Економіка – справа міліцейська: інтерв\’ю міністра Віталія Захарченко

Економіка - справа міліцейська: інтерв'ю міністра Віталія ЗахарченкоМіністр внутрішніх справ Віталій Захарченко прокоментував «Експертові» положення нового Кримінально-процесуального кодексу і хід розслідування найбільш резонансних злочинів

Віталій Захарченко – один з найбільш непублічних міністрів в уряді. Таку позицію він зайняв ще в 2010 році, коли прийшов на посаду голови Державної податкової служби. Тоді за рік він не дав жодного інтерв\’ю пресі. Ситуація не змінилася і в 2011-м, коли він став міністром внутрішніх справ. На засідання уряду він, як і деякі інші міністри, приходить «впритул»: щоб у журналістів не залишилося часу на питання. Свою інформаційну тактику Захарченко змінив тільки в останні півроку, коли почав спілкуватися з журналістами у форматі прес-конференцій.
Журналісти «Експерта» зустрілися з Віталієм Захарченко 20 листопада – як раз на день набрання чинності нового Кримінально-процесуального кодексу (КПК). Перед розмовою на вікна в кабінеті міністра автоматично опустилися щільні жалюзі з тканини – для безпеки. А на протилежній стіні засвітився величезний екран з картою України, що відображає поточну кримінальну ситуацію в регіонах.
На думку політологів, Захарченко зараз проходить важливий іспит напередодні можливих змін в кар\’єрі. З одного боку, потрібно повністю перебудувати роботу міліції у зв\’язку з новим КПК. З іншого – настає реформа правоохоронних органів. У грудні на Раді національної безпеки і оборони повинна розглядатися концепція цієї реформи. Міністр внутрішніх справ рішуче не згоден з ініціативою створити єдине відомство з розслідування економічних злочинів при Міністерстві фінансів, вважаючи, що не треба винаходити велосипед. Про це та багато іншого він розповів в двогодинному інтерв\’ю «Експертові».
– Набув чинності новий Кримінально-процесуальний кодекс, який кардинально міняє роботу правоохоронних органів та судової системи. Документ вже отримав різні відгуки експертів, і не тільки позитивні. Ви відчули на собі роботу нового кодексу?
– Я вважаю, що новий Кримінально-процесуальний кодекс у будь-якому випадку – це прорив. Кримінальне законодавство, яке працювало в Україні до цього, застаріло. Суспільні відносини змінилися, і для того щоб ефективно реагувати на всі порушення, необхідно було нове законодавство. Нам важливо було запустити Єдиний реєстр досудових розслідувань (ЕРДР) опівночі 20 листопада. Зараз він працює. Є деякі технічні нюанси, але ми їх вирішимо найближчим часом.
– На імплементацію КПК законодавці виділили шість місяців. А ось, наприклад, Рада Європи пропонував встановити перехідний період не менше двох років. У результаті вам вистачило часу, щоб підготувати співробітників міліції до роботи за новими правилами?
– Обсяг роботи був великий. Але ми встигли. І затвердили понад 40 відомчих нормативно-правових актів – інструкцій та наказів Міністерства внутрішніх справ (МВС). Були розроблені бланки процесуальних документів.
Необхідно було також підготувати співробітників. Щотижня ми проводили лекції, створили спеціальні видеотренинги, по яких навчали співробітників в регіонах.

Реєстр веде прокуратура
– Одна з норм нового КПК – зміна процедури порушення кримінальної справи. Чи всі працівники районних чергових частин міліції сповіщені про те, що вони тепер зобов\’язані приймати будь-які заяви громадян та відкривати справу?
– Стадії порушення кримінальної справи» новий КПК не передбачає. Принцип, який законодавці заклали в кодекс, – це рівність сторін. І сьогодні співробітникові міліції в принципі неможливо приховати або не відреагувати на будь-яке правопорушення або злочин. Тепер у ЕРДР буде вноситися кожна заява громадянина і по ньому будуть проводити повноцінне розслідування.
