З 1 січня 2012 року, як відомо, залізничне сполучення Буковини з Києвом буде скорочене майже на дві години. З Нового року пасажири добиратимуться до столиці за 13 годин 45 хвилин, а з Києва до Чернівців – за 13 годин 17 хвилин. Скорочення часу курсування потягу Чернівці-Київ досягнуто завдяки скасуванню кількох зупинок. Водночас, для розвантаження складної ділянки шляху Чернівці-Чортків-Тернопіль, «Укрзалізниця» знімає потяг Чернівці-Одеса та «перекидає» на Львів потяги Москва-Чернівці, Москва-Софія. Про вигоди такої «модернізації» залізничного сполучення для мешканців Чернівецької області годі й говорити.
Аргументи залізничників, здавалося б, вагомі – збитковість курсування потягів на вказаній ділянці. Однак, чи все так просто, як зазначають офіційні особи. Внаслідок змін в курсуванні потягів, Буковина перетворюється на справжній залізничний «апендикс». Єдине сполучення, котре ми маємо, проходить через складну ділянку у Тернопільській області. Тож вимушено Україна змушена шукати шляхів відновлення сполучення територією Молдови через станції Крива – Ліпкани – Медвежа.
Зручність такого сполучення доволі сумнівна. Для того, аби з Чернівців потрапити до Києва, доведеться чотири рази перетинати державний кордон. Про транзитний перетин кордону за внутрішніми паспортами наразі не йдеться, оскільки Молдова ще у 2004 році оголосила, що пропускати транзитом іноземних пасажирів, а тим більше, товари їй не дозволяє законодавство. Більше того, молдовська влада, фактично розібравши менш важливі залізничні шляхи на своїй території, підсилює колії на стратегічно важливій ділянці поблизу станції Ліпкани. У стратегічному та економічному відношенні Україна суттєво програє, а про національну безпеку навіть не хочеться говорити. Чомусь для владників актуальним є пошук сумнівних з точки зору економічної доцільності та національної безпеки шляхів розв’язання вказаної проблеми.
Як виявляється, ціна даного питання – побудова 37 кілометрів колії у межах Чернівецької області в обхід Молдови. Основним документом, що визначає необхідність прокладання колії є Закон України №3022-ІІІ від 07.02.2002 «Про Комплексну програму утвердження України як транзитної держави в 2002-2010 роках» (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=3022-14). Один з пунктів Закону, який мав бути зреалізований до 2010 року, визначає «підготовку проекту та побудову обхідної ділянки залізничної колії між ст. Мамалига (Новоселицький район) – Ларга (Кельменецький район) Чернівецької області з метою забезпечення національної безпеки України та удосконалення переміщення транзитних вантажів».
Історія реалізації вказаного пункту Програми така ж складна і заплутана, як і українська політика. Зазначимо лише, що з 2004 року справа з місця не зрушила. У 2005 році прем’єр-міністр Тимошенко відхилила реалізацію Програми, у 2007 році інший прем’єр – Віктор Янукович обмежився обіцянками. За шість років проектна установа «Львівтранспроект», яка мала б розробити проект обхідної колії, не отримала ні завдання, ні коштів.
Згідно з попередніми розрахунками вартість укладання 37 кілометрів обхідної колії становить не більше 5% річної укладки колій «Укрзалізницею». За висновками експертів, стан залізниці до станції Ларга в належному технічному стані. До того ж, нова колія дозволить, окрім іншого, значно пришвидшити сполучення між Чернівцями та Києвом. Наразі потяги сполученням Кам’янець-Подільський-Київ долають шлях за 6,5 годин, тоді як з Чернівців – 15 годин, це при різниці у відстані в 142 кілометри.
Вказану проблему мають на меті розглянути на найближчій сесії Чернівецької обласної ради. Депутатом облради від фракції ВО «Свобода» Степаном Спіжавкою вже підготовлений депутатський запит. Залишається лише сподіватися, що Буковина зможе стати важливим транзитним регіоном, оскільки у разі будівництва залізної дороги на ділянці Мамалига-Ларга, величина вантажопотоку може збільшитися у рази.
Володимир Звенигородський, Вчасно Чернівці