Соціальні проїзні вбивають громадський транспорт Чернівців?

Соціальні проїзні вбивають громадський транспорт Чернівців? У Чернівцях – соціальний колапс. Місцеві перевізники відмовляються возити пасажирів за соціальними проїзними. Вони пояснюють, що такі безкоштовні перевезення приносять лише збитки, адже транспортники досі не отримали ні копійки обіцяних відшкодувань з міського бюджету. Тому минулими вихідними у деяких маршрутних автобусах вже з’явилися повідомлення про те, що з 24 березня 2014 року дія соціальних проїзних припиняється. Міська рада ж попросила перевізників не гарячкувати і вирішити цю ситуацію відповідно до законів.

Нагадаємо, у 2012 році, на підставі меморандуму, підписаного Чернівецькою міською радою і перевізниками, було прийняте рішення виконавчого комітету про організацію перевезення пасажирів малозабезпечених категорій громадян. Таке рішення передбачало, що з десятої до п’ятнадцятої години на певних маршрутах міста перевізники повинні перевозити малозабезпечених громадян без обмежень, а в інший час – не менше двох громадян у кожному транспортному засобі. Ці перевезення мали здійснюватись на підставі виданих соціальних проїзних квитків, які діяли разом з посвідченнями.

Згідно з чинним законодавством, перевізники, котрі мають затверджений маршрут, зобов’язані надавати пільги. Проте види та обсяги пільгових перевезень встановлюються за умови відшкодування втрат, яких зазнають транспортники внаслідок надання пільг. Перевізники, котрі підписали меморандум, пільговиків безкоштовно перевозили, проте витрати з міського бюджету їм не відшкодовували.

Отож у зв’язку з подорожчанням пально-мастильних матеріалів перевізники звернулися до міської ради з проханням скасувати меморандум і припинити дію соціальних проїзних з першого квітня. Як повідомив начальник відділу транспорту, зв\’язку та енергетики департаменту ЖКГ міської ради Василь Мартинюк, дія меморандуму може бути припинена в будь-який час, якщо одна зі сторін заявить про таке своє обґрунтоване бажання шляхом письмового повідомлення за три місяці до терміну закінчення дії меморандуму. Тому, згідно із законодавством, перевізники зобов’язані возити пільговиків щонайменше до 12 червня, оскільки лише 12 березня вони подали відповідну заяву.

Проте перевізники з такою позицією не згідні. Вони кажуть, меморандум мав втратити силу ще на початку минулого року. Окрім того, міська рада не виконала своїх зобов’язань, прописаних у меморандумі. Як зазначає керівник ПП «Багіра» Павліна Храпчинська, до цього документа додавався так званий протокол розбіжностей (за словами Василя Мартинюка, він не погоджений з міською радою). У протоколі перевізники вказали, що термін закінчення дії меморандуму – 1 січня 2013 року. Також вони уточнили, що погоджуються лише на 14176 соціальних проїзних.

Міська рада такої умови не дотрималась і видала більше посвідчень. На сьогодні, за офіційними даними, кількість виданих соціальних квитків становить 24237, – каже пані Павліна.

Та, як зазначає директор ще однієї фірми-перевізника Микола Альбота, існує велика кількість фальшивих посвідчень, які можна купити на Калинівському ринку за 35-150 гривень. Враховуючи кількість фальшивок, наразі соціальними проїзними користується майже 40 тисяч чернівчан. Перевізники обурені, чому міська рада жодного разу не проконтролювала, хто користується такими квитками? Адже вони є далеко не у пенсіонерів та інвалідів, а й у досить заможних людей. Через таке зневажливе ставлення до соціальних проїзних з боку владників перевізники називають ситуацію з пільговиками катастрофічною.

На маршрутах, де немає тролейбусних ліній, всі пільговики лягають на плечі перевізників. Найбільше це стосується Садгірського району. 25% пасажирів у напрямку Калічанки – пільговики. Зараз міська рада заборгувала моєму підприємству 350 тисяч гривень, – розповідає Павліна Храпчинська.

Секретар Чернівецької міської ради Ярослав Кушнірик зізнається: в міському бюджеті кошти на відшкодування пільгових перевезень не передбачалися. Проте він просить перевізників потерпіти і піти міській владі назустріч, як це вона нібито зробила свого часу.

У Чернівцях тариф на проїзд у 2,5 грн. затвердили в 2011 році. Тоді це був найвищий на західній Україні тариф. Ми пішли транспортникам назустріч, – каже Ярослав Денисович. – На сьогодні у Львові, Рівному, Луцьку та Івано-Франківську тариф за проїзд становить 2 гривні.

Проте перевізники стверджують, що міська рада не має права дорікати тим, що йшла їм назустріч, адже підвищення тарифів до 2,5 грн. вони добивалися майже рік, обґрунтовуючи це терміновою необхідністю. При цьому довелося офіційно зверталися аж до двох міністерств. Окрім того, кажуть вони, хай чиновники не забувають, що коли в інших містах тариф уже підвищили до 2 грн., у Чернівцях він залишався значно нижчим — 1,75 грн. І про те, що в Чернівцях, порівняно з іншими містами, найновіші машини.

Проте у цій непростій ситуації є й третя сторона. Голова міської організації ветеранів Володимир Запалов звертає увагу на те, що серед пільговиків є ветерани війни, ветерани праці, а це старенькі люди. Відмовляючись возити пільговиків, перевізники повинні зберігати людське обличчя – не виставляти за двері стареньких бабусь, які не мають тих 2,50 на проїзд. Тому Володимир Олександрович пропонує насамперед розібратися, кому реально надають ці пільгові проїзні.

Тому у вівторок, 26 березня, перевізники та представники влади зібралися, аби вирішити зазначену проблему. Поки що домовились замінити існуючі соціальні квитки. Для цього необхідно визначити реальну кількість пільговиків, яка задовольнить перевізників. Опісля транспортники мають затвердити новий формат таких квитків.

А поки що пільговики можуть користуватися правом безкоштовного проїзду до 12 червня. Конфліктні сторони до того часу мають створити спеціальну комісію із залученням перевізників, представників управління соціального захисту населення та представників департаменту ЖКГ міськради. Вони й вирішать, як примирити чиновників, перевізників та пільговиків.

Діонісія Кернична

peredplata