– У нас є інформація, що раніше в 80 відсотках випадків співробітники міліції відмовляли в порушенні кримінальних справ.
– В окремих регіонах це дійсно так. Заяви громадян в деяких випадках не приймалися або співробітники міліції неякісно проводили перевірку і в результаті виносили рішення про відмову в порушенні кримінальної справи. Але не всі знають, що багато громадяни часто приходили до міліції із заявами, до яких міліція не має відношення.
– З якими?
– Ось, наприклад, щоб піти до суду і відсудити якісь свої майнові питання, потрібно заплатити спеціальне мито. Тому зверталися в міліцію, де не мають права відмовити у прийнятті заяви. Відповідно, в міліції збирали матеріали. А потім адвокат міг прийти, взяти ці матеріали і піти у той же суд. Так половину його роботи виконували працівники міліції.
Згідно з новим кодексом, з будь-якого заявою, внесеним до реєстру, будуть проводитися слідчі дії, а при необхідності і негласні слідчі дії (згідно нового КПК, при розслідуванні тяжких злочинів – здійснення аудіо – і відеоконтролю за громадянином, арешт і виїмка кореспонденції, обстеження публічно недоступних місць, житла. – «Експерт»). І якщо слідчий не встановить складу злочину в діях, описаних в заяві, він може закрити кримінальне виробництво.
– Чи не здається вам, що тепер відділення будуть просто «жонглювати» такими заявами? Приміром, звернувся громадянин в міліцію за місцем прописки, а злочин скоєно в іншому районі, доказ і зовсім знайшли в третьому. І заява пересилається з району в район. Адже ніхто не хоче братися за так звані висяки. З появою нового КПК щось зміниться?
– Ми вже не виміряємо ефективність співробітників виходячи тільки з відсотка розкриття. Необхідно відзначити, що нове кримінальне процесуальне законодавство не передбачає терміну «розкриття». Вже давно робота органів внутрішніх справ не оцінюється за кількісними показниками. Для нас важливо її якість, яка визначається основними критеріями – думкою суспільства і безпекою людей і держави. Що стосується переадресації заяв з одного району в інший, то тепер робити це стане набагато складніше. Всі повідомлення громадян автоматично потрапляють до реєстру, який веде Генеральна прокуратура. Тобто будь-яка заява тепер перебуває під наглядом прокурора, і він визначає місце підслідності. Хоча, як правило, злочин розслідується за місцем його вчинення.
– Таке нововведення, на якому акцентують увагу правоохоронці, – більш жорсткі правила реагування міліції на дрібні правопорушення. У ЗМІ багато пишуть про те, що на вулицю без паспорта краще не виходити, адже для ідентифікації особистості міліціонери можуть тепер затримувати громадянина на 72 години.
– Я такої норми не знаю, її просто немає. У нас в країні немає комендантської години. І необхідності скрізь носити з собою паспорт, теж немає. У поле зору міліції в першу чергу перебувають громадяни, які вступили в конфлікт із законом.
Новий кодекс вводить і принципово нові для України практики. Наприклад, домашній арешт. Міліція готова до виконання цієї норми?
– Для повноцінної реалізації цієї норми потрібні спеціальні браслети з GPS-навігацією. Так це працює в США. Але якби ми жили в іншій державі, то сиділи й чекали, поки нам привезуть браслети. А у наших людей творчий підхід до вирішення будь-яких завдань. На реалізацію цих норм держбюджетом вже передбачено виділення коштів. Слід зазначити, що для застосування такого запобіжного заходу, як домашній арешт, необов\’язково використання електронних засобів контролю.
– І в чому він полягає? Невже приставити до кожного арештанта міліціонера?
– Ні, звичайно. Той же дільничний інспектор може прийти і проконтролювати місцезнаходження арештанта, чи виконує маршрут пересування, який йому розписав слідчий суддя. З цим проблем не буде. По-перше, у нас великий досвід здійснення адміністративного нагляду (нагляд за особами, які нещодавно звільнилися з місць позбавлення волі. – «Експерт»). По-друге, не думаю, що домашній арешт буде мати масовий характер.
