Субсидійна лихоманка на Буковині: не так сталося, як гадалося?

Субсидійна лихоманка на Буковині: не так сталося, як гадалося?Питання про організацію українською владою відшкодування сплати громадянами житлово-комунальних послуг після шаленого їх здорожчання не сходить з уст простого люду. З квітня і дотепер буковинці, як і вся українська спільнота, заповнюють надіслані їм заяви та декларації, аби отримати очікувану компенсацію від держави. Однак з плином часу тільки більшає скарг і нарікань.

До прикладу, міністерство соцполітики обіцяло, що, окрім цих двох документів, у територіальних органах соцзахисту населення від людей не вимагатимуть жодних інших.

— Це неправда. У мене попросили довідки про доходи зареєстрованих членів домогосподарства, — каже чернівчанка Валентина Рудницька. — А оскільки ми всі працюємо, то задля правильного заповнення декларації довелося брати такі довідки з роботи. Вимагають підтвердження розмірів пенсій навіть у пенсіонерів, і літні люди змушені вистоювати черги ще й до працівників органів пенсійного забезпечення…

Ще люди хвилюються з того приводу, що поспіхом неправильно оформили документи на субсидії: у декларації вказали, як того і вимагалося на початковому етапі, так звану «чисту» минулорічну зарплату. Тепер з’ясовується, що вона має бути відображена не зовсім чистою… Йдеться про єдиний соціальний внесок та військовий збір, які входять до загальної суми доходів, і їх віднімати разом з податком на доходи фізичних осіб не можна…

Працівники департаменту соцзахисту населення Чернівецької ОДА у відповідь на повідомлення про шалені черги обіцяли збільшити кількість працівників в управлінні праці Шевченківської районної у Чернівцях ради (це один із найбільш густонаселених районів міста, — авт.). Натомість люди зіштовхнулися з протилежним – минулого тижня, за словами наших читачів, там працювало всього два віконечка. Виявилося, що тих, кого прислали на підмогу приймальникам заяв та декларацій, котрі тут працюють постійно, довелося «на ходу» ще й їм самим навчати. У результаті дехто з працівників, не витримавши напруженого ритму й складного режиму роботи, пов’язаної зі щоденним велелюдним потоком, відчули погіршення стану здоров’я та змушені були взяти лікарняні.

Наш часопис подавав координати територіальних органів соцзахисту населення, але до Вижницького, Заставнівського, Глибоцького районів з сіл не так просто дотелефонуватися, аби отримати консультацію фахівця. У смт Глибока працівники взагалі відмовляють громадянам у консультації стосовно заповнення декларації – не хочуть, мовляв, брати на себе відповідальність за допущені помилки. У тому ж Шевченківському райуправлінні соцзахисту населення часто трапляється, що пенсіонери по декілька разів заповнюють документи з помилками, задля виправлення яких та належних роз’яснень кожному з них фахівці мусять приділяти чимало уваги. Внаслідок цього у чергах потерпають молодші громадяни, котрі почасти відпрошуються з роботи, аби чимшвидше подати горезвісну заяву з декларацією.

У Кіцмані, за словами наших читачів, соцпрацівники посилають людей за довідками до підприємств-надавачів комунальних послуг. Мотивують тим, що таким чином швидше нарахують субсидії. Тому й змушені люди під палючим сонцем обходити різні організації, вистоювати у задушливих чергах задля того, аби власноруч надати управлінню додаткові відомості — про стан розрахунку і вартість, за якою сплачують послуги з водо-, електро- та газопостачання, вивезення побутових відходів, розмір квартплати, про наявність/відсутність земельної ділянки і т. ін. …А ще ж треба додати ксерокопії паспортів усіх зареєстрованих у домогосподарстві та довідок про присвоєння ідентифікаційного номера, підтвердити документально право власності на житло, комусь – надати акт обстеження житлових умов – жах якийсь! Про ризики таких «ходінь по муках» навіть не йдеться, але вони є, і почасти дуже серйозні. Бо надворі стоїть спека, під час якої долати райцентром кілометрові відстані непереливки не лише літнім людям, особливо із серцевими проблемами, а й молодим буковинцям. За словами кіцманчанки Тамари Миколаївни, під час виснажливого походу за довідками до місцевого комунгоспу її вкусила собака, яких на території цієї організації чимало та які запросто можуть накинутись на будь-якого відвідувача.

Начальник управління соціального захисту населення Кіцманської РДА Руслана Височина стурбована випадками, про які повідомляють у зверненнях мешканці району, обіцяє розібратися та покарати винних. Скаржиться на нестачу працівників та брак необхідного обладнання.

Ще одне серйозне нарікання – буковинцям обіцяли, що впродовж 10 днів їм надійде офіційна відповідь. До редакції завітав наш читач з вулиці Комарова Чернівців пан Ігор, котрий поскаржився, що з часу подання ним заяви минув місяць, а жодної відповіді ні він, ні його близькі та зна-йомі, котрі подали документи ще у перші дні травня, досі не одержали… Тож скільки ще доведеться чекати результату, одному Богу відомо…

До слова, 8 червня відбулася колегія Міністерства со-ціальної політики України, на якій розглянули стан впровадження нового порядку призначення субсидій. Було обговорено низку проблем, що стосуються цього питання, та окреслено шляхи їх подолання.

Міністерство планує запровадити деякі зміни до порядку заповнення і подання «субсидійних» документів. Буде запропоновано, до прикладу, скасувати необхідність зазначення в деклараціях разових державних виплат. Міністр Розенко наголосив на швидкому розгляді й призначенні субсидій та чіткій аргументації відмов. Ті, кому відмовили, матимуть право ще раз подати документи у новому опалювальному сезоні.

Чи виконуватимуться ці настанови в реаліях, дізнаємося вже невдовзі.

Наталія Брянська

peredplata