24 грудня Верховна Рада ухвалила зміни до Податкового кодексу. Перед самими новим роком президент підписав законопроект.
У той же день, 31 грудня, його було опубліковано в спецвипуску парламентської газети \”Голос України\”.
Про те, як ці зміни ухвалювалися, уже було сказано немало \”теплих слів\”. Кулуарні домовленості, кількагодинні торги з аграріями і головна \”страшилка\” про \”МВФ у порога\” – це якщо коротко.
Як уже зазначалося, податкові зміни були необхідні для ухвалення державного бюджету на наступний рік. Без цього неможливо було б прорахувати дохідну частину кошторису країни.
Передбачалося, щоб проект бюджету буде писатися на базі податкової реформи, але з трьох версій, які ми бачили, ні одна не дійшла до фіналу.
Перший варіант – проект Мінфіну з його концепцією \”все по 20\”. Другий – проект альтернативної версії реформи, підготовлений депутатами та експертами. Обом сторонам не вдалося дійти згоди.
Був і третій – так званий \”компромісний варіант\”. Але як виявилося у підсумку, це були ті ж самі розробки Мінфіну з мінімальними поступками. Тому він так само не дійшов до сесійної зали.
Щоб не гнівити міжнародних стейкхолдерів, в уряді вирішили перенести податкову реформу на наступний рік і обмежитися точковими змінами до Податкового кодексу, необхідними для ухвалення бюджету.
Враховуючи, що основні зміни були опубліковані офіційно уже в 2016 році, коли країна святкувала, ми вирішили ще раз нагадати, що змінилося в Податковому кодексі і до яких сюрпризів уже незабаром готуватися українцям.
Податок на прибуток
Ставки податку на прибуток, як бачимо, залишаються на рівні 2015 року.
Як і раніше, податок на прибуток, що підлягає сплаті до бюджету, зменшується на суму нарахованого за звітний період податку на нерухоме майно. Йдеться саме про житлову нерухомість, а не земельні ділянки.
Крім цього, новий Податковий кодекс більше не визначає періодичність та строки подання декларації з податку на прибуток, а також порядок сплати авансових внесків. З 1 січня авансові внески у розмірі 1/12 від суми податку за попередній рік скасовуються.
Але авансові внески при виплаті дивідендів залишаються і сплачуватимуться так само, як і раніше.
ПДВ
Склад платників податку, об’єкт оподаткування та ставки ПДВ фактично залишаються такі ж самі, як і в 2015 році.
Головна зміна, яка викликала шалений опір з боку аграрних холдингів і призвела до скандалу в Раді, це спецрежим ПДВ. Його вирішили зберегти лише на 2016 рік, а повне скасування відбудеться з 1 січня 2017 року.
Утім, як повідомляють ЗМІ, в парламенті напередодні зареєстрували уже три законопроекти, які передбачають повернення спецрежиму ПДВ для сільгоспвиробників на 100%, як це було раніше.
Ще одна скандальна норма, яка викликала великий резонанс і змусила частину зернових експортерів перекривати траси перед новим роком, стосується бюджетного відшкодування.
Йдеться, зокрема, про ведення та офіційну публікацію двох реєстрів бюджетного відшкодування ПДВ.
Один – для реєстрації заяв так званих \”автоматників\”, у яких частка експорту в обсязі виручки перевищує 40%, а вартість основних фондів не менше 1/3 заявлених до відшкодування сум. Другий – для всіх інших.
При цьому, податковий орган може виключити платника податку з числа \”автоматників\”, наприклад, якщо податківці не знайдуть його за його юридичною адресою.
В обох реєстрах зазначатимуться дані не тільки про надходження заяв та їх обробку, а і дані про дату висновку, який надісланий Держказначейству для перерахування відповідних сум на рахунок платника ПДВ, дату і суму ПДВ, яка була фактично відшкодована.
Це має, буцімто, допомогти зробити систему повернення ПДВ з бюджету прозорішою та зручнішою для платників податку. Як застосовуватимуться ці реєстри на практиці і чи допоможуть платникам ПДВ у боротьбі за повернення податку із бюджету, побачимо уже незабаром.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)
У 2016 році застосовуватиметься базова ставка 18% до усієї суми бази оподаткування, незалежно від її розміру. Військовий збір залишається без змін і сплачуватиметься у такому ж самому порядку.
Базовий розмір податкової соціальної пільги зменшується до 50% розміру прожиткового мінімуму на 1 січня звітного податкового року. У 2016 році це буде 689 грн.
Попри очікування, гранична сума доходу, яка даватиме право на застосування податкової соціальної пільги, не зміниться. Вона становитиме у 2016 році 1930 гривень.
Єдиний соціальний внесок (ЄСВ)
Як і обіцялося раніше, у 2016 році встановлюється єдина ставка нарахування ЄСВ.
Вона становитиме 22% і застосовуватиметься до усіх видів доходів, на які раніше нараховувався ЄСВ. Виняток становитимуть тільки спеціальні ставки нарахування ЄСВ для інвалідів (8,41%, 5,3% і 5,5%), які залишатимуться без змін.
ЄСВ тепер буде платити тільки роботодавець, а відрахування для працівника в розмірі 3,6% скасовуються.
Максимальна величина місячного доходу, на який нараховується ЄСВ, становитиме не 17, а 25 прожиткових мінімумів. Тобто: з 1 січня – 34 450 грн (25 × 1378 грн), з 1 травня – 36 250 грн (25 × 1450 грн), з 1 грудня – 38 750 грн (25 × 1550 грн).
Крім цього, у 2016 році скасовується і визначення класу професійного ризику для роботодавців та відповідні перевірки з боку Фонду соцстрахування щодо правильності такого визначення.
Незалежно від системи оподаткування для всіх підприємців база нарахування ЄСВ залишається без змін.
Спрощена система оподаткування
Під час підготовки податкової реформи звучали пропозиції завдати рішучого удару по підприємцях, які знаходяться на спрощеній системі оподаткування, запропонувавши їм ставку єдиного податку на рівні з податком на прибуток, тобто 20%.
Проте Мінфін вчасно усвідомив, що така пропозиція призведе лише до масового уникнення реєстрації сотнями тисяч \”спрощенців\”.
У підсумку обмежилися точковими змінами, які стосуються зміни ставок для третьої та четвертої групи.
Так, для третьої групи скорочується максимальний оборот з 20 до 5 млн гривень, а також підвищується на один процентний пункт ставка сплачуваного податку – до 3% за умови сплати ПДВ і 5%, якщо ПДВ не сплачується.
Для четвертої групи також збільшено ставку – до 0,16 -5,4% нормативно-грошової оцінки 1 га землі
Для першої та другої груп ставки єдиного податку не зміняться. Вони залишатимуться фіксованими, але при цьому застосовуватимуться до більшого розміру мінімальної зарплати (бази оподаткування)
.
Кількість найманих працівників не обмежується.
Законопроект також не передбачає ніяких змін щодо РРО.
Штрафи
Інше