У Чернівцях ветеранів викидають з маршруток

Для Чернівців останнім часом майже звичною стала картина, коли з маршрутки водії, особливо молоді, безжально виганяють стареньких людей, котрі заслужено претендують на пільговий проїзд. Надто ж, коли вони опиняються у салонах, аби дістатися додому чи деінде до 10-ї години ранку та після 15-ї дня, тобто поза часовим періодом, на який їм міською владою забезпечений безкоштовний проїзд за так званими соціальними проїзними квитками. Отож до чи після безоплатно проїхати для стареньких – табу…

У Чернівцях ветеранів викидають з маршруток

— Я знаю українські закони і знаю своє право на пільговий проїзд міським транспортом в будь-який час доби, — розповідає буковинський педагог, 85-літній учасник Великої Вітчизняної війни, інвалід ІІ групи Василь Аксентійович Гребенюк. – Чому цього не хочуть зрозуміти перевізники та чому вони такі жадібні? Хіба так багато залишилося нас, ветеранів, котрі ще можуть самостійно пересуватися? Нещодавно, коли мав потребу поїхати за ліками після 16-ї години, був ображений ледь не до сліз – водій «п’ятірки», незважаючи навіть на мої милиці для підтримки хворих ніг, наказав або заплатити 2,50 грн. за проїзд, або негайно вийти з автобуса. Довелося поступитися…

І таких нарікань чимало. Літніх людей деякі водії можуть не впустити до салону автобуса буквально за кілька хвилин до або після визначених годин, можуть не зрушити з місця, коли малозабезпечена людина, навіть з явними ознаками інвалідності, не вийде із салону, якщо зайшла туди поза встановленим часом. Про людяність тут вже навіть не йдеться. Як і про те, що кермувальники, почасти не видаючи непільговим пасажирам одноразових квитків, могли б інколи й «перекрити» таким чином проїзд «зайвого» інваліда чи просто пенсіонера…

Іменний соціальний проїзний квиток, котрий дає право малозабезпеченим громадянам Чернівців з 10.00 до 15.00 безкоштовно користуватися послугами автобусів загального користування, запроваджений у серпні минулого року, понині залишається дійсним. У інший час перевізники зобов’язані здійснювати перевезення не менше двох таких осіб. Проїзний квиток діє на автобусних маршрутах 1-А, 5, 7, 8, 9, 9-А, 10, 11, 12, 13, 13-А,15, 16, 17,18, 20, 24, 25, 29, 34, 36, 37, 38, 39, 42, 43, 44. Секретар міської ради Віталій Михайлішин свого часу планував продовжити час проїзду за таким проїзним та навіть запровадити пільгові квитки для школярів. Для цього сподівався отримати кошти від держави. Наразі невідомо, буде це зроблено, чи ні, позаяк пан секретар далеко не завжди свої обіцянки виконує, однак очевидно, що перевізникам новації міської ради зовсім не до душі – відшкодування за перевезення пільговиків отримують далеко не всі.

Як пояснюють в управлінні праці та соцзахисту населення Чернівецької міської ради, субвенція з державного бюджету на перевезення пільгових категорій пасажирів виділяється у місті лише на 13 маршрутів: 1, 2, 3, 4, 6, 10-А, 19, 21, 23, 26, 26-А, 27, 28. Власники маршрутів, автобуси яких курсують центральними вулицями міста, мусять дотримуватися вимог стосовно перевезення таких пасажирів, керуючись рішенням виконкому міської ради.

Саме тому, коли трапляються подібні до зазначеного факти, директор Центру міських пасажирських перевезень Ігор Васильович Кожуленко радить звертатися безпосередньо до них за тел. 55 14 04. Можна ще поскаржитися в управління праці та соцзахисту населення, до відділу транспорту департаменту ЖКГ, до інспекції з питань захисту прав споживачів тощо. Водії, які відмовляють пільговикам у безкоштовному перевезенні, будуть неодмінно покарані аж до звільнення з роботи. Юристи ж радять пасажирам пільгових категорій, котрим відмовляють у безоплатному проїзді, сміливо апелювати до правосуддя. Адже коли перевізник, взявши участь у конкурсі на перевезення пасажирів містом, перемагає у ньому, він погоджується на безкоштовне перевезення певних категорій осіб. І якщо реально цього не робить, його можуть позбавити маршруту та запросити для здійснення перевезень того, хто цю умову згідний виконувати. Водночас, як стверджують юристи, безпідставна відмова від передбаченого пільгового перевезення пасажирів тягне за собою накладення штрафу на водіїв транспортних засобів, на громадян-суб’єктів підприємницької діяльності — від восьми (136 грн.) до десяти (170 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При зверненні до судової чи інших інстанцій важливо мати очевидців факту порушення прав, згідних повідомити свої дані та давати свідчення. А ще таке порушення варто зафіксувати на відео. Тоді порушник правил перевезення неодмінно відповідатиме за хамське ставлення до ветеранів та інших категорій пасажирів, котрі заслужили право на пільги.
Наталія Брянська

peredplata