Податок на утилізацію автомобілів, який має запрацювати з 1 вересня, послужить для наповнення державного бюджету. Про це у своїй статті для \”Дзеркала тижня. Україна\” пише доктор юридичних наук, професор Данило Гетьманцев.
\”Новий обов\’язковий платіж є різновидом екологічного податку. Він не є збором. Таким чином, законодавець, визначаючи правову природу платежу, заздалегідь передбачав неможливість його використання за певним цільовим призначенням, адже нецільовий характер є основною ознакою податку, на відміну від збору\”, – зазначає автор.
За його словами, \”утилізаційний збір по-українськи, на відміну від зарубіжних аналогів, розчиниться в загальній частині державного бюджету, не ставлячи в залежність досягнення формальних цілей його введення від обсягу надходжень\”.
Експерт також стверджує, що у випадку з податком на утилізацію автомобілів формально мова не може йти про захисні заходи щодо вітчизняного автомобілебудування, оскільки податок формально не є додатковим митом або збором, що вводиться на імпорт автомобілів.
На думку автора, вводячи податок, уряд зробив все можливе для того, щоб формально піти від обмежень, встановлених СОТ, залишивши при цьому економічну суть обов\’язкового платежу.
Гетьманцев також зазначає, що рішення прив\’язати ставки утилізаційного податку на автомобілі до об\’єму двигуна пояснюється фіскальною необхідністю.
\”Який зв\’язок між об\’ємом двигуна і ставкою податку, яка хоча б теоретично повинна бути прив\’язана до можливих витрат на утилізацію автомобіля, залишається загадкою. В даному випадку, відійти від тверезої логіки і здорового глузду законодавця змусив основний інстинкт фінансової гілки української влади – фіскальна необхідність, яка підказує просто-напросто, що з більш дорогих автомобілів можна взяти податки за вищою ставкою, ніж з дешевих\”, – підкреслює автор.
При цьому він вказує, що такі необхідні для розрахунку обґрунтованої ставки будь-якого утилізаційного збору категорії, як маса автомобіля і термін його експлуатації, були цілком прогнозовано відсунуті на задній план.
Нагадаємо, що на початку липня, Верховна Рада України ухвалила в цілому два законопроекти про утилізацію транспортних засобів, знятих з експлуатації, та внесення відповідних змін про сплату екологічного податку за їх утилізацію в Податковий кодекс.
За ці закони в четвер, 4 липня, проголосували 233-235 депутатів при необхідному мінімумі в 226 голосів.
Згідно з прийнятими документами, такий збір сплачують як імпортери, так і виробники автомобілів і автобусів, за винятком транспортних засобів з циклу \”зварювання-фарбування-складання\”.
Базова ставка податку за утилізацію легкових автомобілів не змінилася порівняно з редакцією прийнятого в першому читанні законопроекту і становить 5,5 тис. грн, така ж ставка встановлена на кузови для промислового складання.
Разом з тим, на інші транспортні засоби (автобуси, вантажні, вантажопасажирські автомобілі або спецавтомобілі) вона знижена до 11 тис. грн порівняно з 38 тис. грн.
Крім того, незмінними залишилися коефіцієнти до базових ставок для нових легкових автомобілів: 0,86 – для електромобілів і авто з об\’ємом двигуна до 1 тис. куб. см (тобто сума податку складе 4,73 тис. грн), 1,34 – з двигунами від 1 тис. до 2 тис. куб. см (7,34 тис. грн), 2,56 – з двигунами від 2 тис. до 3 тис. куб. см-14,08 тис. грн).
Для легкових автомобілів з об\’ємом двигуна від 3 тис. до 3,5 тис. куб. см сума складе 19,1 тис. грн (коефіцієнт 3,47), понад 3,5 тис. куб. см – 30,25 тис. грн (5,5).
У той же час прийнятим законом значно знижені у порівнянні з прийнятою в першому читанні редакцією величини коефіцієнтів (і відповідно, суми зборів) для колишніх у вживанні легкових автомобілів. Вони будуть рівно вдвічі вищими, ніж для нових автомобілів, хоча спочатку передбачалося, що вони будуть перевищувати їх в 6 разів, а за окремими позиціями – у 8 разів.
Крім того, встановлено коефіцієнт \”4\” для нових кузовів для легкових авто (за винятком кузовів для промислового складання, які звільнені від сплати збору, тобто сума збору становитиме 22 тис. грн за кузов, і 12 – для старих (66 тис. грн).
Депутати також змінили і знизили коефіцієнти для автобусів і вантажних автомобілів, прив\’язавши їх до повної маси. Для нових транспортних засобів коефіцієнти складуть: до 2,5 тонн – 0,8, до 3,5 тонн – 0,9, до 5 тонн – 1, до 8 тонн – 1,1, понад 8 тонн – 1,34. Для вживаних автомобілів вони також вищі рівно вдвічі.
Набуття чинності закону планується з 1 вересня 2013 року.
Джерело та світлина Дзеркало Тижня