Навіщо потрібен мільярд
– Нещодавно ви заявили, що на повноцінне впровадження кодексу МВС необхідно додатково близько мільярда гривень. Щойно ви сказали, що в принципі можна відмовитися від браслетів. Можливо, є й інші статті витрат, на яких можна заощадити?
– Але тоді як зможе повноцінно працювати кодекс? Добре, браслети поки можна замінити. А як бути з роботою слідчих з ЕРДР? Кожен слідчий повинен бути забезпечений комп\’ютером, щоб мати доступ до реєстру. Сьогодні більшість слідчих на роботі користуються своїми персональними комп\’ютерами. І це неправильно: у кожного має бути службовий комп\’ютер, який має придбати міністерство. Якщо вже говорити про питання фінансування, то, згідно з КПК, повинні бути переобладнані і слідчі кімнати. Далі – ізолятори тимчасового тримання. У них теж необхідно створити відповідні умови. На це і потрібно фінансування.
– Кількість співробітників міліції у зв\’язку з вступом нового КПК зміниться?
– Змінювати штатну чисельність ми не можемо. Вона затверджена Законом «Про загальну структуру і чисельність Міністерства внутрішніх справ України». Але ми плануємо змінити п\’ять-сім тисяч людей всередині структури.
– Як саме?
– Сьогодні нам потрібно збільшити кількість слідчих. Тут два варіанти. Перший – зменшити кількість співробітників в інших службах. Або другий – ввести додаткові посади інспекторів-слідчих, які змогли б одночасно проводити деякі процесуальні дії.
– З набранням чинності кодексом тепер у розпорядженні МВС буде близько 98 відсотків слідчих функцій. За рахунок чого відбулося збільшення повноважень міліції?
– Дійсно, статті Кримінального кодексу, які раніше розслідувалися іншими відомствами – Службою безпеки України, прокуратурою і податковою міліцією, – тепер перейшли до підслідності нашого міністерства. В першу чергу нам передали функції з розслідування економічних і посадових злочинів.

– Змінилася процедура доступу міліції до документації підприємства. Що тепер дозволено міліції?
– Процедура доступу до документів підприємства істотно не змінилася. Як раніше такі документи видаються працівникам органів внутрішніх справ виключно за рішенням суду.
– Але адже вам, напевно, відомо, що механізм передачі документації підприємства на зберігання адвокату часто використовувався в якості захисту від рейдерських захоплень. Чому не врахували цей факт?
– Використали. Органи внутрішніх справ як не брали участь, так і не будуть брати участь у протиправних діях, пов\’язаних з рейдерськими захопленнями. Вони лише зобов\’язані гарантувати громадську безпеку при проведенні будь-яких масових заходів. Законодавство – це живий організм. Подивимося, як буде працювати новий КПК. Все нове завжди вимагає часу.
– До речі, помітили цікаву тенденцію: коли ви керували Державною податковою службою, був прийнятий Податковий кодекс, сьогодні ви на чолі МВС – набув чинності новий Кримінально-процесуальний кодекс. За логікою подій тепер вас чекає нова посада, наприклад, перехід в адміністрацію президента…
– …я хотів би довести реформу міліції до логічного кінця.
Міліція або поліція
– Сьогодні в Раді національної безпеки і оборони підходить до кінця підготовка нової Концепції реформування правоохоронних органів. Ідея про реформу витає у владних кабінетах вже рік. Ви берете участь у розробці концепції?
– Так, але говорити про неї поки ще рано.
– Але ж у вас є бачення того, як має бути реформовано ваше відомство? Зокрема, чи буде створена фінансова поліція і на базі якого відомства?
