Вибори 2012: феномен УДАРу

Вибори 2012: феномен УДАРуКличко може стати головною сенсацією цих виборів Коли минулого тижня компанія GfK NOP Ltd показала, що \”Удар\” Віталія Кличка потіснив з другого місця Об\’єднану опозицію, багато експертів і журналістів сприйняли ці дані скептично. Але вже в понеділок дві найбільш авторитетні соціологічні організації України – Фонд \”Демократичні ініціативи\” та Київський міжнародний інститут соціології – оприлюднили результати свого спільного опитування, яке цю тенденцію підтвердило.

Яценюк з соратниками набирає 15%, а Кличко – 16%. Рейтинг виглядає так: Партія регіонів – 23,3%, \”УДАР\” – 16%, \”Батьківщина\” – 15,1%. Крім того, у ВР потрапили б КПУ – 10,1%, а також ВО \”Свобода\” – 5,1%. І ще одна досить вражаюча цифра – соціологи нараховують до 24% людей, які ще не визначилися з вибором.

Удар по \”Батьківщині\”

За три тижні до виборів рейтинги \”Удару\” і \”Батьківщини\” практично зрівнялися. Фактично, \”Удар\” став політичною сенсацією цієї виборчої кампанії. \”У 2006-2007 відбувався обвальний перехід на бік БЮТ багатьох прихильників Віктора Ющенка. Щось подібне відбувається в опозиційному таборі зараз. Значна частина опозиційних виборців, з різних причин, переходить на бік партії Кличка…

Для \”Удару\” те, що станеться на цих виборах, буде серйозним політичний авансом\”, – констатує політолог Володимир Фесенко. Чому так відбувається? Як пояснити такий успіх Віталія Кличка? На думку експертів, тут спрацьовують кілька факторів. По-перше, Кличко успішно експлуатує запит на \”нових лідерів\”. Те, що в його списку предостатньо політиків вчорашнього дня і взагалі незрозумілих людей, виборця, схоже, не бентежить. По-друге, у Кличка, як у нового політичного гравця, немає вагомого іміджевого негативу. І нарешті, це слабка і неефективна виборча кампанія \”Батьківщини\”. \”У рекламній кампанії \”Батьківщини\” була певна затримка. Дуже довго виборці від \”Батьківщини\” не чули якихось важливих пропозицій. Вони пішли тільки зараз\”, – зазначив у розмові з ТСН.ua політтехнолог Сергій Гайдай.

А ось народний депутат Тарас Чорновіл у всьому звинувачує Арсенія Яценюка. Мовляв, сам образ радикального революціонера не дуже органічний для Арсенія Петровича. \”Як на мене, так краще б уже взяли цього бідного, нещасного Гриценка. Це б дало їм набагато кращий ефект. Його (Яценюка – ред.) випещене личко оксфордського хлопчика явно не в\’яжеться з його войовничою риторикою. Вони не зуміли переконати. А \”Удар\” поки не робить ніяких зайвих заяв. Вони посилають пустопорожні, але приємні для людей гасла\”, – говорить депутат.

Політолог Віктор Небоженко вважає, що опозиція просто перебільшила політичну свідомість населення. \”Опозиція була впевнена, що ці сформовані 25% електорату нікому крім них не дістануться. Думали, що ще недавно пройшла президентська кампанія, і не може населення так швидко забути своє голосування за Тимошенко. Але потім з\’явилася \”Свобода\”, потім з\’явився \”Удар\”. І виявилося, що ОО треба ще домагатися свого виборця, а не тільки битися з владою. Вони знайшли свою гру лише зараз, на цьому етапі, коли почали спиратися на імідж Тимошенко, що вона головний страждалець в Україні\”, – впевнений Небоженко.

Три тижні для ривка

Чи встигне Об\’єднана опозиція мобілізувати свій електорат зараз, коли вже так піднявся електорат \”Свободи\” і \”Удару\”? Багато експертів все ще вірять в фінішний ривок \”Батьківщини\”. Сергій Гайдай переконаний, що вирішальними будуть три тижні, які залишилися до виборів. \”Від того, як партії проведуть зараз виборчу компанію, залежить, яким буде результат… Тут головне питання, куди зіллється більша маса тих, хто не визначився. Думаю, це вирішить вже сама процедура голосування. Так чи інакше, \”Удар\” та \”Батьківщина\” – це голосування проти існуючої влади\”, – вважає Гайдай.

Володимир Фесенко також не радить робити ОО з цієї соціології трагедію і починати якусь інформаційну війну проти \”Удару\”. \”Я розумію, що спокуса є, але треба робити висновок з того, що було раніше у стосунках Ющенка і Тимошенко. Зараз дуже важливо зберегти партнерські відносини. І що принципово важливо – три опозиційні сили, які напевно проходять до парламенту, можуть набрати близько половини голосів усіх виборців. Це важливо з точки зору перспективи наступних президентських виборів\”, – упевнений політолог.

Тріумф комуністів і націоналістів

Друга тенденція цих виборів – це, безперечно, зміцнення позицій Компартії. Вони можуть розраховувати на тверді 10%. Ще пару років тому комуністам пророкували політичне небуття, але вірні ленінці як і раніше сповнені сил і показують хороші електоральні результати. В успіху КПУ експерти бачать дві причини. По-перше, до Компартії повернулася частина її виборців, яка раніше була у Партії регіонів. \”На південному сході реально дуже сильне розчарування в регіоналах, а східний виборець готовий підтримувати когось, хто їм психологічно ближчий. Комуністи начебто свої, \”місцеві\”, – припустив Тарас Чорновіл. Друга причина – у комуністів виявилися дуже багаті спонсори.

Зараз ми спостерігаємо, мабуть, найбільш потужну і успішну рекламну компанію КПУ за всі 18 років її існування. \”Комуністи вичавили з ідеологем марксизму-ленінізму все що можна. Їхній піар цікавий, настирливий, нахабний. Вони відкрито знущаються над своїм електоратом. І їхній електорат на це щиро ведеться\”, – пожартував у розмові з ТСН.ua Віктор Небоженко. А ось у \”Свободи\”, на думку експертів, реклама правильна, але смутна. Некреативна і неталановита. Але, тим не менш, Тягнибок може стати другою сенсацією на цих виборах. Вперше націоналісти можуть пройти в парламент.

І це, мабуть, одна з головних інтриг цих виборів. Політолог Володимир Фесенко вірить, що \”тягнибокерам\” таки вдасться перескочити через 5% бар\’єр: \”Наскільки я знаю, серед тих, хто не визначився, по Києву багато хто обирає між \”Ударом\” і \”Свободою\”. Я не знаю, яка картина по інших регіонах, але, думаю, у них є реальний шанс\”. \”Якщо \”Свобода\” прорветься, то це, звичайно, сильно диференціює і зробить більш різноманітним український парламент. І це, напевно, добре\”, – припускає Віктор Небоженко.

Олена Яхно, ТСН

peredplata