Насірова необхідно змінити, але необхідно змінити і систему митниці – Марушевська

Насірова необхідно змінити, але необхідно змінити і систему митниці – Марушевська«Ми створили прецедент, коли можна не ділити потоки, а реально щось змінювати для людей. Для глави Державної фіскальної служби пана Насірова, ми – постійний подразник». І попередня Ваша заява: «У мене три догани і звільнити мене – простіше простого. Але голова ‎ДФС боїться брати на себе цю відповідальність. Я не боюся звільнення. А Ви, пане Насіров?»

Пані Марушевська, у Вас скільки вже доган? Три? Чи, може, вже більше є?

– Три. І четверта в процесі. Йде зараз дисциплінарне провадження.

– Отак! Ну, справді, жарти жартами, але як можна в таких умовах працювати? Вже 10 місяців очолюєте Одеську митницю. Ви свою позицію відстоюєте, керівник – свою. Ми про позицію пана Насірова теж, звісно, скажемо для балансу. Це ж має, напевне, якось завершитися? Чи це триватиме безкінечно?

– Це має завершитися. Це має бути вибір суспільства. І рішення спільне і бізнесу, і суспільства, і тих людей, які приймають рішення в нас в державному апараті. Тому що реально ситуація виглядає дуже дивно, коли неначе в одній системі рух йде в різні напрямки.

– Ну, принаймні, якісь контакти маєте з Вашим…? Це ж Ваш керівник – пан Насіров! Чи у Вас немає контактів жодних? Як у Ющенка і Тимошенко, коли Ющенко був президентом, а Тимошенко – прем’єр-міністром?

– Я не порівнювала б там Тимошенко-Ющенко.

– Ці аналогії умовні звісно.

– Суто формальне спілкування через якісь листи (з Насіровим – ред.). На жаль, якоїсь такої комунікації…. Навіть не на жаль. Є, як є. Тобто комунікації, крім формальної, немає.

– І знову ж таки тільки кількість доган зростає Ваших. Але, наскільки можна зрозуміти, на сьогодні рішення пан Насіров усе-таки не ухвалює про Ваше звільнення?

– Як я розумію, у нього (Насірова – ред.) бракує сміливості ухвалити таке рішення (про звільнення – ред.).

– Послухаймо ж думку самого пана Насірова. В інтерв’ю журналістці Соні Кошкіній виданню «Лівий берег».

«На превеликий жаль, це точно не ті результати, яких я очікував. Я очікував реформ, нововведень, змін, порядку, якогось позитиву. А немає нічого, крім великого розчарування, приправленого політичним популізмом, яким оповита Одеська митниця.

Тобто, по суті, результату не дав керівник Одеської митниці – Юлія Марушевська, сама митниця нормально виконує свою функцію. Більше тисячі співробітників Державної фіскальної служби щодня на постах, в точках оформлення, виконують свою роботу, відповідно до законодавства України».

– Пані Марушевська, що скажете? Ви – «політична популістка», якщо вірити пану Насірову?

– Мені більше подобається про «відсутність нововведень», тому що ті догани, про які я говорю, власне, які я отримала, і стосуються нововведень.

– У чому саме нововведення, на Ваш погляд, на Одеській митниці?

– Доволі такі прості речі, які ми створювали для того, щоб зменшити цей людський чинник при прийнятті рішення в митній сфері.

Наприклад, одна з доган стосується лототрону. Це автоматичний розподіл конфіскованого майна на склади по Одеській області. Тобто раніше збиралася комісія митників, які собі сіли і вирішують: ось ми туди направимо вантаж, а туди не направимо. Потім були такі певні компанії-щасливчики, які завжди отримували вантажі, не зважаючи на те, що з них вони зникали. Траплялися такі фейкові «пограбування», а потім ці товари знаходилися по базарах в кращому разі, а іноді, якщо це дороге обладнання, то на шахтах, у приватних лікарнях і так далі.
Цілком корупційну схему обрізали коли випадковим чином визначається склад для розміщення конфіскату. Відразу догана

Тобто ми цей механізм, в принципі цілком корупційну схему обрізали за допомогою елементарного інструменту, коли випадковим чином визначається склад для розміщення конфіскату. І відразу догана.

І тому мені досить дивно чути, що це не вважається нововведенням.

– А ще які нововведення? Що Вам вдалося зробити за цих 10 місяців на посаді?

– Є ряд речей, які ми зробили крок за роком, починаючи від відміни візування у портах.

Багато чого ми зробили, щоб полегшити логістику при перетині кордону і при проведенні всіх митних процедур, наприклад, в Одеському порту. Це один із найбільших потів України.