– Зараз поки немає єдиної точки зору, на базі якого відомства буде створена структура з розслідування економічних злочинів. Як воно буде називатися – фінансова поліція або як то по-іншому – питання не першої важливості. З набранням чинності нового КПК всі економічні злочини будуть розслідувати органи внутрішніх справ. Тому я дотримуюся тієї точки зору, що доцільно укрупнювати цей напрям в рамках міністерства. Адже зараз у нас в державі економічними злочинами займається п\’ять відомств: Служба безпеки, прокуратура, Державна служба боротьби з економічною злочинністю (ДСБЕЗ), Управління по боротьбі з організованою злочинністю (УБОЗ) і податкова міліція.
Економікою УБОЗ не повинен займатися. Функцію з економічних злочинів слід передати в ДСБЕЗ.
– Чи Не перетвориться це банальне перейменування колишньої структури?
– Всіма злочинами, пов\’язаними з розкраданням будь-якої власності у малого та великого бізнесу, сьогодні займається ДСБЕЗ. Наприклад, шахраї, використовуючи банківські платіжні системи, незаконно знімають з рахунків приватних осіб і підприємств кошти. Або візьмемо питання інтелектуального права, захист торговельних марок і патентів. Хто повинен займатися такими злочинами? Ну, давайте передамо ці справи податковій службі. І що вийде – податківці будуть займатися крадіжками особистого майна? На мій погляд, це дивно.
Логічно, що має існувати відомство, яке займається цими злочинами. Сьогодні це ДСБЕЗ. У його функції входить захист бюджетних коштів, інвестицій, припинення зловживань в економіці, захист інтелектуальної власності, незаконне користування надрами – це горезвісні копанки – і багато чого іншого, що пов\’язано зі злочинами проти приватної власності. Питання тільки в тому, чи варто цій службі надавати самостійний статус або вона перебуватиме у веденні міліції або поліції.
– Тобто від ідеї перейменування міліції в поліцію ще не відмовилися?
– Думаю, про перейменування ми ще будемо говорити. Але це питання не сьогоднішнього дня.
– Ви пропонуєте відмовитися від ідеї адміністрації президента про створення фінансової поліції в структурі Міністерства фінансів і передати всі функції з боротьби з економічною злочинністю МВС?
– На мій погляд, фінансова поліція вже існує. У структурі ДСБЕЗ є всі необхідні функції. І є Антикорупційне бюро – відомство, яке займається розслідуванням фактів корупції. Цим повинен хто-то займатися. А створювати нові структури немає необхідності.
Сьогодні МВС – найбільший державний орган по чисельності співробітників. Адже його робота стосується кожного громадянина. Зараз для держави найправильніший і економічно обґрунтований варіант – удосконалити ту систему, яка існує. Навіщо спочатку ламати те,що працює і створювати те, чого ніколи в державі не було і не працювало? Спроби що-то зламати у нас було вже не раз.

Кадровий бум
– Минулого тижня ви провели низку кадрових перестановок. З чим пов\’язані ротації – з підсумками розслідування резонансних злочинів або з минулими виборами?
– Якщо пам\’ятаєте, як тільки я був призначений на посаду міністра, журналісти задавали мені питання, чи будуть кадрові зміни в міністерстві. Я тоді говорив, що зміни обов\’язково будуть. Але я буду приймати зважені рішення. В результаті у нас відбулися деякі зміни на рівні заступників міністрів.
Останні кадрові зміни абсолютно логічні. Ми сформували кадровий резерв і провели заміщення. До мого приходу кадровий резерв сформований не був.
– Чому кадрові призначення в основному торкнулися західних регіонів країни?
– Чому тільки західних? В цілому кадрові зміни торкнулися 11 регіонів. Серед них Київ, Севастополь, Вінницька, Житомирська, Донецька, Дніпропетровська та інші області. Якщо ви маєте на увазі нових керівників Закарпатській області Василя Варцабу і Івано-Франківської області Олега Сала, то вони добре знають специфіку регіонів. Ці зміни обґрунтовані. Або ось Богдан Щур, який був керівником міліції у Волинській області. Він професор, має вчений ступінь доктора юридичних наук. Надалі, можливо, він буде працювати саме з цієї спеціальності.
– Є в структурі міністерства люди, якими ви незадоволені?
