Вступне слово Прем\’єр-міністра України Арсенія Яценюка на засіданні Уряду 3 вересня 2014 року

Вступне слово Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка на засіданні Уряду 3 вересня 2014 рокуЯЦЕНЮК А.П. – Вітаю представників засобів масової інформації, членів Кабінету Міністрів України і представників тієї робочої групи провідних українських експертів – тих людей, які фактично разом із нами написали простий і зрозумілий план відновлення України, який я хотів би сьогодні вам продемонструвати.

З одного боку, якось зараз не з руки говорити про план реформ, про план відновлення країни, про те, що треба робити в економіці, про те, що зроблено, про те, які мирні цілі ми для себе ставимо, бо кожен день включаєш телевізор, кожен день дивишся інформаційні повідомлення, особливо після поїздок до наших ветеранів АТО, до наших воїнів, коли спілкуєшся з бійцями, пораненими, їхніми сім\’ями, складно про реформи говорити.

Але війна закінчиться. Після війни завжди настає мир. Мир, за який нам потрібно боротися, мир, який нам потрібно вибороти. І ми вже зараз повинні думати, що треба робити в країні, коли буде досягнутий цей мир, коли буде зупинена агресія. Тому це план, як відновити країну. Це план, який передбачає і зупинку агресії, і відновлення держави в цілому.

У першу чергу я хотів би розвіяти дискусії про різного роду плани реформ, які негайно потрібні Україні. Їх всі пропонують, принаймні, багато про них хто говорить. І кожен каже про те, що нам потрібен стратегічний план, новий, інший, кращий.

Позиція Уряду – перестати придумувати велосипед, тим більше, займатися реформістським популізмом. Ось план реформи країни. Його готували сім років. Його підписав Президент і Прем’єр-міністр. Цей план реформи країни називається Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Більш об\’ємного і змістовного документа ніхто не придумає.

Тому, що стосується стратегічних реформ, то стратегічні реформи викладені в документі на 700 сторінок, який готувався сім років, який підписаний Україною і Європейським Союзом, який повинен бути невідкладно ратифікований.

Тепер що стосується тактичних кроків, невідкладних, негайних, які потрібні для країни і для того, щоб стабілізувати ситуацію. Я підкреслюю, не відновити економічне зростання, не покращити, а стабілізувати ситуацію.

Ми поставили декілька цілей, короткотермінових і невідкладних цілей для держави.

Перша ціль – зупинити російську військову агресію і відновити суверенітет України.

Друга – виконати цю славнозвісну Угоду з Європейським Союзом, імплементувати її і ввести безвізовий режим між Україною і Європейським Союзом.

Третя – це наші бійці, наші військовослужбовці і наші учасники антитерористичної операції. Після завершення війни буде реабілітація і допомога учасникам АТО і відновлення Донбасу, на що підуть мільярди доларів і роки.

Наступна – децентралізація влади. Один із наших пріоритетів – це нова система оподаткування. Наша ціль в країні – це удар по корупції і виграш війни з корупцією.

І наостанок – пройти зиму. Просто перезимувати з газом, з електроенергією, з харчуванням, з теплом, з водою.

Це ці прості і чіткі цілі, які перед собою ставить цей Уряд.

Розпочну з подолання російської агресії. На сході йде війна, війна, яка не є внутрішнім конфліктом України, війна, яка розпочата і продовжується російським режимом. Спочатку Росія анексувала Крим, потім вона пішла далі і ввела свої регулярні війська на територію Східної України.

Яка відповідь була наша? Збройних Сил тоді, коли цей Уряд прийшов до влади, не було як таких. Ні регулярних військ, ні боєздатної техніки, ні Національної гвардії. За цих шість місяців ми відновили боєздатність української армії, ми створили Національну гвардію, ми втричі підняли фінансування, збільшили грошове забезпечення, і вся українська економіка сьогодні працює на армію, на техніку, на озброєння і на боротьбу з російськими бандитами і терористами.

Ми подали позови проти Росії, в тому числі до Європейського суду з прав людини. Загальна сума збитків більше 1 трлн. – це тільки попередні збитки.

Ми розпочали процедуру притягнення Росії до відповідальності в Міжнародному суді ООН за порушення Конвенції про боротьбу з тероризмом. Росія є державою-терористом і є державою-агресором і буде нести відповідальність відповідно до норм міжнародного права.

