Буковинці звикли до блакитного палива — природного газу. Багато хто отримав його завдяки власним коштам — скидалися дружно на проведення труб усією громадою, почасти навіть забираючи у родин останні копійки, не надіючись на повернення бодай дещиці того, що вклали. Але газу таки дочекалися. Та не встигли натішитися його перевагами, як окремі служби на місцях почали перетворюватися у справжніх здирників та вичавлювати з населення гроші поза показниками лічильників. У таку халепу потрапило й багато мешканців с. Чорнівка, що на Новоселиччині. Впродовж всього року людям надходять «листи щастя», у яких йдеться про заборгованість, котрої насправді немає.
— Перше таке повідомлення моя родина отримала у лютому цього року, — розповідає Марія Іллівна Капіцька. У ньому вказувалося, що наша заборгованість за спожитий природний газ перед ПАТ «Чернівцігаз» складає 1260 гривень. Отож подалась я розбиратися, у чому тут річ, до райцентру…
З’ясувалося, що йдеться про недоплату за минулий рік. Але жінка твердо знала, що вона заплатила за газ 19 грудня. То невже за 11 днів могло «нагоріти» його на таку велику суму? До всього, родина платила від показника до показника, чітко дотримуючись затверджених роздрібних цін для населення та ще й неабияк стежила, аби не використати за місяць понад 2500 кубометрів, адже довелося би платити за вищим тарифом — не по 73 коп. за м3, а вже по 1 грн. 10 коп. У ра-йонному управлінні газової служби виявилася суттєва розбіжність між зафіксованими контролером показами газового лічильника Капіцьких та справжніми, які були менші аж на 200 кубічних метрів! Отже, контролер або помилився, або записав показники «зі стелі»? У процесі з’ясування ситуації дівчина за комп’ютером, за словами пані Марії, поклацавши клавіатурою, поблажливо мовила: «Гай, най буде не 1260, а 442 гривні» (?!) Та записала у абонентській книжці, що при з’ясуванні питання донарахування контролером, мовляв, виявлене використання палива понад показник 2500 кубометрів.
Стомлена непорозумінням з газівниками, Марія Іллівна вирішила і такий «борг» не платити, а сплачувати за газ за вищим тарифом — як користувач, що перейшов межу споживання у 2500 кубометрів (по 1 грн. 10 коп.) Навіть у касі в сусідній Топорівці жінку заспокоїли – мовляв, в кінці року буде зроблено перерахунок, і все стане на свої місця…
У відчаї Марія Капіцька звернулася до місцевих журналістів. Та зраділа, коли за їхнім дзвінком керівник районного управління пообіцяв все згодом прояснити та просив передати жінці, аби «донарахування» не платила.
Але «листи щастя» з незрозумілим боргом і надалі продовжують надходити до поштової скриньки родини Капіцьких. У липні з якогось дива борг трохи зменшився – до 382 гривень, а в серпні вже складав 413 гривень (нагадаємо, що початкова оновлена цифра у лютому становила 442 гривні). Тому коли обурена споживачка нещодавно чергового разу звернулася до районного управління, борг у 442 гривні їй «повернули». Тут підійшли до питання з психологічної точки зору: якщо б не заборгувала, то й не платила б дорожче.
— Я – бухгалтер за освітою, сама й порахувати вмію, і ціную кожну копійку. Тож економимо всією сім’єю як лишень можемо. Навіть дровами опалюємо приміщення у другій половині року, аби менше витрачати газу та менше платити, — мовить Марія Іллівна. — А мені ще й сказали, що я про це маю написати заяву…
Начальник Новоселицького управління газового господарства Василь Пантелейович Дущак пояснює, що у родини Капіцьких справді є заборгованість за минулий рік. І що контролер, мовляв, фізично не може побувати у кожного абонента саме 31 грудня, аби закрити календарний рік. Тому газівники користуються певною методикою розрахунків – фіксують покази у грудні, а потім у січні, вираховують різницю та ділять отримане число на кількість календарних днів між фіксацією показників, отримуючи кількість кубометрів середнього щоденного споживання газу. Це число й множать на кількість днів до кінця місяця після останнього відвідування абонента контролером. Керівник райуправління припускає, що така методика «не скрізь справедлива», але є вказівка, котру слід виконувати…
В усіх цих хитромудрощах людям розібратися доволі складно. Адже і у Марії Іллівни, і у її односельців є лічильник, який рахує об’єм використаного блакитного палива від показника до показника.
— Вони мені так вже набридли своєю брехнею, що якби мала зайві гроші, то заплатила би, та й край. Так роблять чи не всі мої знайомі, адже «листи щастя» з неіснуючими боргами у Чорнівці отримує кожен другий господар, – ледь не плаче пані Марія. — Як почнуть всім відключати газ за подібні «борги», з чого тоді житимуть?
А коли людям з Чорнівки увірветься терпець, і вони всім миром звернуться до прокуратури? У всякому разі, битва за газ тут ще триває…
Наталія БРЯНСЬКА
Від редакції. Аби не мати проблем, радимо споживачам повідомляти показники лічильників до газових служб 31 грудня.