Питання звідки беруться українські політики, банальне саме по собі, тому що відповідь очевидна – звідти, звідки беремося і всі ми. Таким чином, українська політика – є породженням українського народу. Якщо у всьому винні політики, то де наші світлі голови? Де громадськість?
Ці тези легко розвиваються на прикладі монологу блискучого американського коміка Джорджа Карліна.
Як бачимо, Карлін яскраво описав феномен українських \”противсіхів\”, які дотримуються точно такої ж позиції. Але її слабкість полягає в тому, що не формується позитивний порядок денний, яка дозволяє вирішити проблеми, а не тільки бурчати з приводу того, як \”все погано\”.
Таким чином, ключове питання полягає в тому, як з сьогоднішніх дерьмових громадян спочатку створити хороших громадян, які дадуть \”здорове потомство\” у вигляді здорових політиків.
У цьому плані Ніцше мав рацію, коли говорив, що \”нам потрібна здорова посередність\”. Здорова посередність створює здорову еліту, алкоголіки і психічно хворі особистості продуктують всяких Бандиків.
Однак, у цьому випадку виходить замкнуте коло, тому що виходить, що не можна перейти на якісно інший рівень, якщо на низовому рівні народ слабкий.
Тим не менш, історія сповнена прикладів, коли ослаблений народ раптом перероджувався і повертав силу, яка дозволяла запускати нові соціальні проекти, змінювати інфраструктуру, завойовувати простір.
Така ситуація була можливою, коли система ламалась сторонніми людьми по відношенню до діючої системи, які формували нову мораль, інститути відтворення еліти, інструментарій влади і т.д.
Більшовики, кемалісти, третій стан у Франції, левеллери в Англії і т.д. і т.п.
Поворот, зміна курсу, революція (від свідомості до державного устрою) – завжди є продукт людей, які стоять поза системою і навіть маргінально по відношенню до неї. Ось чому натовпу аналітиків і експертів, які шукають свідоцтво зростання в рамках старої системи песимістично констатують, що підстав для змін немає. Звичайно ж ні, тому що не там шукають.
Нове життя завжди формується з мікровчинків. Людина – є продукт злиття маленького сперматозоїда і яйцеклітини. Нова система відносин між людьми є продукт мікровідносин між окремими людьми, які створюють малі групи, які перетворюються у великі групи, маси, в кінці кінців.
Таким чином, ключ до розуміння великих змін лежить на рівні мікрореальності, маленьких вчинків, які призводять до великих наслідків.
Втеча Хмельницького в результаті конфлікту з Чаплинським було наслідком їх побутового конфлікту, який не можна було врегулювати в рамках неефективною з системи правосуддя Речі Посполитої.
Приклад з нашого часу – перший конфлікт між Президентом і Верховною радою почався тому, що у Кравчука був персональний туалет в кабінеті, а у Плюща не було….Як говориться, він думав, що пісяє, а виявилося готує собі політичну могилу.
Мажорні витівки десятків Ландиків створюють ґрунт для формування нової етики поведінки. Удар пляшкою Марії Коршунової о дубову голову депутатського сина, насправді, є приклад формування такої мікрореальності вчинків, де людина заперечує правила, які придумали під себе феодали. Саме в такі моменти нікчемність маленької людини перетворюється велич, яка породжує нову соціальну реальність, нову державну систему і нових людей, в кінці кінців. Як часто історія починається з банального графина по голові, а закінчується чергами АК-74 у президентських палацах.
Джерело