Тепер – що потрібно робити? Країні потрібна нова оборонна доктрина з чітким визначенням: хто є агресор і хто є загроза. В новій оборонній доктрині Росія повинна бути визнана як держава-агресор і основна держава і єдина, яка загрожує територіальній цілісності і національній безпеці України.

Друге – мільярди, які ми відправляємо на армію, повинні оснастити армію новою технікою і повинні, нарешті, використовуватися оборонним відомством якомога швидше.

Третє – ми розпочинаємо проект \”Стіна\”. Це будівництво реального державного кордону між Україною і Російською Федерацією.

Наступне. Уряд схвалив законопроект \”Про скасування позаблокового статусу\”, \”Про відновлення євроатлантичної інтеграції\”, і цей закон повинен бути прийнятий Парламентом.

У наших цілях запровадження санкцій. Уряд схвалив цей законопроект. Ми його прийняли в Парламенті, не дивлячись на непросту ситуацію в Верховній Раді. Тому зараз необхідне підписання даного закону і прийняття рішень про запровадження санкцій проти Росії. Також подання нових позовів проти Російської Федерації як держави-агресора з відшкодуванням усієї шкоди, яку Росія нанесла українській державі.

Перед самітом НАТО хотів би окремо зазначити, що наша ціль – отримання спеціального статусу між Україною і НАТО. Вважаємо, що НАТО повинно надати Україні спеціальний статус особливого партнера № 1. Сполучені Штати Америки, сподіваємось, нададуть статус ключового союзника США. Що стосується НАТО, то найбільш правильним було б прийняття рішення про членство України в НАТО, яке, зрозуміло, буде непросто проходити, в першу чергу серед країн-членів альянсу.

Другий блок, який стосується відновлення і реабілітації. В цьому слайді є те, що зроблено. Я бачив цих наших хлопців, спілкувався з ними, і коли хлопці з відірваними кінцівками кажуть про те, що після протезування вони візьмуть зброю і далі підуть воювати за Україну, це означає, що така країна непереможна. Можна боротися з армією, але не можна виграти у народу. Не можна виграти в українського народу. Путін не перший, хто це пробує робити. Всіх тих, хто безуспішно намагалися це зробити, немає, а Україна є і буде.

Що ми бачимо за необхідне, крім того, що вже зроблено? Коли ми створили Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників АТО і, були дискусії, я їх читав: \”Нащо створили ще одну службу? Збільшують бюрократичний апарат\”. Так само популізмом не треба займатися. Коли ми приймаємо рішення, то кожне наше рішення обдумане. Ми ліквідували службу, яка сиділа і штани протирала, в складі Кабінету Міністрів, взяли досвід США як країни, яка воює, яка має так само, як і Україна, на жаль, тисячі учасників бойових дій, їхніх сімей, і вважаємо, що держава повинна реально піклуватися про учасників АТО і про ті сім\’ї, які втратили батьків, чоловіків, які втратили годувальників.

Ми постійно виділяємо кошти сім\’ям загиблих і розпочали програму щодо забезпечення житлом тих сімей, які втратили годувальника внаслідок проведення АТО. Спростили низку процедур. Тобто з коліс працюємо. Звичайно, що треба працювати краще, як і в будь-якій реформі. Працюємо у фактичному військовому стані.

Що треба робити і що будемо робити? Реабілітація учасників АТО, надання соціальної і психологічної допомоги. І тут ми очікуємо на допомогу заходу як фінансову, так і технічну; протезування і медична допомога, в тому числі і за кордоном.

Також ми провели десятки переговорів, щойно я завершив розмову з Прем’єр-міністром Польщі, який обраний Головою Ради Європейського Союзу. Польща готова надавати медичну допомогу, як і багато інших країн заходу.

Третє – житло, житло для сімей військовослужбовців, які втратили годувальника. На цю програму ми вже зараз виділили 102 млн. грн., і кожен раз ми додатково виділяємо ці кошти.

Що стосується повернення на Донбас. Відновимо мир – ті, хто переселилися в інші території України, будуть повертатися до себе на Донбас, і Уряд запроваджує адресну державну допомогу для тих, хто повертається в свої домівки.

Окремо зараз ми проводимо роботу по інвентаризації всіх збитків, всіх руйнувань, які є на даний момент на Донбасі. Ми їх зараз не можемо визначити, не є можливим. Тільки з фотографій супутників.

Ще раз підкреслюю, якщо два місяці тому, коли ми звільняли Слов’янськ, наші оцінки були 8 млрд. грн., я сьогодні можу сміливо заявити, що тепер гривні можемо міняти на долари. Це мільярди доларів. Зруйнована інфраструктура.

