Депутат вартує українцям 600 тисяч гривень на рік

Статус народних депутатів дає їм можливість безкарно прогулювати роботу, при цьому отримувати високу зарплату і максимально користуватися пільгами.

У жовтні Всеукраїнська громадська організація \”Прозора демократія\” і інформагентство \”Українські новини\” назвали список головних депутатів-прогульників і парламентаріїв, яких вдень з вогнем не зловиш у Верховній Раді: період дослідження – з 1 лютого по 8 липня (8-я сесія). За цей час на жодному засіданні парламенту не були присутні 11 депутатів фракції Партії регіонів Рінат Ахметов, Ігор Гуменюк, Володимир Зубик, Сергій Кий, Павло Климець, Олександр Лещинський, Володимир Мальцев, Сергій Момот, Андрій Орлов, Василь Стельмашенко, Юрій Чертков) і два депутати від фракції БЮТ (Гарегін Арутюнов і Костянтин Жеваго). Але це лише найзапекліші прогульники. Депутатів, які можуть похвалитися стабільною відвідуваністю, можна перерахувати по пальцях. Більшість відноситься до свого основного місця роботи Парламенту, як до гуртка за інтересами, тобто вони там бувають, але лише тоді, коли у них є вільний час і настрій.

Рівніші інших

Така ситуація – норма для українського парламенту. Причому норма, офіційно закріплена законом. Це звичайного громадянина за прогули можуть звільнити з роботи, а ось статус народного обранця визначає Закон України \”Про статус народного депутата України\” № 2790-XII від 17.11.1992, який встановлює правові та соціальні гарантії здійснення його повноважень. У ньому чітко сказано (ст. 20), що \”час роботи народного депутата у Верховній Раді України зараховується до стажу державної служби, а також зараховується до загального і безперервного стажу роботи\”. Однак, згідно з даним Законом народний депутат України не може розглядатися, як найманий працівник у розумінні Кодексу законів про працю України (Кзпп), а тому цей документ застосовується до нардепа-прогульщику вибірково. \”Народний депутат не є найманим працівником (цікаво, правда?), а Верховна Рада – його роботодавцем. Він займає свою посаду через волевиявлення народу. А повноваження його починаються після прийняття ним присяги на вірність Україні. Отже, звільнити нардепа за Кзпп не можна\” , – говорить юрист Аліна Бабак.

Цікаво, що і відповідальність за прогули не передбачена. Та й взагалі, ні в одному нормативно-правовому документі не вказано, які санкції застосовуються до депутата за неналежне виконання ним своїх обов\’язків. У вищезгаданому Законі (ст.4 п 3) перераховані причини дострокового складання повноважень. Зокрема позбавити депутатського мандата він може, у наступних випадках: якщо напише відповідну заяву, якщо вступить в силу обвинувальний вирок відносно нього, у разі втрати громадянства (або виїзду на постійне проживання за межі України), якщо піде на держслужбу і буде обраний мером (сільським та селищним головою і т.д.), якщо суд визнає його недієздатним або безвісно зниклим, також депутатські повноваження припиняються у разі його смерті. З усього перерахованого, найбільш підходить тільки \”визнання його судом недієздатним або безвісно зниклим\”. Тільки ось депутата, котрий хронічно ігнорує свою роботу, за законом, недієздатним або безвісно відсутнім визнати не можна.

Депутатський регламент, звичайно, обумовлює причини, за якими народний депутат може бути відсутній на роботі. Зокрема, там мова йде про тимчасову непрацездатність, про декретну відпустку, про відпустки у зв\’язку з одруженням, смертю рідних, документально підтвердженими транспортними перешкодами. А також інші обставини, коли, згідно з законодавством, працівнику надається відпустка. Але народні обранці, на відміну від інших громадян України, навіть не утруднюють себе поясненнями причин відсутності на робочому місці.

Цінні співробітники

При цьому народні депутати не забувають отримувати зарплату і добре знають свої права, активно користуються наданими їм пільгами. Нині мінімальна заробітна плата пересіяного народного обранця становить 17,425 тис гривень, у голови комітету або керівника фракції зарплата -17,914 тис. гривень. На оздоровлення влітку депутату покладено дві місячні зарплати без податків. Ці гроші оформляються переважно як так звана \”матеріальну допомогу\”, яка зазвичай становить близько 35 тис. гривень.

Крім зарплати, депутат отримує 216 тис. на рік на утримання штату помічників. Йому також належить так зване \”відшкодування витрат, пов\’язаних з виконанням депутатських повноважень\”. Ця сума становить 209 тис. 100 гривень на рік, або 17 тис. 425 гривень в місяць (тобто, еквівалент мінімальної зарплати депутата без податків), і видається вона депутату готівкою. У підсумку утримання одного народного депутата бюджету обходиться мінімум у 25 тис. гривень (для порівняння, в стаціонарі на лікування одного хворого держава виділяє 2,50 грн, на харчування – 1,20 грн).

Крім цього, кожному народному обранцеві також покладено безкоштовний проїзд по території України на суму 26 тис. 800 гривень в рік, йому оплачується раз у рік путівку в санаторій (близько 5 тис грн). В авіа- або залізничній касі депутат отримує квиток, показавши посвідчення. Пізніше Верховна Рада з бюджетних коштів перераховує відповідну суму структурі, яка виписала квиток. Окремим рядком значиться компенсація міжнародних розмов по стаціонарному телефону (депутату виділяють 4 тис. 089 гривень у рік) і видаються кошти на ручки, олівці та папір – 708 гривень.

В результаті набігає сума, більш ніж у десять разів перевищує середню заробітну плату по Україні. І найцікавіше, що з таким станом справ український народ покірно мириться. Навіть більше того, він активно охороняє права депутатів. Так, багаторазові спроби прийняти закон, який скорочує перелік пільг народних депутатів, або скоротити в державному бюджеті витрати на ВРУ, постійно блокувалися.

Джерело та світлина Главред

peredplata