– Є ті, хто в силу віку буде йти в запас, на пенсію, є ті, яким ми запропонуємо менший обсяг роботи. Але це не означає, що цих людей з якихось негативних моментів зняли. Якщо б були питання, пов\’язані з правопорушеннями з їх боку, – повірте, були б прийняті інші рішення.
– І все ж наскільки нинішні кадрові рішення, пов\’язані з тими резонансними справами, які обговорюються в суспільстві?
– Перші кадрові зміни, які проходили при мені, дійсно стосувалися таких справ. А саме одеських подій (спроба захоплення банди Дікаєва, що супроводжувалася тривалим боєм, безладною стріляниною і загибеллю міліціонерів. – «Експерт»). Тоді ми зняли керівника Управління МВС в Одеській області (генерал-майора Михайла Яцкова. – «Експерт») і призначили Сергія Резнікова. І я вважаю, що вибір було зроблено правильно.
Минулого тижня київську обласну міліцію очолив Валерій Мазан. Раніше він обіймав посаду начальника управління МВС в Дніпропетровській області. Це призначення певною мірою пов\’язано з терактами в Дніпропетровську. Я безпосередньо брав участь у розкритті злочину і бачив, як професійно працював Мазан.
Резонансні справи
– Які останні факти вам відомі за теракту в Дніпропетровську?
– Я можу говорити тільки про те, що знаю. Всі інші питання – до слідчих СБУ, які займаються цією справою. Коли на місці працювали співробітники міліції, то інформація була така, що організатори «дніпропетровських подій» не хотіли, щоб у нас відбулося Євро-2012 і хотіли зміни влади. Це їхні заяви. Тому вони обрали таку форму протесту – теракти.
– Тоді поговоримо про справі «караванського стрілка». Нещодавно в київській парковій зоні знайшли тіло Ярослава Мазурка. Чому ви вирішили, що це було самогубство?
– Фактів у нас кілька. Громадяни, які вигулювали собаку, випадково наткнулися на труп. Інших слідів на місці події виявлено не було. З моменту виявлення трупа і до прибуття міліції часу минуло небагато. До того ж є свідок, яка повідомила про те, що бачила самотнього чоловіка, який сидить на колоді. Вона відійшла на кілька метрів і почула постріл. Але повертатися до місця того не стала. Експерти кажуть, є всі ознаки самогубства – вхідний отвір кульової рани з правого боку голови і сліди від пострілу з пістолета (порохові гази) на руці цієї людини.
– Це справа викликала широкий резонанс у суспільстві. Пішли розмови про те, що носити вогнепальну зброю і застосовувати її треба дозволити всім охоронцям. Новий КПК в значній мірі скопійований з американського законодавства. У США зброю вільно продається громадянам. Чи не відбувається у нас американізація суспільства? Можливо, незабаром ми прийдемо до того, що і населенню варто дозволити носіння зброї заради власної безпеки?
– Я не хотів би людей озброювати. І не думаю, що це веде до безпеки в державі. Так, безперечно, в США існують тривалі традиції зберігання зброї. І до нас доходить інформація про те, які там відбуваються злочини. То в школу хто-то прийде з пістолетом і повбиває однокласників, то в людному місці влаштують перестрілку.
Інше питання – наскільки потрібно розвивати охоронну і детективну діяльність в українському суспільстві. Напевно, потрібно. Але для цього треба створити умови і передумови. Адже в міліції проводиться серйозний відбір співробітників з медичного стану, то ми не застраховані від різних кричущих випадків.
– Давайте уточнимо. Ви підтримуєте ідею озброїти охоронців?
– З часом держава прийде до того, що охоронні структури отримають зброю. Але це не відбудеться завтра або післязавтра. В Україні поки немає системи, яка зможе обґрунтовано визначати, кому давати зброю, а кому ні. Таку систему в державі вибудувати можна лише за кілька років. У нас є Державна служба охорони (ДСО). І якщо потрібен озброєний чоловік, з ДСО можна укласти договір, і вона візьме під охорону те чи інше підприємство або магазин.
