На Буковині функціонує банк даних дітей з особливими потребами

В Чернівецькій області створено та функціонує база даних дітей з обмеженими фізичними можливостями. Його запроваджено, зокрема, й для того, аби забезпечити рівний доступ до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами як в умовах спеціальних навчальних закладів, так і шляхом запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Банк даних дітей з особливими потребами постійно поновлюється. “Це дає змогу прогнозувати розвиток мережі спеціальних навчально-виховних закладів, надавати дітям на ранніх періодах розвитку корекційну допомогу, а батькам – консультативно-методичну”, – зауважив на нинішній апаратній нараді начальник Головного управління освіти і науки облдержадміністрації Михайло Бауер, ведучи мову про надання в краї освітніх послуг дітям з вадами здоров’я.
За словами головного освітянина області, нині спеціальна освіта на Буковині має розгалужену і диференційовану систему навчально-виховних закладів – функціонує 7 спеціальних навчальних закладів, в яких навчається 970 учнів. Крім того, в місті Чернівці функціонують 4 спеціальні дошкільні навчальні заклади. Загалом, констатував Михайло Бауер, мережа спеціальних навчальних закладів для дітей різних нозологій збережена, зокрема, для дітей з проблемами слуху функціонує 1 навчальна установа, для дітей з важкими мовними розладами – 1, для дітей з вадами зору – 1, для розумово відсталих дітей – 3 реабілітаційні установи та 1 навчально-реабілітаційний центр.
Для покращання умов навчання дітей з 1 вересня поточного навчального року на базі Чернівецької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату №1 відкрито обласний навчально-реабілітаційний центр для дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими складними вадами розвитку. Це перший на Буковині навчальний заклад, в якому здобувають освіту та проходять комплексну медичну, психологічну, соціальну, професійну реабілітацію діти зі складними вадами розвитку. У закладі функціонує Центр підтримки сім’ї, де батьки можуть отримати необхідну консультацію спеціалістів мультидисциплінарної команди, до складу якої входять медики, дефектологи, сурдопедагоги, олігофренопедагоги, психолог, соціальний педагог, логопед. Результативною у плані компенсації втрачених функцій є співпраця навчально-реабілітаційного центру з кінно-спортивним клубом “Троя”.
Для покращення роботи, спрямованої на забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами, в області планують розширити мережу класів, шкіл для стовідсоткового охоплення інклюзивною освітою дітей, які цього потребують. Також продовжать роботу щодо забезпечення умов безперешкодного доступу до загальноосвітніх закладів для дітей з особливими освітніми потребами, забезпечать навчальні заклади посадами асистентів вчителя, вчителів дефектологів, логопедів.
Довідково. В Чернівецькій області налічується понад 187 тисяч дітей дошкільного та шкільного віку. З них 41 тисяча або 22% – з психофізичними вадами. За поширеністю патологій серед психофізичних вад домінують порушення опорно-рухового апарату, порушення зору, мовлення, розумова відсталість, затримка психічного розвитку, порушення слуху, аутизм. Протягом минулого року обстежено майже 1,4 тис. дітей. Із загальної кількості обстежених влаштовано на навчання у спеціальні школи-інтернати різного профілю 137 дітей, з них 15 – у навчально-реабілітаційний центр, індивідуальне навчання рекомендовано 337 дітям.