87% українців працюють понаднормово

Українські роботодавці приходять до розуміння важливості нематеріальних програм, та зокрема, до впевненості: в умовах кризи найбільш ефективні, працездатні й лояльні до роботодавця ті професіонали, які досягнули балансу роботи і особистого життя. Тим не менше, тільки кожен п’ятий офісний працівник може дозволити собі самостійно вирішувати, коли варто почати й закінчити свій робочий день, а кожен третій — регулярно працює на вихідних. До таких висновків прийшов Дослідницький центр Міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна.

Як показують дослідження, нематеріальні фактори вибору часто не менш важливі, ніж фінансові обіцянки. В умовах важкого ринку праці для багатьох пошукачів на перший план вийшла необхідність багато працювати, щоб гідно заробляти. Але найбільш ефективні працівники намагаються при цьому зберігати гармонію між особистим життям і роботою.

Досягнути цього все легше: роботодавці надають для підлеглих гнучкий або позмінний графік, можливість працювати віддалено, навчають ефективно використовувати робочий час, уникати перевантажень на роботі. Усе це роботодавці роблять не тільки з намагання подбати про підлеглих. Компанія, яка зацікавлена в своєму позитивному іміджі роботодавця та цінує лояльних, мотивованих і ефективних співробітників, не може собі дозволити ігнорувати питання робочих перевантажень.

Хоча українські роботодавці й приділять усе більше уваги нематеріальній мотивації, програми «work-life balance» — зовсім новий тренд на ринку праці. Але в умовах, коли можливості для зростання зарплат обмежені, схожі програми набувають особливої актуальності.

За даними опитування Міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна, більшість офісних співробітників продовжує працювати стандартний восьмигодинний робочий день (52%), кожен п’ятий інколи може собі дозволити змістити рамки своєї присутності в офісі. Така ж частина офісних співробітників має можливість працювати за гнучким графіком роботи. При цьому майже всім респондентам інколи випадає працювати довше, ніж належить, або працювати у вихідний (87%). Для третини опитаних офісних працівників така ситуація — це норма їхнього життя.

Схожі результати були отримані під час проведення дослідження залученості та ефективності персоналу в Україні, проведеного міжнародною консалтинговою компанією Hay Group Україна. 64% респондентів стверджують, що компанії підтримують прагнення співробітників встановити баланс між роботою та особистим життям. Однак ринкові умови та економічна криза диктують інші умови. 75 % опитаних мають високий ступінь залученості й готові робити понад того, що від них вимагає компанія, виходити за рамки своїх посадових обов\’язків.

Результати дослідження прокоментувала Ірина Вольницкая, менеджер з розвитку бізнесу компанії Hay Group Україна: « Бажання «білих комірців» працювати понаднормово, в першу чергу, пов\’язано з тим, що співробітники прагнуть до кар\’єрного росту, адже підвищення обіцяє значне зростання заробітної плати. Згідно з дослідженнями заробітних плат і компенсацій компанії Hay Group, в Україні службовець заробляє в 15 разів менше, ніж керівник вищої ланки, у той час як у середньому по світу розрив в оплаті становить в 8,4 рази. Дуже часто компанії, хоч і пропонують можливість «work-life balance», очікують від співробітників високої продуктивності (91% респондентів підтвердили це висловлювання). Пізніше на підставі оцінки індивідуальних результатів співробітників проводиться перегляд заробітних плат. 90 % компаній враховують індивідуальні результати як фактор, що впливає на підвищення твердого окладу, та 95 % компаній враховують досягнення цілей, як показник для виплати бонусу. Беручи до уваги все перераховане вище, співробітники самостійно приймають рішення про переробку, роботу на вихідних, намагаючись перевиконати поставлені завдання та цілі. Як і було зазначено, багатьом доводиться жертвувати особистим життям на користь роботи, так як у важкій економічній ситуації такі умови диктує ринок».

Частота перепрацювань напряму залежить від рівня співробітника в компанії: чим вища посада, тим частіше доводиться працювати по 9, 10 і більше годин. Так, на роботі доводиться затримуватись 83% лінійних спеціалістів, 88% менеджерів середньої ланки й 93% топ-менеджерів та власників бізнесу. Перепрацювання також є нормою для фрілансерів: не працюють понаднормово тільки 5% таких працівників. Очевидно, що й відсоток тих, в кого понаднормова робота — норма життя, серед таких категорій значно вища середнього. Трудоголіків серед топ-менеджерів 43%, а серед власників бізнесу вже 58%.

Щоби багато чого досягнути, треба багато й старанно працювати, але надмірна завантаженість спеціаліста призводить до його швидкого професійного вигорання. А це означає підвищену стомлюваність, дратівливість і низьку ефективність співробітника. Крім того, перевантаження призводять до зниження лояльності — очевидно, що стомлений і виснажений працівник із більшою імовірністю змінить роботу на більш спокійну. При цьому навіть відпустки й вихідні — не панацея від стресу й дистресу, адже такий очікуваний відпочинок перетворюється на безкінечне переробляння справ, залишених «на потім».

Незважаючи на те, що трудоголіків серед топ-менеджерів більше, відсоток тих, хто вміє знаходити гармонію між особистим і робочим, однаковий і для керівників, і для підлеглих: вважає своє життя гармонійним тільки кожен третій. Складніше за все знаходити гармонію між роботою і особистим життям тим, у кого є власний бізнес (таких тільки 20%).

Від особистого життя заради кар’єри відмовляються в 10 разів частіше, ніж від роботи заради сім’ї. 50% опитаних доводилось жертвувати своїм особистим життям, вільним часом, друзями і сім’єю заради роботи. А ось відмовлятись від кар’єрних перспектив заради сім’ї і близьких доводилось тільки 5-6% опитаних. Значно вище середнього відсоток таких людей тільки серед фрілансерів (18%): очевидно, віддалена робота і є в багатьох випадках результатом цієї жертви.

Як досягнути балансу роботи і особистого життя — питання достатньо складне. Комфортний офіс, повна соціальна інфраструктура на робочому місці або навіть грошові бонуси зовсім не гарантують гармонійного співвідношення роботи та інших сфер життя. Усе це виглядає, як спроба примусити співробітника жити на роботі, а не поспішати додому після довгого робочого дня. Так, відомі своїми комфортними офісами і соціальними пакетами Google, Facebook і Apple навіть не увійшли до переліку компаній з кращими work-and-life balance умовами для співробітників. А кращими названі компанії, які дають підлеглим можливість працювати віддалено, за зручним графіком або принаймні без особливих перепрацювань. З іншого боку, життєву гармонію не завжди можна виміряти кількісними показниками, і навіть наявність усіх можливих work-life balance програм, ініційованих роботодавцем, не зробить людину задоволеною своїм життям.

В Україні тільки 1% компаній пропонує своїм співробітникам комплексні work-life balance програми. Але більшість роботодавців уже зараз готові жертвувати робочою дисципліною, жорстким графіком заради більшого комфорту своїх підлеглих.

Дані були отримані в результаті опитування зареєстрованих користувачів сайту hh.ua, проведеного у вересні 2013 року. В опитуванні брали участь 2839 респондентів із різних регіонів України.