– А ось банкіри давно сперечаються з керівництвом силових органів з приводу держохорони – тарифи постійно зростають, тому що це монополія.
– А я не кажу, що не монополія. Але брати на роботу першого-ліпшого охоронця теж неправильно! Ось вам остання ситуація в Маріуполі. Невідомі зайшли з трубою в ювелірний магазин, вдарили охоронця і продавщицю по голові. Якби там працювала міліційна охорона, в магазині було б обладнано як мінімум місце для співробітника. Це основна вимога. У нас найчастіше підприємці економлять на власній безпеці. І трапляються такі випадки, як в Маріуполі.
– Іноді співробітники міліції самі піддають себе ризику. Адже не секрет, що в органах процвітає корупція. Той же слідчий може порушити інструкцію і переговорити з обвинуваченим віч-на-віч, намагаючись добитися від того задоволення своїх матеріальних запитів в обмін на те, що не дасть справі ходу. Або співробітники ДАІ запрошують водія сісти в патрульну машину – це взагалі класика. А раптом ця людина неадекватний? Може, все-таки краще вимагати від правоохоронців фіксувати все при свідках? Адже такі дії співробітників МВС скривлюють стандарти безпеки, і ті ж охоронці торгових центрів не квапляться викликати міліцію, а вирішують свої питання з дрібними злодюжками самостійно.
– Хочу звернути вашу увагу, що в абсолютній більшості випадків міліція діє правильно. І лише коли є порушення з боку правоохоронців, йдуть звернення. Ті випадки, про які ви говорите, звичайно, неправильні дії. І це часто призводить до негативних наслідків.
Пригадую випадок, коли я працював першим заступником голови управління МВС у Донецькій області. Тоді співробітники ДАІ вночі зупинили автомобіль, причому там було два патрульні екіпажу – чотири міліціонери. В результаті один із пасажирів зупиненого транспортного засобу поранив кожного зі співробітників міліції, а одного і зовсім убив. А всі чому? Тактично діяли неправильно. Якщо б зупиняли з метою оглянути правопорушників або скласти протокол порушення Правил дорожнього руху, то діяли б інакше. Адже була інша мета. Інструкцію порушили, і все закінчилося плачевно.
– Гарне повчання для інспекторів.
– Ось і дії охоронців в «Каравані» спочатку були неправильними. Ймовірно, можна погодитися з думкою, що найчастіше приватні охоронці вимагають гроші у злодюжок. Але це анітрохи не виправдовує того чоловіка, який вчинив злочин! Його не можна виправдати навіть неправомірними діями відносно нього.
Цей випадок надзвичайний. Ми відпрацьовуємо версію, що мотиви у стрілка були інші. Що то їм рухало. Він чомусь дуже не хотів зустрітися з міліцією.
– Чого сьогодні, на ваш погляд, найбільше не вистачає міліції?
– Звичайно, хотілося б кращого фінансування. Але є й інші потреби органів внутрішніх справ, які фінансуються лише на 40-42 відсотка. Ми повинні розуміти: щоб перейти на нові технології, держава повинна спочатку понести витрати. Надалі це призведе до поліпшення. І ще я хочу, щоб у суспільстві змінилося ставлення до міліціонера, щоб професія стала престижної і до нас на службу йшли тільки найкращі представники суспільства. Звичайно, це питання оплати праці та умов побуту.
Коли я в Києві представляв нового керівника Валерія Коряка, то звернув його увагу на те, що у нас в столиці високий відсоток співробітників патрульної служби, які за своїм походженням не є киянами. Робота в МВС – це якийсь соціальний ліфт: люди приходять на службу і залишаються жити в великих містах, сподіваючись отримати освіту і поліпшити свої житлові умови. У столиці майже три тисячі міліціонерів сьогодні потребують житло. Програму поліпшення житлових умов ми почали ще з моменту мого приходу. Незважаючи на те, що в бюджеті коштів на це передбачено не було, нам вдалося отримати 150 квартир для міліціонерів.
http://www.expert.ua/articles/18/0/10866/

peredplata