Саме для цього Європейський Союз і наші західні партнери сюди присилають спеціальну місію для інвентаризації і оцінки збитків. І в листопаді поточного року ми проводимо велику міжнародну донорську конференцію, мета якої – кошти на відбудову Донбасу.

На нашому європейському напрямку. Угода підписана, Росія робила і буде робити все для того, щоб зірвати виконання Угоди, для Росії – це не економічний, а політичний аспект, так як жодних економічних збитків для Росії не було, немає і не буде. А політично вони усвідомлюють, що підписання і ратифікація Угоди є повною втратою впливу Російської Федерації на Україну.

Для того, щоб Угоду імплементувати і виконати, потрібно реформувати весь державний апарат, який є неефективним, який є роздутим і який, на жаль, далекий від високих стандартів кваліфікації.

Що нами зроблено? Угоду підписали. Експорт почав диверсифікуватися завдяки тому, що Євросоюз відкрив свій ринок, навіть без відкриття ринку в зворотному напрямку Україною. Ми збільшили обсяги експорту до Євросоюзу на 1,3 млрд. дол. США і одночасно зменшили нашу торгівлю з Росією на 2,5 млрд. Залежність від Росії все менше, менше і менше. Цього не потрібно боятися.

Цей виклик, навпаки, можливість – можливість переорієнтувати економіку, енергетику, і взагалі переорієнтувати країну з залежності на Росію на незалежність разом із Європейським Союзом.

Ми пройшли першу фазу безвізового режиму і ми фактично сформували перший етап державної структури в Уряді по імплементації угоди, призначили заступників міністрів з ЄС, створили Урядовий офіс, затвердили структуру.

Тепер, що потрібно робити? Потрібно ратифікувати Угоду. Ми очікуємо, коли Парламент ратифікує Угоду з Євросоюзом.

Друге – весь державний апарат повинен бути спрямований на одне – європейські реформи в європейській угоді.

Третє – ми затвердимо Національний план імплементації угоди у вересні. Це покроковий план: коли, який закон, яку постанову вносити, приймати, яку регуляцію, який наказ відповідного міністерства. Тобто це конкретний план дій по виконанню стратегічного плану реформ.

До кінця року ми повинні створити спільні органи співпраці з Євросоюзом. Це робочі органи на рівні урядів України, Єврокомісії і на рівні міністерств і відповідно європейських комісарів, як передбачено угодою.

Наостанок завершити процедуру і почати видавати паспорти для безвізових поїздок – біометричні паспорти.

Щодо децентралізації влади – реформа державного апарату і боротьба з корупцією. Я вже говорив про неефективність державного апарату. Влада, на жаль, асоціюється не з реформами, не з прогресом, а з матеріальними благами для тих, хто приходить у владу. Система державного управління вкрай неефективна.

Дуже мало людей, які можуть взяти завдання і його виконати. Вони є, і для того, щоб їх як зберегти, так і залучити додатково, треба радикально реформувати апарат державного управління: з одного боку, скорочення функцій і кількості; з іншого боку, збільшення матеріального забезпечення і соціальних пільг. За інших обставин, якщо це кваліфікована людина, вона не буде працювати в Уряді чи в державній владі, тому що не платять, а якщо це людина, яка просто сидить і протирає штани, то вона буде казати наступне: \”Якщо ви думаєте, що ви нам платите, то думайте, що ми працюємо\”. Бідний чиновник дорого коштує для держави – хабарів надто багато бере.

Що ми зробили? Ми пройшли перший етап скорочення. 28 тис. чиновників скорочено на першому етапі. Це 10%.

Друге – ми скоротили автопарки, чартерні перельоти і витрати на утримання цієї роздутої державної машини. Це близько 2 млрд. грн.

Третє – ми сьогодні підпишемо і оприлюднимо постанову про скорочення кількості як центральних органів виконавчої влади, так і контролюючих органів. Сьогодні побачите постанову, я не хочу на ній зупинятися, оприлюднимо її.

В Парламенті знаходиться законопроект про бюджетну децентралізацію. Хороший, поганий – приймайте в першому читанні, товариші парламентарі, і будемо проводити дискусію. Якщо у вас є кращий – покажіть кращий. У нас є, який є, який, ми вважаємо, на сьогоднішньому етапі прорахований, правильний і адекватний як перший етап бюджетної децентралізації. Бюджетний комітет схвалив. Звертаюся до Парламенту: на наступному тижні проголосувати Закон \”Про бюджетну децентралізацію\”.

