РЕФОРМИ МІНЮСТУ В СФЕРІ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ТА ПРИМУСОВОГО ВИКОНАННЯ СУДОВИХ РІШЕНЬ

Основною метою всіх реформ, які проводяться у Міністерстві юстиції, є покращення умов отримання адміністративних послуг для громадян і бізнесу.
З цією метою за ініціативи Мін’юсту у 2015 році Верховною Радою України було проголосовано ряд законів, а Урядом прийнято ряд підзаконних нормативно-правових актів.
Великим проривом у реформуванні реєстраційної служби і полегшенні ведення бізнесу в аграрних регіонах стала передача функцій з реєстрації прав оренди сільськогосподарських земель нотаріусам.
Це відбулося завдяки прийнятому 05 березня 2015 року Закону України № 247-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення (далі Закон № 247- VIII), який набрав чинності 25 березня 2015 року.
Так, Законом № 247-VIII уповноважено нотаріусів здійснювати функції державного реєстратора прав на нерухоме майно у порядку та випадках, встановлених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Водночас нотаріусу надано можливість проводити державну реєстрацію:
речових прав, похідних від права власності, на земельні ділянки сільськогосподарського призначення незалежно від нотаріального посвідчення договору, на підставі якого виникає таке право;
права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яке виникло та оформлено в установленому порядку до 01 січня 2013 року, одночасно з державною реєстрацією похідного від нього речового права на таку земельну ділянку.
Крім того, Закон доповнено статтею 4², яка визначає особливості державної реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, право власності на які виникло та оформлено в установленому порядку до 01 січня 2013 року.
В Україні працює 7000 нотаріусів. Тож селянам більше не доведеться вистоювати черги. Відтепер вони можуть звертатися до будь-якого найближчого державного чи приватного нотаріуса, якому вони довіряють.
Іншим законом, який має на меті суттєво вплинути на умови реєстрації бізнесу є прийнятий Верховною Радою 12 лютого 2015 року Закон України № 191- VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов бізнесу(дерегуляція)» (далі Закон № 191- VIII ), який набрав чинності 05 квітня 2015 року.
Законом № 191- VIII передбачено диференційований підхід до визначення розміру адміністративного збору, що залежить від площі об’єкта нерухомого майна, права на які заявлені до державної реєстрації, а також від того, заявником є фізична чи юридична особа та вираховується у процентному відношенні до мінімальної заробітної плати.
Повноваження державного реєстратора, передбачені Законами України «Про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців», з прийому документів для надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та державної реєстрації речових прав та їх обтяжень і видачі оформлених результатів надання таких послуг можуть виконувати посадові особи органів місцевого самоврядування, адміністратори центрів надання адміністративних послуг.
Порядок взаємодії державного реєстратора та посадових осіб органів місцевого самоврядування, адміністраторів центрів надання адміністративних послуг планується врегулювати окремим наказом Міністерства юстиції України.
Завдяки нововведенням буде утворене конкурентне середовище, яке забезпечить підвищення якості послуг. Держава залишиться власником реєстрів для того, щоб контролювати їх зміст, надавати доступ окремим новим суб’єктам до цих реєстрів і визначатиме мінімальні стандарти якості надання послуг, а вже ринок буде визначати, хто краще і швидше зможе надавати ці послуги.
Вагомим кроком вперед є запровадження Міністерством юстиції з 8 квітня 2015 року електронних сервісів у сфері реєстрації бізнесу.
Надання виписки щодо юридичної особи, витягу та довідки в електронній формі здійснюється через офіційний веб-сайт Міністерства юстиції www.new.minjust.gov.ua.
Для цього достатньо будь-якій особі з сайту Міністерства юстиції зайти на відповідний портал, зробити запит на формування необхідної інформації, оплатити цю послугу за допомогою платіжної картки, після чого потрібний документ формується у режимі реального часу з присвоєнням унікального номеру, і його можна роздрукувати. Ці документи без печаток і без підписів відповідних державних реєстраторів мають таку ж юридичну силу, як і паперові. Вартість послуги значно нижча за паперові аналоги і складає: витягу та довідки – 45, 68 грн., виписки – 18,27 грн. Ще 3 гривні у вигляді комісії сплачується Ощадбанку.
Впровадження он-лайн сервісів зекономить як робочий час державного реєстратора, який він витрачав на формування паперового документу до півгодини, так і особистий час суб’єкта господарювання, у якого з’являється можливість отримати необхідний йому для провадження господарської діяльності документ за лічені хвилини. Крім зазначеного, започаткування електронних сервісів сприятиме викоріненню корупції за «пришвидшення» надання адміністративної послуги.
В планах Міністерства юстиції впровадження в майбутньому електронних сервісів і в сфері реєстрації речових прав та їх обтяжень.
Великих зусиль Міністерством юстиції докладається щодо реформування системи примусового виконання рішень. Фахівцями Мін’юсту спільно з громадськістю та експертами розроблені проекти Законів «Про виконавче провадження» та «Про державну виконавчу службу і приватних виконавців». Законопроекти передбачають запровадження в Україні змішаної системи державних та приватних виконавців – моделі, притаманної більшості європейських країн.
Так, законопроект «Про державну виконавчу службу і приватних виконавців» встановлюватиме правові засади діяльності органів виконавчої служби, порядок набуття професії приватних виконавців, проходження ними іспиту, отримання ліцензії, порядок контролю та створення самоврядного органу приватних виконавців.
Проект нової редакції Закону «Про виконавче провадження» передбачає відкриту процедуру виконавчого провадження, автоматизацію усіх процесів, повну електронну взаємодію з усіма органами державної влади.
Також пропонується встановлення максимально стислих строків для вчинення виконавчих дій. Ці законопроекти дозволять забезпечити максимально ефективне, швидке повне виконання рішень, усунути корупційні ризики діяльності органів державної виконавчої служби, зменшити навантаження на державний бюджет шляхом скорочення органів державної виконавчої служби та передачі функцій приватним виконавцям.
Реформування системи державної реєстрації та системи примусового виконання рішень забезпечить покращення позицій України в рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business. За напрямком реєстрації бізнесу країна підніметься з 76 місця до 12, а при реєстрації власності – з 59 місця до 35 місця.
Загалом Україна зможе піднятися з 96 на 79 позицію. Як показує досвід інших країн, підвищення рейтингу на 1 позицію може забезпечити зростання обсягу інвестицій на 500 млн. дол.

Перший заступник начальника
Головного територіального управління
юстиції у Чернівецькій області Аксенія Адамчук

peredplata