В Україні закінчується бензин

В Україні закінчується бензин

Запаси бензину на складах українських нафтопереробних заводів знизилися до критичних показників за всю історію України.

Згідно з даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, запаси бензину на складах НПЗ за станом на 20 червня поточного року склали 34,5 тис., що можна порівняти лише з трьома днями національного споживання, тоді як традиційним для галузі є декадний – двотижневий запас. Статистика стала очевидним підтвердженням того, про що неодноразово заявляли трейдери і експерти, і в що чиновники відмовлялися вірити: в Україні вже практично цілий місяць існує гостра недостатність пропозиції оптових партій найпопулярніших марок бензинів А–92, А–95 українського виробництва.

Саме цей фактор, на думку експертів, не дозволив українському паливному ринку повною мірою відчути на собі падіння цін на нафту в світі, яке спостерігалося в травні, оскільки брак вітчизняного ресурсу компенсувалася за рахунок більш дорогих імпортних поставок.

Парадоксально, але ще наприкінці квітня вітчизняні нафтопереробники на тлі часткового зупинки на ремонт Мозирського НПЗ, паливної кризи в Росії прогнозували можливий дефіцит високооктану в найближчі місяці. Так, представники \”ТНК-ВР Коммерс\” публічно заявляли про передумови для виникнення дефіциту нафтопродуктів в Україні. В той же час нафтопереробники повідомляли, що їх продукція стабільно надходить на ринок і вони готові збільшити переробку.

Але вийшло інакше: українського палива на ринку знайти практично неможливо. \”Спостерігається яскраво виражена брак ресурсу на внутрішньому ринку, яку нашої компанії на даний момент вдається компенсувати за рахунок наявних запасів у власних нафтосховищах, а також завдяки додатковим (спотовими) постачання імпортного продукту. У сформованій ситуації особливо страждає наше оптове напрямок: обсяги відвантажень в цьому секторі впали до безпрецедентних розмірів\”,- говорить комерційний директор компанії \”Паралель\” Лариса Степанцова. Аналогічна ситуація і в інших гравців ринку, опитані \”i\”.

Одночасно, відповідно до дослідження Консалтингової компанії \”А-95\”, причиною значного скорочення запасів на НПЗ є масований експорт бензинів А–92, А–95 в Росію.

За даними Держмитслужби, експорт бензину А-92 виробництва ВАТ \”ЛИНИК\” (ТНК-ВР) у травні поточного року склав 89,6 тис. т бензину А-95 – 10,9 тис. т. Це становить 75% від травневого обсягу виробництва бензину даними НПЗ, на який у травні припало більше половини національного виробництва нафтопродуктів.

В офіційному повідомленні \”ТНК-ВР Коммерс\” називає причиною масового експорту те, що давальницька переробка російської нафти стала єдиним шляхом виживання що належить ТНК-ВР Лисичанського НПЗ і дозволила завантажити його потужності. Повідомлення про дефіцит палива компанія вважає провокацією, спрямованою на розігрів ринку імпортерами з метою підвищення цін.

З цим не згоден президент Асоціації \”Об\’єднання операторів ринку нафтопродуктів України\” Леонід Косянчук. За його даними, експортна вартість лисичанских бензинів з травневим контрактам була в середньому нижче на 1000 грн./т, ніж середні оптові ціни українського ринку. Таким чином, на експорті 100 тис. т бензину компанія фактично недоотримала $12,5 млн. доходу.

\”На мій погляд, явно невигідні експортні поставки (порівняно з продажем в Україні) можуть бути пояснені лише тим, що компанія виконувала розпорядження головного офісу \”ТНК-ВР\” з ліквідації дефіциту палива, що виник в РФ, пожертвувавши тим самим потреб українських споживачів\”,- вважає він. За його словами, трейдери змушені терміново переорієнтуватися на імпортний ресурс, так як український взяти ніде.

Напруженість на російському ринку зберігається, у зв\’язку з чим експерти впевнені в подальшому експорті палива з України. \”Трагедії в цьому немає, просто НПЗ повинні розповісти, скільки вони виконують і куди розподілять паливо, скільки залишать на внутрішньому ринку\”,- говорить Сергій Куюн з \”Консалтингової групи А-95\”, відзначаючи, що це дозволить учасникам ринку зрозуміти, де закуповувати паливо напередодні сезонного піку споживання.

Опитані \”i\” експерти вважають, що, незважаючи на поточний дефіцит, зростання цін на бензоколонках вдасться уникнути завдяки збільшенню імпортних поставок з Білорусі, Литви та Румунії.

Экономические известия

Новини Партнерів