Також ми підготували пакет антикорупційних законопроектів, передали їх Президенту і очікуємо на невідкладність розгляду ключових антикорупційних законів, які Уряд розробляв разом з GRECO і разом з міжнародними експертами.

Щодо плану дій, що треба робити в децентралізації. Прийняти наш Закон \”Про бюджетну децентралізацію\”, прийняти ті закони, які вже зараз знаходяться в Парламенті, в тому числі \”Про добровільні об\’єднання територіальних громад\”, ввести трирівневу структуру місцевого самоврядування і для цього Україні потрібні зміни до Конституції. Бюджетну і фінансову децентралізацію Уряд проведе, тому що це є компетенція Уряду. Конституція – це той документ, який повинен бути прийнятий у співпраці Парламенту і Президента. На жаль, поки що такої результативної співпраці з боку Парламенту не спостерігається.

Закріплення за органами місцевого самоврядування дохідної бази. Ми це передбачили в нашому Бюджетному кодексі.

Стимулювання до укрупнення. Щоб не йти тим шляхом, яким десять років тому йшли, по адміністративній реформі адміністративними методами так, що ті, хто пропонував цю адміністративну реформу, не могли у власне село заїхати, бо люди на вилах хотіли винести.

Наша пропозиція – виключно економічні стимули. От доцільність для об\’єднання. Зібралися, прийняли рішення разом самостійно, добровільно, відповідно, об\’єднали територіальну громаду. Така громада отримує більше грошей, більше повноважень, більше ресурсів і більше можливостей для населення цієї громади.

Державний апарат. Скорочення функцій відповідно чиновників з одночасним збереженням фонду оплати праці. Чиновників скоротили, фонд оплати праці залишили і відповідно збільшили мотивацію працювати на державній службі. Тому що зараз українська державна служба нагадує службу соціального забезпечення. Кого не взяли в бізнес або в кого є телефон міністра чи заступника міністра, потрапляє на державну службу. Робити немає в результаті кому в Україні. Немає кому поставити завдання.

Тому реформа держапарату до кінця 2014 року – сьогодні перше рішення по реформі держапарату буде прийнято і оприлюднено.

Щодо корупції. Треба прийняти закони, які Уряд розробив, невідкладно прийняти і почати їх виконувати.

Окремо хочу зазначити щодо корупції. Основне питання – це невідповідність декларацій стилю життя державних чиновників. В декларації написано одне, а живе зовсім в іншій хаті, їздить на іншій машині і витрачає за день стільки, скільки показав в декларації за рік.

Тому ми вводимо процедуру моніторингу життя державного службовця. Це коли прийдуть додому, постукають у двері і запитають: “Іване Івановичу, Ви ж міністр, так ми це почитали: з одного боку, Ви бомж, а з іншого боку, у Вас особняк. Так чий особняк: Ваш чи тещі? Якщо тещі, так треба у тещі спитати, де взяла гроші\”. Ми по-іншому не викорінимо корупцію. Це замкнуте коло.

Тому в рамках боротьби з корупцією ми пропонуємо вводити процедуру моніторингу життя державного службовця. В першу чергу це повинно стосуватися державних службовців І-ІІІ категорії. Це не інспектор в районному управлінні освіти. Це Прем’єр, Віце-прем’єр, міністри, керівники обласних адміністрацій і керівники центральних органів влади.

Створення Національного антикорупційного бюро і Національної превентивної комісії по боротьбі з корупцією – ми напрацювали це, це загальноприйняті світові європейські підходи, і ми наполягаємо на тому, щоб Парламент прийняв ці закони і почали їх виконувати.

Ми далі проводимо роботу щодо повернення активів колишніх високопосадовців. Думаю, що потрібно розпочинати роботу щодо повернення активів чинних високопосадовців, теж корисно буде.

Хочу нагадати, що нами арештовано на 1,4 млрд. дол. США активів колишніх можновладців. Ключова проблема в Україні – юстиція і правосуддя. Нічого не змінилося. Хоча в принципі дещо змінилося. Якщо раніше судами управляли безпосередньо з Адміністрації Президента, то зараз у них зникла така ланка управління, як Адміністрація Президента, і вони роблять те, що вони хочуть самостійно. Суди не працюють на людей, суди не працюють на закон, суди далі працюють за старими корупційними схемами, навіть прізвища не змінилися, тому що законопроект, який вніс Уряд про люстрацію судової системи, зазнав таких змін у Парламенті, що можна було його і не приймати. Всі, хто хотіли отримати посади в судах, всі отримали. Всі тепер пролюстровані через чесну і прозору систему виборів. Хабарі як носили, так і носять.

