів виборів. У день голосування, 26 жовтня, до них долучаться більше 2 000 активістів для здійснення швидкого статистичного підрахунку голосів.
Website: http://oporaua.org/http://oporaua.org/
Facebook: https://www.facebook.com/cn.oporahttps://www.facebook.com/cn.opora
Twitter: https://twitter.com/opora (@opora)