На Кельменеччині закрили станцію Ленківці

Від незручностей людей не змогли (чи не зуміли, не захотіли?) вберегти, за їхніми ж словами, ні сільський голова, ні районна, ані крайова влада.
…Залізничною станцією Ленківці мешканці довколишніх населених пунктів Кельменецького району користувалися здавна – колія збудована у 1961 році минулого століття. Насамперед, дістаючись зручно та дешево — квиток вартує всього 6 гривень — до Кам’янця-Подільського (до якого ближче та зручніше доїхати, ніж до обласного центру) та інших пунктів сусідньої області. Так вже склалося історично, що люди працюють у Кам’янці, їхні діти навчаються в тамтешніх навчальних закладах, тому мають нагальну потребу діставатися в це місто. До всього, станція відіграє вагому роль для надто збіднілого останніми роками буковинського села, адже за її функціонування люди також можуть зручно відвозити та збувати там же, на ринках Поділля, вирощену самотужки сільськогосподарську продукцію і якось зводити кінці з кінцями.

— Підростаюче покоління нашого краю втрачає й можливість духовного розвитку, набуття історичної гордості за багату історичну спадщину свого народу, — пишуть у листі до редакції обурені мешканці Ленківців. — Адже Кам’янець- Подільський є одним із семи чудес України, містом-перлиною Середньовіччя. Своїх дітей тепер ми будемо навчати хіба що за картинками, а того, до чого можна було легко доторкнутися, вони тепер не бачитимуть – без такого транспортного сполучення, як потяг «Гречани – Кам’янець-Подільський – Кельменці» це буде значно дорожче, доступне хіба що для дещиці з нас.

Як відомо, станція Ленківці розміщена у прикордонній зоні й завжди була єдиною гілкою, що сполучає Чернівецьку та Хмельницьку області, є стратегічним об’єктом для держави. А з її закриттям курсування приміського потяга буде технічно неможливим.

У червні цього року Південно-Західна залізниця, у відповідь на звернення громади Ленківців стосовно недопущення закриття станції, запропонувала сільській раді взяти її на свій баланс. Люди ще більше обурилися – це просто смішно, некоректно і цинічно – де знайти законні підстави для передачі майна державного стратегічного підприємства в підпорядкування громаді? Адже його складовою частиною є засоби забезпечення безпеки руху (засоби СЦБ, сигналізації, зв’язку, стрілочні переводи, переїзди, колії, енергозабезпечення тощо). Тим більше, що наразі бюджети місцевих громад, як відомо, не є самодостатніми.

Керівництво ж Південно-Західною залізницею стверджує, що курсування потяга «Гречани – Кам’янець-Подільський – Ленківці» є нерентабельним. Ленківчанам та їхнім сусідам зрозуміло, що приміські перевезення були чи не завжди збитковими (останнім часом, за даними ініціативної групи, станція щомісячно обслуговувала більше півтори тисячі пасажирів в одному напрямку). Але вони проти вирішення залізницею проблем власної неспроможності шляхом закриття віддалених станцій, скорочення простих робітників-залізничників…

Тому громада села Ленківці поки що вирішила запропонувати власні шляхи виходу із ситуації — зруйнувати корупційну «державу в державі» та віднайти кошти шляхом притягнення до відповідальності тих, хто їх привласнив. Насамперед, за їхніми словами, йдеться про вірного слугу «сім’ї», начальника Південно-Західної залізниці Олексія Кривопішина. Ленківчани не перестають обурюватися – цей чоловік, мовляв, «відзначився» на своїй посаді, наказавши минулого року зняти воєнізовану охорону з особливо важливого стратегічного об’єкта – залізничного моста через Дністер на 278 кілометрі перегону Кам’янець-Подільський – Ленківці. Мовляв, так він «зміцнює» безпеку довіреної йому галузі.

Громада пропонує також встановити дієвий контроль за роботою у потязі контролерів. Пасажири переконані, що половина виручки за проїзд осідає у їхніх кишенях. І наводять приклади, коли гроші залізничник у потязі збирає (квитків не видає), а потім сідає у куточку вагона та розкладає готівку на три купки – це, мовляв, до каси, це – мені, а це – старшому за посадою. Корупційну піраміду, за словами мешканців Кельменеччини, зруйнувати нелегко, але можливо. Для цього потрібна лише воля та зацікавленість тих, хто має служити людям, а не доводити їх своїми діями до ще більшого зубожіння. Так само можна покінчити і з відсутністю чи невчасністю відшкодування за проїзд пільгових категорій населення. Адже давно вже йдеться в країні про те, щоб їм адресно надавалася допомога на проїзд у громадському транспорті. Допоки ж вирішуватиметься це питання, селяни, як вони самі стверджують, готові платити повну вартість квитка – 6 гривень (до речі, такою є вартість проїзного квитка до Кам’янця на приміському потязі «Гречани – Кам’янець-Подільський — Ленківці», а сполученням «Гречани – Кам’янець-Подільський – Ларга» квиток вартує 90 гривень).

Як не погодитися з твердженням громади величезного, але вже депресивного села Ленківці, де немає лікарні й навіть жодної аптеки, що залізнична галузь має забезпечувати потреби народу, а не лише олігархів, доставляючи їхні вантажі. «Ми живемо в 21 столітті, а «Укрзалізниця» вважає, що потяг — то розкіш для села». Люди закликають керівництво схаменутися і згадати, чи не в селах, бува, проживають і старенькі батьки декого з них, та чи не рятує їх приміський потяг, вчасно доставляючи, наприклад, до того ж лікаря. «Тому просимо не знищувати того, що збудоване дідами-батьками», – пишуть стурбовані пасажири.

Як повідомили в Кельменецькій райадміністрації, звідти надіслали листа до Жмеринської дирекції про те, що керівництво району не дає дозволу на закриття станції. Відповідь шокувала: мовляв, механізм уже запущено і слід звертатися хіба що до «Укрзалізниці». Таке звернення також відправлене, районні владоможці наразі очікують на відповідь центральних залізничників.

Перейнявся проблемою своїх виборців і народний депутат України Максим Бурбак. На брифінгу в Чернівцях у вівторок він запевнив нашого кореспондента, що неодмінно вивчить це наболіле питання та вже за тиждень приїде на Кельменеччину, аби поспілкуватися з людьми та, за можливості, позитивно вплинути на ситуацію. Аби не допустити радикальних методів, про які заявляють громади сіл Ленківці, Коновка, Вороновиця (а до них пообіцяли долучитися і подоляни, котрі мають на берегах Дністра дачні ділянки) – перекриття залізничного руху на перегоні Кам’янець-Подільський – Ленківці.
Наталія БРЯНСЬКА

peredplata