Це повинна бути спільна робота Президента, Уряду і Парламенту. Без заміни суддів в країні не буде правосуддя. Тому новий Закон \”Про судоустрій і статус суддів\” і реальна люстрація судової системи через Кваліфікаційну комісію, через Раду суддів, через загальноприйнятні механізми.

Стосовно економічної стабілізації – нам вдалося уникнути банкрутства і дефолту. Через війну економічні показники залишають бажати кращого. Ріст економіки мінусовий. Інфляція висока. Курс інколи плаває, інколи скаче.

Це тих три економічних показники, як температура економічного тіла. Основна причина – війна. Коли війна, ніякого інвестора не затягнеш. Коли війна, люди біжать в банк забирати гроші. Коли війна, економіка перелякана, підприємці бояться, бізнесмени думають, як зберегти активи. І коли війна, немає віри.

Саме для цього ми сьогодні робимо цю презентацію. Ще раз підкреслюю, війна закінчиться. І тому треба зараз чітко сказати, що будемо робити.

Що нам вдалося в плані економічної стабілізації? В першу чергу, це наші міжнародні кредитори. Це єдині, хто готові були давати гроші Україні. Мене часто запитують: \”Ви взяли ці мільярди доларів. Так, добре, що ви взяли. А куди діли?\”.

Я спеціально показав на цьому слайді, скільки до кінця року ми візьмемо і куди основні запозичення йдуть. До кінця року буде залучено 10,7 млрд. дол., 9,2 з яких Україна погашає борги, щоб не було дефолту, щоб нас не оголосили банкрутом. Ми фактично зараз в основі своїй справляємося по наших соціальних виплатах, по фінансуванню військової операції, по забезпеченню зарплат і пенсій внутрішнім ресурсом.

Тому за кожну копійку, яку ми взяли, ми звітуємо. І якщо б не було цієї фінансової допомоги, то курс би не плавав і не скакав, а просто літав у космос. Саме завдяки нашій жорсткій і правильній роботі з Міжнародним валютним фондом позиції Уряду щодо необхідності проведення складних, але потрібних для країни реформ. Це не для МВФ реформи, це для України реформи.

Ми отримали фінансову допомогу, ми отримали кредити, ми не допустили дефолту і ми насолили всім тим, хто думав, що ні першого, ні другого траншу МВФ не буде. Буде, якщо всі злагоджено працюють, в першу чергу в Україні.

Необхідно терміново диверсифікувати ринки. Тому Уряд створив Офіс Торгового представника України. Це також не велосипед, який ми придумали. Аналогічні інститути є в Євросоюзі і США, де Офіс Торгового представника України буде займатися лобіюванням інтересів українського бізнесу за кордоном і захисту українського бізнесу від посягань на нього.

Ми провели Закон \”Про державні закупівлі\”.

Зараз ми схвалили Концепцію реформування податкової системи і підготували закони, які на наступному тижні вносимо до Парламенту.

План дій, що робимо. Програму з МВФ виконуємо жорстко по кожному пункту. Подобається, не подобається – це потрібно для України. І тому Уряд буде послідовно виконувати програму реформ, яка підписана між Україною і міжнародними кредиторами.

Друге – дерегуляція. Володимир Борисович займається цим питанням, сьогодні буде прийнятий перший акт. Наші цілі – скорочення функцій, скорочення кількості, спрощення процедур і збільшення ефективності державного апарату.

Третє – реформа податкової системи. Три місяці ми готували ці законопроекти. Вони не ідеальні, тому що, я так розумію, ідеальний законопроект щодо реформування податкової системи, якому б всі аплодували, був би такий: скасовуємо всі податки. Всі б сказали: \”Яка хороша реформа!\”. \”Ліквідовуємо Податкову службу\” – геніально! \”Не платимо на митниці\” – браво! Це ж брехня і популізм. Так не буває. Якщо ти скорочуєш десь податки, то в тебе скорочуються доходи. Якщо в тебе скорочуються доходи, то десь повинен скорочувати витрати.

І тому кожна реформа повинна бути продумана і прорахована. Ми прорахували, на першому етапі ми йдемо на те, щоб скоротити кількість податків з 22-х до дев’яти. Частина з них буде повністю ліквідована, частина поглинеться іншими податками.