І, наприклад, була історія, коли в порту відділ митного оформлення займався тільки транзитом. А ми для того, щоб не треба було зайву добу витрачати на переміщення вантажів, перемістили наших митників, які займаються оформленням імпорту, на ту ж саму точку оформлення. І таким чином ми на день скоротили логістичний ланцюжок для експедиторів, імпортерів. І в той же час зберегли близько тисячі гривень за контейнер на переміщення.

– А скільки контейнерів в середньому продовж доби?

– Залежить від доби. В принципі до 700 може бути. Це тільки декларація. А там в кожній декларації різна кількість контейнерів. Тобто залежить від кількості судозаходів, тобто від сезону. Завжди по-різному.
Дійшли до точки, коли все, що можна було зробити в межах наших повноважень, зробили

Але ми зробили багато кроків, які дозволили б нам в межах чинного законодавства, в межах регіональної митниці спростити життя бізнесу, з одного боку, а з іншого боку, ми вже дійшли до такої точки, коли все, що можна було зробити в межах наших повноважень, ми зробили.

– Вище стелі Ви вже не стрибнете?

– Тобто для регіональної митниці ми зробили максимум. І тепер ми підготували постанову Кабміну щодо змін більш глобальних, саме щодо тієї реформи, про яку говорить Роман.
Насіров був першою людиною, яка перешкоджала кожному крокові у здійснені реформ. Почали публікувати індикативні ціни, відразу почали дзвонити, перевірки

Мене насправді дуже обурює його таке висловлювання, що він не бачить реформ на Одеській митниці. Тому що він (Насіров – ред.) був першою людиною, яка перешкоджала кожному крокові у здійснені реформ. Наприклад, коли ми почали публікувати індикативні ціни, тобто ті ціни, які зараз є фактично предметом торгівлі між бізнесом і митницею, то нам відразу почали з його департаментів дзвонити і казати, що це ледве не кримінальне правопорушення.

І саме його перевірки почали контролювати. Приїхало 10 людей і почали нас звинувачувати у тому, що ми робимо якийсь злочин тільки тим, що ми відкрито кажемо бізнесу, якою буде ціна оформлення. Тому що ми знімаємо ось цей момент торгу.

Тому що заробляють на чому? Ви ж розумієте. Ти привозиш товар, який коштує одну ціну, домовляєшся, щоб інспектор побачив іншу ціну, заплатив, зрештою, податку певній…

– Які результати цих перевірок? Вас із ними ознайомили?

– Так, я бачила всі результати цих перевірок. Деякі приїжджали з перевірками, а акти були написані ще в Києві, які взагалі стосувалися людей, яких я вже звільнила. Наприклад, один акт був з показаннями мого юриста, якого же було звільнено попередньо, за тиждень до того, як відбувалася ця перевірка.

– А Ви самі поміняли колектив Одеської митниці? У Вас, звісно, є ж своя команда. Я так розумію.

– Так, звісно.

– Тому що пан Насіров наголошує, що взагалі Одеська митниця працює непогано, колектив там хороший… От із керівницею тільки проблеми.

– Насправді всі ці зміни, які вдалося зробити, то це завдяки тим людям, з якими я разом працюю. Тому що мені вдалося залучити і міжнародну експертизу щодо усіх кроків, які ми робимо. І в той же ж час деякі місцеві люди, одесити, з усієї України приєднувалися.

Ви ж є філологом за освітою. Як Вам вдається? Це ж така серйозна справа, з точки зору фаху. Як Вам вдається розібратися в цій ситуації на митниці?

– Вдалося розібратися доволі швидко. Я готувалася в принципі ще до того часу, як була призначена. Але такі базові речі і вже зараз, майже за рік часу, скільки я там працюю, вдалося дійти навіть до таких найтонших деталей оформлення всіх бізнес-процесів. Тому що суть роботи, якщо ти хочеш змінити систему, в принципі…

Шлях – він один. Тобі треба проаналізувати існуючі бізнес-процеси, навчитися найкращому світовому досвіду, а потім створити модель, на яку будеш змінювати існуючу систему. Тобто це все діючі інструменти. І в світі все це змінювалося і…

– Не треба велосипед винаходити, так?

– …не треба нічого винаходити.

– Пані Марушевська, а ось ці закиди на Вашу адресу, що саме Одеська митниця «не виконує план митних надходжень». Якщо брати за березень цього року статистику від керівництва української митниці, то йдеться про 150 мільйонів гривень. Яка Ваша реакція на таке твердження?

– По-перше, у нас освічена аудиторія. І я думаю, що ми з Вами можемо говорити, власне, як з людьми, які розуміють, що таке державний бюджет, як він формується.

Українська митниця формує 45% бюджету України.

– Половину фактично.

– Фактично всіх надходжень наших податкових.

– Це яка приблизно сума, наприклад, за 2015 рік?

– Я Вам не можу сказати за весь український бюджет. Знаю, що це одна з найбільших частин українського бюджету.

