Народний депутат Анатолій Вітів спільно з громадською організацією «Асоціація Молодих Реформаторів» підготував проекти постанов Верховної Ради України «Про відновлення щоденного руху пасажирського потяга № 667/668 сполученням Ковель-Чернівці» та “Про відновлення руху пасажирського потяга № 6379/6380 сполученням Ківерці – Сапіжанка – Ківерці до станції Підзамче“. Це стало результатом проведеної наприкінці весни-початку літа кампанії на захист маршрутів «Потяг – для людей».
Постанова уже зареєстрована у Верховній Раді України і передбачає відновлення, наголосимо, щоденного руху пасажирського потяга № 667/668 сполученням Ковель – Чернівці та повернення попередньої протяжності потяга № 6379/6380 “Ківерці-Сапіжанка” до станції Підзамче.
Нагадаємо, що з 26 травня 2013 року ДТГО “Львівська залізниця” скасувала курсування потяга № 667/668 «Ковель-Чернівці» та потяга № 6379/6380 сполученням “Ківерці-Підзамче”. Так, “Ковель-Чернівці” був єдиний потяг, що сполучав чотири західні області України: Волинську, Львівську, Івано-Франківську та Чернівецьку залізницею напряму, а також надавав зручну можливість волинянам доїжджати у Закарпатську область. Після ряду проведених вуличних акцій, круглого столу з представиками “Львівської залізниці”, направлених десятків звернень від тисяч громадян, залізничне підприємство не відновило потяга. У відповіді керівництва залізниці на запитання про причини скасування маршруту йшлося, що вагони потяга «Ковель-Чернівці» віддали на курсування, на їх думку, більш важливого потяга «Чернівці-Сімферополь». «Львівська залізниця» обіцяла з осені 2013 року відновити курсування потяга. Щоправда, ніде не вказувалося, якою буде частота його курсування. Натомість на головному вокзалі міста Луцька вивішено оголошення про те, що потяг таки курсуватиме раз на два дні.
Тож, законодавча ініціатива нардепа Вітіва спрямована на повноцінне відновлення курсування потяга “Ковель-Чернівці” та відновлення довжини маршруту потяга № 6379/6380 сполученням “Ківерці-Сапіжанка” до станції Підзамче. Нагадаємо, що на підтримку цих потягів у рамках громадської кампанії було зібрано під зверненнями до голови Волинської ОДА Бориса Клімчука 2683 підписи, а до начальника ДТГО «Львівська залізниця» Богдана Піха і до генерального директора «Укрзалізниці» Сергія Болоболіна – 2 508 «живих» підписів, а також 1300 підписів під он-лайн петицією.
Волинська обласна молодіжна громадська організація «Асоціація Молодих Реформаторів» закликає усіх небайдужих підтримати в інформаційному полі дану ініціативу, адже спершу її має затвердити профільний комітет, а потім проекти постанов передбачається розглядати на сесії Верховної Ради України.
Дуже важливо розуміти, що потяг «Ковель-Чернівці» – не єдиний скасований «Укрзалізницею» потяг. Окрім поданих постанов нардепом Вітівим, на розгляді у Комітеті з питань транспорту і зв’язку також перебувають проектти Постанов про відновлення руху пасажирського потяга № 7 сполученням Київ-Чоп та про відновлення руху пасажирського поїзду Львів-Київ та перегляду руху поїздів на станції Волочиськ Хмельницької області.
Як повідомляло саме підприємство, основною причиною таких великих відмін потягів спровокована відсутністю рухомого складу, тобто вагонів, у самих підпорядкованих підприємству залізниць. На думку ряду громадських активістів, які займаються проблемами залізниці, така ситуація виникла через неефективне управління залізницею державним монополістом.
У результаті проведеної кампанії на захист потяга, було виявлено з офіційних відповідей підприємства, що за останній час стан справ «Укрзалізниці» визначається катастрофічним зносом рухомого складу (більш ніж на 80-90%) і невідповідністю послуг сучасним світовим нормам і стандартам. Так, середній вік вагонів пасажирського парку залізниць України складає 27,5 років, а нормативний строк зносу 28 років. Це означає, що за пів року більшість вагонів залізниці вийдуть із експлуатації.
Другою важливою проблемою є відсутність державного фінансування. Так, згідно ст. 10 ЗУ «Про залізничний транспорт» з державного бюджету мав би закуплятися рухомий склад щороку. Проте такі кошти у держбюджеті не передбачаються. Сама ж залізниця з 1992 року закупила лише 560 вагонів. Тим часом з 2013 року щороку з експлуатації виходитиме по 500 вагонів.
При прийнятті рішень державне підприємство, монополіст, «Укрзалізниця» не проводить жодних консультацій із громадськістю. Варто зазначити, що такий механізм не передбачений «залізничним» законодавством. Це створює проблеми комунікації громади і єдиного монополіста «Укрзалізниці».
Проблема доступу до інформації теж є ключовою, адже відсутність повної публічної інформації на веб-сайті залізниці не дозволяє громадськості вповні спостерігати за роботою державного підприємства. Відсутність детальних даних про пасажиропотік, доходи і видатки підприємства обмежують громадян у доступі до інформації.
Кампанія «Потяг – для людей» надалі триватиме і може розгорнутися на всю Україну, якщо Кабінет Міністрів та керівництво «Укрзалізниці» й надалі будуть бездіяльними.
Джерело – сайт Асоціації молодих реформаторів
Світлина – Волиньпост.