Друге. Тотально спрощуємо процедуру адміністрування, тобто сплати самого податку. Чим менший контакт між платником податку і інспектором, тим менше проблем і у одного, і у другого.

Третє. Ми ввели спеціальну процедуру адміністрування податку на додану вартість. Закон прийнятий, з 1 січня той, хто повинен заплатити ПДВ, автоматично його заплатив, той, хто повинен отримати ПДВ, автоматично його отримав. І нарешті цей корумпований податок перестане бути джерелом збагачення податкових інспекторів і бізнесменів, які сидять під міліцією, прокуратурою і СБУ і відмивали мільярдні гроші з ПДВ.

Далі, щодо податку на прибуток. Скажу відверто, мав ідею взагалі ліквідувати податок на прибуток. Порахували, не виходить. Також буде популізмом і неправдою. Тому прийняли європейське рішення – це уніфікація обліку податкового на основі фінансової звітності. Іншими словами, тепер не буде два різних види звітності, буде спрощена система сплати податку на прибуток, і основне – на витрати будуть відносити те, що є справжніми витратами, а не те, що дозволяє чи не дозволяє податкова інспекція.

Зменшення розміру єдиного соціального внеску. Ми йдемо на суттєве зменшення розміру єдиного соціального внеску, не дивлячись на те, що за нашими прогнозними показниками близько 50 млрд. грн. соціальні фонди можуть недоотримати, якщо ми помилились. Але ми усвідомлюємо, що нічого не робити, це взагалі катастрофа. Цей крок треба зробити. Це ризик, це правда.

Але ми ризикуємо і сподіваємося на те, що якщо ми йдемо на діалог із бізнесом, коли ми зменшуємо Єдиний соціальний внесок і ставки податків, то пройде те, про що всі кажуть, – зменшітьподатки і ми будемо їх платити більше, тому що буде детінізація. Давайте тепер подивимося: буде чи не буде. Ми свою роботу зробимо – ми скоротимо кількість податків, ставки податків, процедуру адміністрування і подолаємо корупцію в податку на додану вартість. Це той пакет, який ми зараз можемо максимально запропонувати. Сподіваюся, що такий самий пакет, зворотній – детінізація, збільшення оборотів і відповідно, збільшення обсягу сплати до державного бюджету зробить бізнес.

Тепер стосовно державної власності. Ми звертаємося до Парламенту невідкладно прийняти Закон \”Про перелік об`єктів, що не підлягають приватизації\”. Уряд йде на саму масштабну приватизацію. Ми вилучаємо з переліку об`єктів, які не підлягали приватизації, 1 тис. 251 об`єкт. Тут також може тривати різного роду дискусія: \”Треба приватизовувати, не треба\”. Я скажу, хто буде виступати проти приватизації – ті, які за рахунок адміністративного впливу і політичних важелів чи то в Парламенті, чи то в Уряді, чи то в Адміністрації Президента будуть розставляти керівників державних компаній і фактично приватизовувати ці компанії, висосуючи, як вампіри, з державних компаній ресурси, гроші і активи.

Продати на прозорих конкурсах і аукціонах. Хто дав найвищу ціну, без обмежувальних критеріїв, і хто гарантує розвиток підприємства – купуйте і працюйте. Завдання Уряду і влади – регуляція і отримання доходів. Завдання бізнесу – робота, збільшення власних доходів і, відповідно, збільшення кількості робочих місць і дохідності свого бізнесу.

До речі, щодо одеського припортового і інших заводів ми пропонуємо, щоб так само вперше пакети акцій, так звані пробні пакети акцій до 5%, які розміщуються як перший крок до приватизації об\’єкта, розміщувалися на біржах не в Україні, а на західних біржах. Тоді ми побачимо реальну ціну об\’єктів. Якщо ми підемо старим шляхом приватизації, він є неприйнятний. Ми хочемо чесної, прозорої й ефективної приватизації з західними партнерами. На Варшавській біржі визначимо, скільки коштує, а не на українських, де самі собі малюють і самі у себе купують.

Також у нас два блоки, які стосуються аграрного сектору. Ще раз нагадую, що одним з ключових елементів української економіки ми вважаємо сільське господарство. Щоб гарніше і правильніше звучало – це нова продовольча політика країни: вирощуємо, переробляємо, годуємо своїх, годуємо інших і заробляємо. Це те, що у нас є сьогодні, і те, що дасть нам доходи і сьогодні, і завтра, і післязавтра також. Їсти всі хочуть.