Це формування відбувається як? Тобто є різні митниці, які свої надходження спрямовують у центральний бюджет. Поясніть мені, яка різниця, чи цих 150 мільйонів зайшли з Одеської митниці, чи з Київської митниці? Для державного бюджету це має значення?

– Але ж Одеська митниця, мабуть, не найгірша, м’яко кажучи, за потенціалом. Так?

– В Одеській митниці стандартні надходження – близько мільярда гривень.

– На місяць?

– Так, на місяць. Коли там була енергетична митниця, то це ще плюс 300 мільйонів. Коли були компанії-мінімізатори, то це ще 150 мільйонів, до 200 мільйонів.
План – 1,5 мільярди, до мільярда, іноді більше мільярда стабільно виконуємо

Зараз яка в нас картина? Наш план – 1,5 мільярди надходжень. Ми до мільярда, іноді більше мільярда стабільно виконуємо, тому що такий є показник бізнесу.

– А 500 мільйонів?

– Ще 300 мільйонів були переведені у Київ, як енергетична митниця. Тобто вони були виведені з Одеської митниці. І ще є певна кількість компаній, яка свідомо обирає інші митниці.
Зараз втомилися їздити, тому що там зручніше домовлятися, приходять до нас

І зараз наступило так, що всі ці компанії вже дуже втомилися їздити на інші митниці, тому що там зручніше домовлятися, і вони приходять до нас та починають казати: чому нас Одеська митниця не хоче оформлювати?

– У черзі стоять до вас?

– Ні, вони не те, що в черзі стоять. Вони намагаються якось знайти спосіб співпраці. Ми їм пояснюємо, що єдиний спосіб співпраці – це Митний кодекс і Податковий кодекс. Ось є статки – будь ласка.

– Ви прийшли в жовтні минулого року. Ви побачили ситуацію вже не просто збоку, а з середини. До Вашого приходу скільки було в «тіні» під час робити митниці? Які були відкати? Як це правильно назвати? Вся ця корупційна складова яка була? Можна суми назвати?

– Я можу не назвати найменші суми. Найпристойніші, про які мені так спокійно розказують попередники. Наприклад, пропуск контейнера не оформлюють, власне, те, що він пройде через всі ці формальності, то це ще нічого не гарантує. Просто 700 доларів за один контейнер.

– Один-єдиний?

– Так.

– А скільки на місяць, Ви казали?
Хабарів виходить до мільйона доларів тільки на контейнерах. Ще є насипні вантажі

– Це може бути до 100. Тобто там хабарів виходить (ми якось рахували) до мільйона доларів. Це тільки на контейнерах. А там ще є насипні вантажі. Є там всілякі…

– А ця тенденція, крім Одеської митниці, за Вашими даними, зараз зберігається – зберігаються такі суми у «тіні»?

– Так. Є величезні кошти…

– Як можна поламати всю систему?

– Уявіть собі, офіційних надходжень на Київській митниці – 4 мільярди гривень. На одеській – мільярд гривень. В одеській митниці є величезні зернові трейдери, є…

Що таке надходження? Це значить, що хтось щось створив, вдало продав, завіз. Тобто надходження – це коли бізнес, економіка працює. Ось зараз в Київській митниці чи не найбільше цих надходжень. Більшість компаній, які не мають найкращої репутації і звикли домовлятися, вони переходять на Київську митницю. Чому це відбувається? І який взагалі лейтмотив цих компаній? От ці компанії-мінімізатори. Вони кажуть, що якщо ми сплачуємо більше ніж 30% від офіційного податку, то це значить, що наш бізнес не є прибутковий. Тобто Ви уявляєте, скільки цих компаній перейшло, і їхні платежі формуються…

– Тобто вони можуть виплатити офіційний податок тільки на третину? Я правильно Вас розумію? 70% вони змушені ховати у «тінь»?

– 70% йде по кишенях і як прибуток. Тобто на цьому тримається.

– Ви фактично зізналися, що при всіх тих реформах, які Ви втілили на одній окремо взятій, хоча дуже важливій митниці, всю митницю такої великої держави, як Україна, поміняти не можна. Я так розумію?

– Можна!

– От як це зробити?

– Елементарно. Якщо вдалося зробити на найбільш корупційній митниці здоровий, нормальний клімат для роботи, навіть не зважаючи на те, що у мене не було шансу поміняти всіх митників, понад тисячу людей, я поміняла тільки керівний склад, тільки за рахунок цієї централізованої структури вже вдалося досягнути результатів, які відчув бізнес, який нас реально підтримує, так само можна зробити на центральному рівні. Але для цього потрібне бажання ламати корупційні схеми.

– Ви, звісно, виступаєте за відставку пана Насірова. Це очевидно. А Ви вважаєте, що пан Насіров самостійний у своїх рішеннях? Його ж призначала яка людина? Петро Олексійович Порошенко, напевне. Так?

