Розкол у Чернівецькій філармонії

Минулого тижня у Чернівецькій обласній філармонії розгорівся скандал. Молоді артисти хору, балету та симфонічного камерного оркестру, адміністратор філармонії та звукорежисер, а також начальник концертного відділу Петро Стріхович підписалися під зверненням, у якому розповідають про нібито непрофесійність, зловживання службовим становищем та зверхнє ставлення до них директора Анатолія Візнюка.

Водночас на захист Візнюка стало чимало заслужених артистів та діячів мистецтв України. Серед них — художній керівник Академічного симфонічного оркестру Й. Созанський, керівник ансамблю народної музики «Плай» М.Гакман, головний балетмейстер ЗАБАПіТ Л.Сидорчук, режисер-постановник Н.Каплієнко, художній керівник Академічного Буковинського ансамблю пісні і танцю Я.Солтис, засновник ансамблю «Смерічка» Л.Дутковський.

За їхніми словами, протягом всього періоду керування філармонією Анатолієм Візнюком тут панує творча атмосфера, сприятливий для артистів мікроклімат, доброзичливі та дружні стосунки між творчими колективами та технічним персоналом.

– Я знаю Анатолія Юрійовича вже багато років. Як до керівника у мене до нього немає жодних нарікань, – каже ке-рівник ансамблю народної музики «Плай» Микола Гакман. – Він цю кухню знає, у нього дуже добра команда.

Такої ж думки дотримується заслужений артист України Леонід Сидорчук.

Заслужена артистка Ніна Каплієнко, котра пропрацювала у Чернівецькій філармонії 40 років, також здивована і обурена зверненням проти Анатолія Візнюка.
– Цього директора обрав колектив, — каже Ніна Германівна. – Це дуже порядна людина. А ті, хто підписався під зверненням, мають якісь свої особисті проблеми. Не знаю, чому так узагалі сталося, адже у нас завжди був дружний колектив.

Проте не всі поділяють таку думку. Молоді артисти кажуть, що їм працювати з цим керівництвом некомфортно.

— Покійний директор філармонії Казимирчук говорив: «Ви артисти», і це звучало гордо. А зараз ми не почуваємось артистами, до нас навіть прибиральниці та вахтери ставляться зверхньо, — розповідає солістка заслуженого Буковинського ансамблю пісні і танцю Марія Гаплик.

Про свого колишнього директора Петра Казимирчука артисти говорять з повагою. А з теперішнім керівником вжитися не можуть. Тому й виступили проти.
Сам Анатолій Юрійович Візнюк вважає звинувачення у свій бік безпідставними. Він розповів, що, всупереч викладеному у звинувачувальному зверненні, музична освіта у нього є — у 1976 році з відзнакою закінчив Вінницьке музичне училище ім. Леонтовича. Того ж року вступив до Львівської державної консерваторії. У 1979-му був відрахований у зв’язку з активною участю в пошуках та похоронах свого товариша Володимира Івасюка. Нині ж за власні кошти навчається в Чернівецькому національному університеті.

— Я все життя працював у сфері культури: вчителем Кіцманської музичної школи, керівником аматорських колективів в художній самодіяльності, народних хорових колективів, професійних вокально-інструментальних ансамблів, — розповідає Анатолій Візнюк. — А в 1998 році, коли почалася криза, залишився без роботи. Тоді прийшов до філармонії і влаштувався водієм. Допоки в 2008 році Петро Іванович Казимирчук перевів мене на посаду комерційного директора.

Та артисти кажуть, що справа не лише в освіті чи посаді.
— Ми — артисти двох колективів, не маємо можливості проводити репетиції, бо немає вільних класів. У коридорах і фойє це робити заборонено. Вихідні дні нам урізали. А займатися треба щодня, – кажуть скрипалька Юлія Чампела та контрабасист Роман Пантя. – Після дев’ятої взагалі закривають філармонію, вимикають світло. Як мені розвиватися? Яка у мене перспектива, якщо я не маю можливості вдосконалювати свою майстерність?

Музиканти кажуть, що не можуть навіть прийти в клас і взяти інструменти, бо група, яка там займається, закривається всередині й нікого не впускає. Окрім того, у філармонії подейкують, що окремі класи здаються в оренду.

Директор Візнюк такі чутки заперечує:
— Філармонія є комунальною власністю обласної ради. І для того, щоб орендувати тут приміщення, треба писати листа на ім’я голови обласної ради. Це все під контролем.

— А проблема з вільними кімнатами виникла через те, що артистів багато, і всі хочуть репетирувати зранку, — каже заступник директора Володимир Калінін.
Так само Анатолій Візнюк спростовує звинувачення в тому, що користується службовим автомобілем у власних цілях. Каже, що службова машина стоїть у гаражі на Щепкіна, 4, котрий є власністю філармонії.

Та, як кажуть невдоволені артисти, уся справа в ставленні директора до працівників, у його зверхності. Митці не можуть нормально працювати в такій гнітючій обстановці. А після написання звернення проти Візнюка їм було категорично вказано: ті, хто підтримує Стріховича, можуть писати заяви на звільнення. Та артисти не збираються здаватися. Кажуть, від своїх підписів не відмовляться. Ба більше, — є ще чимало митців, котрі також готові підписатися проти нинішнього керуючого цим культурним закладом.

Анатолій Візнюк запевнив нас, що жодного тиску на підписантів чинити не буде. Він готовий особисто говорити з кожним артистом, невдоволеним його роботою, та обіцяє роз’яснити усі деталі, аби залагодити конфлікт. Артисти ж такої «особистої» розмови бояться. Вони пропонують директорові організувати збори трудового колективу, аби привселюдно розставити крапки над «і». Щоби митці могли спокійно віддатися вічному та творити для людей.
Діонісія КЕРНИЧНА

P.S. Якби директор був таким, яким себе видає, то конфліктів у колективі не було би. Виходить, не все так добре у філармонійному царстві.

peredplata