Що стосується енергетичного стану справ. Не новина те, що Росія не постачає газ Україні з 16 червня. Так само неодноразово на Уряді я заявляв про те, що російські бандити і терористи умисно знищують енергетичну інфраструктуру країни: цільовим характером, точною зброєю, умисно, знаючи, що потім на відновлення цих енергетичних об\’єктів треба витрачати мільярди, а деякі шахти енергетичних об\’єктів вже сьогодні не підлягають відновленню. Неможливо.

Тому ми можемо констатувати надзвичайну ситуацію на енергетичному ринку, яка спровокована Росією через відключення газу і через бомбардування російськими терористами українських енергетичних об\’єктів. Що зробили? Прийняли сховище, коли там був тільки буферний газ, – 5 млрд. куб. м газу. Це буферний газ, який неможливо викачати. Зараз в українських сховищах знаходиться 16 млрд. куб. м газу.

Друге. Нас відключили від енергопостачання, а саме від газу, росіяни. Загалом, залежно від сезону, в середньому нам треба купувати в Росії 25 млрд. куб. м газу. За чотири місяці ми таки започаткували поставки російського і неросійського газу з Євросоюзу. Загальний обсяг заміщення, який завдяки поставкам з Євросоюзу отримує Україна, це 15 млрд. куб. м газу. 10 млрд., які ми вчора разом з міністром Проданом, головою \”Нафтогазу\” Коболєвим і словацьким Прем’єр-міністром все-таки відкрили зі Словаччини. Мені вчора картинка нагадувала – пригадуєте Міллера, який з Путіним закручували кран в 2009 році? Вчора ми разом з Європою відкручували кран. Пропускна спроможність – 10 млрд. куб. м газу і 5 млрд., які ми отримуємо з інших джерел через Польщу, Угорщину.

Таким чином, 60% російського газу, який ми отримували від російського \”Газпрому\”, ми замістили тепер на постачання газу з території Євросоюзу від європейських компаній. Ми не платили 500 дол. за тисячу кубічних метрів газу російському \”Газпрому\” і платити не будемо. Можу перекласти цю фразу на російську мову: не будем платить по 500 дол., нет такой цены, Владимир Владимирович.

Ми запропонували наш підхід, який не український, а суто економічний і європейський: в низький сезон (влітку) ми платимо 300 дол., це ринкова ціна. У високий сезон, коли зима, платимо 385, при середній ціні виходить – 340. Якщо такий не влаштовує, ми пропонуємо інший варіант: є спотовийринок в Європі, за мінусом транзита ми готові прив’язатися до спотового ринку, до фактичноїквазігазової біржі і платити так само по ринку. Знижки, Володимире Володимировичу, залиште собі, нам не треба знижки, тому що знижки в основному в магазинах, в яких нічого не купують.

Ми заплатимо, ми повинні мати європейський підхід, ринковий контракт і ми до цього готові. Готові або через рішення Стокгольмського суду, або через тристоронні консультації на рівні Європейського Союзу, України і Росії.

Ми прийняли, вважаю, один з ключових законів щодо реформи українського енергетичного сектору – це реформування газотранспортної системи. Україна є однією з небагатьох країн, яка дійсно почала виконувати Третій енергетичний пакет. Взірцево.

Розділюємо постачальника, транспорт і зберігання та запрошуємо наших європейських і американських партнерів до участі в операторській компанії, де контроль належить Україні, труба – на 100% державна власність, але 49% ми даємо тим партнерам, які готові інвестувати в модернізацію і експлуатацію української ГТС.

Щодо ядерного палива. Ми також залежні від Російської Федерації в частині постачання ядерного палива на українські АЕС. Загальний обсяг вироблення електричної енергії на АЕС складає близько 50%. Уряд прийняв рішення, ми уклали контракт з компанією Westinghouse на диверсифікацію постачання ядерного палива. Ми почали купувати ядерне паливо не тільки у Росії.

Цей проект був попередньо декілька років тому, зараз ми суттєво збільшуємо обсяги постачання цього палива і вживаємо заходи до диверсифікації.

Щодо заміщення використання природного газу – є також певні позитивні новини. Коли почалася кампанія щодо зменшення споживання газу, то люди самі зрозуміли, що це дійсно потрібно робити. Вчора подивився останню статистику: споживання природного газу зменшилося на 30% порівняно з аналогічним періодом минулого року. І це стосується в першу чергу населення.

Звичайно, що є об`єктивна частина – це там, де промисловість не споживає в силу бойових дій, але левова частка зменшення споживання газу – це населення.