– Тут не питання в тому, чи я хочу відставки Насірова, чи щоб поставили когось іншого на це місце. Для мене…

– Ну, кадри вирішують все, напевне. Ні?

– Політична воля вирішує. Тобто зараз ця людина (Насіров – ред.) , яка фактично є таким собі регулювальником потоків.

– Поміняють, умовно кажучи, Насірова, прийде якийсь, я не знаю, хто – нічого не зміниться, якщо система не змінилася. Так?

– Тому я й кажу, що, звісно, Насірова необхідно змінити, але необхідно змінити і систему. Митниця повинна перестати висмоктувати…

– Які нагальні кроки? Цей законопроект, який Ви хочете через Кабмін провести, так?

– Я сподіваюся, що ми вже у вівторок отримаємо підтримку від Мінфіну щодо того, щоб постанова була втілена. Ми хочемо показати, як інакше може працювати митниця. І сподіваюся, що найближчих півроку бізнес це відчує, пробачить в Одесі. Сподіваюся, що цей пілот буде імплементуватися.
Треба почати щось робити. Нічого не зроблено!

Зараз в Україні дуже багато міжнародних експертів, які приїжджають зі стратегіями, порадами, технічною допомогою. Треба почати щось робити. Нічого не зроблено!

– У Раді Ви бачите якісь політичні сили, які готові вас підтримати?

– Тут питання взагалі працеспроможності Ради. Тобто Рада повинна почати працювати. Я зараз не бачу, щоб взагалі в митній сфері якісь законопроекти втілювалися.

– Пані Марушевська, Ви – член команди Михайла Саакашвілі…

– Так.

– Ви фактично і зараз залишаєтеся членом цієї команди – голови Одещини. Це Вам допомагає чи перешкоджає?

– Для мене важливо, що є така політична підтримка, і що є група людей, експертів, які готові реально допомогти і якось і порадити, і стати разом. Це важливо. Це якось психологічно допомагає.

– У Вас є можливість спілкуватися з президентом Петром Порошенком, доносити свою думку?

– Нещодавно у нас була зустріч. Фактично друга зустріч за весь час після мого призначення. Тобто у нас було спілкування, коли я була призначена. І ось буквально декілька тижнів тому в нас було ще одне спілкування щодо того…

– Ви говорили те, що зараз у студії Радіо Свобода, йому?

– Так.

– Яка реакція його була, якщо не таємниця?

– Ми конкретно пройшлися по нашому пілотному проекту в Одеській області. Я отримала обіцянку, що він зверне увагу, (президент – ред.) допоможе ці процеси розблокувати, ті, які є заблокованими. Але я зараз хочу судити за результатами.

– Не дарма стояв Майдан і Ви на ньому?

– Звісно, ні! Це поворотна точка для України. І я впевнена, що завдяки цьому Майдану ми станемо великою країною.

– Це вдасться втілити як? Адже Майдан не створив своєї політичної сили. Рівень корупції, на думку багатьох критиків, не зменшився. Війна триває, до речі, не припиняючись на жоден день. Майже 100 обстрілів було протягом минулої доби. Інші проблеми. Багато гасел, багато декларацій, а…

Руки у Вас не опускаються?

– Я бачу суспільство, яке цілком змінилося. Я бачу, поки що…

– Ви бачите ці зміни?

– Так.

– Втоми Ви не відчуваєте?

– Навіть в таких темних сферах, як митниця, я бачу такий неймовірний потенціал. І коли я бачу, з одного боку, наскільки ми багаті, скільки грошей, які поки що, на жаль, не потрапляють у бюджет, але скільки їх є, і бачу, який підприємливий у нас народ…

– Самі підприємці готові вийти з «тіні»?

– Треба створити для них нормальні умови. Має бути система така, щоб платити гроші у бюджет було простіше, ніж не платити їх. Тому що зараз, на жаль, заплативши хабар, ти отримуєш сервіс, а пішовши офіційно, ти отримуєш головний біль і купу проблем.

– І за понад два роки після перемоги Майдану мало що змінилося, наскільки я Вас розумію, у цьому плані?

– Для мене, звісно, що не достатньо. Я зовсім інакше бачила ці зміни на Майдані. Я пам’ятаю відчуття, коли зносили Леніна тут на Бессарабці, то мені здавалося, що наступного дня буде все зовсім інакше. Але…

– Пані Марушевська, який дедлайн Ви собі ставите на цій посаді, голови Одеської митниці? Є він?

– Я сподіваюся, що до кінця серпня ми побачимо якісь конкретні зрушення в системі.

– Звичайно, голова ДФСУ Роман Насіров теж має право висловити свою позицію на Радіо Свобода з приводу висловленого в сьогоднішній програмі.

Олександр Лащенко

Джерело

peredplata