Що робимо конкретно по енергетиці? Оголошуємо конкурс на залучення інвестора до експлуатації і модернізації газотранспортної системи, проводимо енергетичну конференцію в Брюсселі з цього приводу, чекаємо європейців і американців як учасників операторів української ГТС.

Транзит – Росія отримала пропозицію України про перегляд ставки транзиту і про укладання нового контракту на транзит. Для забезпечення гарантій поставки нам потрібно мати двосторонні і багатосторонні угоди між Україною і Євросоюзом і перенести точку передачі газу із західного на східний кордон України. Тому ми розпочали переговори з нашими європейськими партнерами по укладанню нових угод.

Стосовно ціни на газ, я вже це коментував, два варіанти: Стокгольмський суд або рішення в рамках тристоронніх консультацій. Всі базові цінові підходи ми задекларували, без знижок, без пільг, без нічого, ринок. Тільки не базар російський, а європейський ринок – це наш підхід.

Жорстка економія енергетичних ресурсів, і ми на цьому наполягаємо. Зима буде непроста. Так, дещо нам вдалося вирішити. Але ще багато чого треба вирішити, в тому числі і додаткове забезпечення газом, електроенергією, вугіллям, на чому я окремо зупинюся.

Тому жорстка економія енергетичних ресурсів. І при цьому запровадження програм, і сьогодні Уряд приймає такі програми, щодо бюджетного фінансування заміщення використання газу на інші види палива. Змінив газовий котел на більш ефективний чи змінив газовий котел на інші види палива – держава дала дотацію і підтримку.

При підготовці кроків щодо Енергетичної стратегії ми прийняли рішення про необхідність будівництва нових атомних блоків в Україні для збільшення обсягу електроенергії, яка виготовляється і виробляється безпечними атомними електростанціями.

Тому до кінця поточного року – укладання угоди на будівництво нових енергоблоків. Там є технічні проблеми, які пов\’язані з тим, що частина блоків побудовані під російські енергетичні реактори типу ВВЕР, але ми зараз знаходимо рішення і до кінця року ми підпишемо угоду про будівництво і добудову енергетичних блоків.

Також в цьому році ми масовано фінансуємо будівництво магістральних ліній електропередач для того, щоб збільшити обсяги постачання електроенергії, в першу чергу з атомних електростанцій, і сподіваюся, що у травні наступного року ми нарешті введемо в експлуатацію цю потужну лінію.

Що стосується вугілля, яке безпосередньо пов\’язане з виробленням електроенергії. Вони розбомбили основні шахти, з яких ми постачали вугілля на українські ТЕЦ, тому Уряд вже зараз підписав угоду на 1 млн. тонн постачання вугілля з Південно-Африканської Республіки. Перший корабель вантажиться, приватні компанії також закуповують вугілля.

Ситуація місяць тому була надскладна, не вдаючись у подробиці. Але зараз тримаємо баланс, він дуже складно тримається, але робимо все для того, щоб енергетичний сектор країни працював, для того, щоб забезпечити постачання електроенергії всій країні. Це набагато дорожче – зразу кажу, що імпортне вугілля дорожче, це довше, але, з іншого боку, нарешті тепер переоснастимо наші котли на ТЕЦ, перейдемо на дешевше вугілля, і виклики в енергетичному секторі примусять нас проводити реальну модернізацію української енергетики. В мемуарах ще напишемо \”Росія, дякую\”.

Шановні колеги, це те, що країна повинна робити в найкоротші терміни: просто, зрозуміло, без великих товстих папок, без пустих слів, конкретні рішення.

Я хочу окремо подякувати за підготовку цього плану відновлення України всім нашим українським експертам. Ми мали тривалі й цікаві зустрічі, завдяки нашій спільній роботі з\’явився цей документ. Окремо я, до речі, мав зустріч з українськими журналістами, які першу версію цього плану жорстко розкритикували. Сказали: \”Якщо 10% Уряду зрозуміло, що ви хочете зробити, то це вже добре\”. Тому ми переробили, перепрацювали, і для нас стало зрозуміліше, що треба робити, як це треба пояснювати, які цілі ми ставимо і яких результатів ми хочемо досягнути.

От, власне кажучи, шановні представники ЗМІ, члени Уряду, наш план дій. От стратегія – Угода з Євросоюзом, план реформ, а от тактика – план відновлення країни.

03.09.2014 | 15:12
ДЕПАРТАМЕНТ ІНФОРМАЦІЇ ТА КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ СЕКРЕТАРІАТУ КМУ

peredplata